Írta: YGergely
Miért nincs az „istenfélő ember” mintájára „nőfélő ember” kifejezés? Don Quijotéra is illenék, meg Don Juanra is. E két urat tudtommal még egyetlen magvas tanulmány vagy esszékötet sem rokonította. Talán, mert kevés alkotó kapcsolta össze a két embertípust. Én egyetlen filmrendezőt ismerek, aki viszont következetesen megtette: Luis Buñuel.
Miért nincs az „istenfélő ember” mintájára „nőfélő ember” kifejezés? Don Quijotéra is illenék, meg Don Juanra is. E két urat tudtommal még egyetlen magvas tanulmány vagy esszékötet sem rokonította. Talán, mert kevés alkotó kapcsolta össze a két embertípust. Én egyetlen filmrendezőt ismerek, aki viszont következetesen megtette: Luis Buñuel.
A Buñuel-univerzum egyik legravaszabb őrültje, Don
Archibald elismert keramikusművész. Szerelmes egy manökenbe, de az kikosarazza.
![]() |
Buñuel: Archibald de la Cruz bűnös élete |
Már végzi is varázsbosszúját: szerelmének próbababa
hasonmását tolja a kemencébe, amikor váratlanul látogatói érkeznek. A szerelmét
mintázó meztelen próbabábu már a kemencében, ő meg rémülten dugdossa e báburól
leszaggatott ruhákat, nehogy leleplezzék. De hát mitől is fél? Hiszen csak
kívánja halálát a lánynak… Gyilkos vagy őrült? Játék vagy rémtett?
Tilos és büntetendő vajon divat-próbababát hűtlen
szerelmünk ruhájába öltöztetni, majd elégetni? Bizonyára büntetendő, ha
szerelmünket holtan találják e telepatikusan gyilkos ceremónia után. Kenyérből
bábut gyúrni, és átszúrni a szívét… az vajon gyilkosság, ha másnapra az illető
meghal? Mert Don Archibaldnak mindig sikerül. Voodoo varázslat, ősember álma és
hite a mai civilizációban…
![]() |
Buñuel: Archibald de la Cruz bűnös élete |
Hitchcock felöltözteti szereplőit, különösen a nőket.
Kultikussá vált, agyonelemzett Vertigójának kulcsjelenete a
felöltöztetés nagyáruházi szcénája. Ha nála mégis levetkőzik egy nő, rögtön
nagyon nagy veszély fenyegeti. Első hangosfilmjének (Zsarolás) hősnője egy festő műtermében az
aktmodellséget előbb visszautasítja, majd meglátva egy balett ruhát, mégis
kombinéra vetkőzik – ekkor meg akarják erőszakolni, s ő védekezés közben
gyilkossá válik. A Psycbóban a
nő méltó büntetést kap levetkőzéséért: zuhanyozás közben ledöfködik, vére zubog
a csempén.
Talán akaratlanul is kifejezi, hogy Hitchcock, ez a
felnőttségéig szűz és retardált egykori kisjezsuita zsarolásnak tartja, ha egy
nő nem rejti el szexualitását, s e zsarolást keményen meg kell büntetni.
![]() |
Alfred Hitchcock és Kim Novak a Vertigo forgatásán |
Erről Buñuelnek is megvan a maga verziója. Séverine, a Nap szépe sárral dobálandó úri ringyó, helye
a bordélyban.
Buñuel később megbocsátóbb lett: inkább a női
meztelenségen felgerjedő férfiakat neveti ki.
Úgy rémlik, Marx jelentette ki, hogy bármely férfi-nő
kapcsolatban az adott társadalom pontosan mintázódik. Vagy Engels? Ők csak
tudhatták, hiszen közös szeretőjükként használták a szobalányukat. Ezernyi
színes mintázattal gazdag az „adott társadalom”.
Melyik zsarnok is a béklyók ura, a külső vagy a belső? Sok
szép nő és sok kukkoló, megannyi kegyetlen remekmű sem ad megnyugtató választ.
Freud és Marx találkozása a vágóasztalon: Buñuel minden filmjének minden
kockáján a társadalom szoros büntetőhálójában kalimpáló embert látjuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése