Írta: YGergely
Jean Renoir 120 éve született és 35 éve halt meg.
Jean Renoir 120 éve született és 35 éve halt meg.
![]() |
Jean Renoir (1894-1979) |
A vízből kimentett Boudou.
Furcsa cím. A film maga még furcsább. Az elkészülés dátumát nem ismerő néző
valószínűleg zavarban lenne, mikori is ez a film. A „lézengő kamera”, a látszólag
teljesen esetleges levegős kameramozgás a nouvelle vague évtizedekkel későbbi
nagy találmánya - mind itt van A vízből kimentett Boudou képein.
Renoirnak már egy évvel ezelőtti
műve, A szuka (La chienne) is figyelmet érdemelt: játszott benne egy
rendkívül különös fiatal színész. Valami mást lopott át a filmvászonra, mint
amit az érzelgős-hatásvadászó história szelleme sugallt. Ez a fiatal színész
Michel Simon volt. Melodráma helyett lélektani kamaradráma – ennyi elég volt,
hogy a rendező nevét néhány „cinéphil” megjegyezze.
![]() |
Michel Simon |
Az új hullám előfutára? Az, s még
más is. Toni című filmje például neorealista alkotás – a fogalom
megszületése előtt. Dél-Franciaországban készült, túlnyomórészt külsőkben. Éles
kontúrú fekete-fehér képek. Inkább a táj fehér, s az emberek feketék
zubbonyaikban.
Visconti neorealizmust indító
filmjének, a Megszállottságnak (Ossessione) vetítése után a francia
filmkritikusok állítólag mind azt kérdezték: ilyen nagy hatást tett rá a Toni?
Kiderült azonban, hogy Visconti nem ismeri, még csak nem is hallott róla.
![]() |
Jean Renoir: Toni |
Nem az újhullámos ifjú titánok
múló szeszélye volt az ötvenes évek végén, hogy Marcel Carnét megtagadták,
Renoirt pedig mesterüknek és szellemi ősüknek tekintették.
1936 „nagy év” volt Renoir
számára: négy film, elismertség. Olyan elfoglalt, hogy félbe kellett szakítani
a Mezei kirándulás forgatását egy következő filmje miatt. Töredék maradt.
Hódolat apja (Auguste Renoir) művészete előtt. Mélyén szelíd panteizmus lappang,
ugyanakkor a filmi impresszionizmus és a neorealizmust előlegező kemény
valóságábrázolás lélegzetelállító formai bravúrja sugárzik belőle. Renoir sem
volt tisztában értékeivel, mikor forgatta (mikor abbahagyta). Sietett a többi,
„besorolhatóbb” vállalkozásaihoz.
A nagy ábránd bekerült a
híres brüsszeli „Minden idők legjobb 12 filmje” közé. A francia filmtörténet
legklasszikusabb alkotása – legegységesebb szerkezetű, mélyen humanista műve.
A felsőfokú dicséretek mellett
azonban ismeretes néhány ellenvélemény is. Truffaut is megjegyzi, aki Renoir
feltétlen híve volt, hogy A nagy ábránd túlságosan kiszámított, kicsit
mérnöki, lekerekített, szabályos és túl „jól megcsinált”. Az is tagadhatatlan,
hogy mai szemmel a történelem egyre szaggatóbb „ábrándfoszlatásai” sötét
fényében a film világa naiv, olykor gyermekdeden egyszerű.
Pályája csúcsán, 1938-ban készült
el az Állat az emberben. Feltűnően elüt Renoir addigi munkáitól.
Hiányzik belőle minden joviális mosoly. Lidérces kegyetlenség, füstös, kormos,
durva világ képe ez. Parázs és jég: a hősökben fojtott, kékes tűz, a rendezőben
jeges nyugalom, tekintete könyörtelenül távolságtartó.
A film első negyedórája Renoir
legnagyobb filmteljesítménye: a zakatoló mozdony, a vonatsínek, a közeledő
végzet himnusza ez a filmkezdés. De ugyanilyen kemény a befejezés, a
gyilkosság, majd a semmibe rohanó, gazdátlanul hagyott mozdony képe. Nem Zola
világa ez (az ő regénye alapján készült a film) – a 20. század, a meztelen
idegvégződések világa ...
Renoir pályáját időrendben
követve elérkezünk a nagy összegző alkotáshoz, művészetének csúcsához. Ez a
film A játékszabály. Mindmáig néhány filmtörténész magánügye. A
fogadtatás 1939-ben, talán a közeledő háború miatt, nem váltotta be a rendező
reményeit. Bár újra meg újra felfedezték, kicsit mindig az „értők” filmje maradt.
Ez a film búcsú a nagypolgárság
életformájától, a lényegeset mindig áthágó, a felszíneset mindig betartó
játékszabályaitól.
![]() |
Jean Renoir: A játékszabály |
A játékszabály rengeteg
szereplőt mozgat. Szeretetre méltó embert azonban hiába keresnénk. Igaz, nem is
„rosszak”: társadalmi helyzetük, saját koruk termékei. A bonyolult cselekmény
centrumában egy „semleges”, a „narrátor” szerepét betöltő figura áll: ezt a
szerepet maga Renoir játssza, nem megvetendő színészi tehetséggel.
A játékszabály kicsit a
cselekménytelen film őse is, vagyis nincs benne jól szerkesztett sztori,
tetőponttal-lezárás. A film értéke abban a filmnyelvi érettségben rejlik, ami
egyedül illett ehhez az illúziótlan társadalom- és emberszemlélethez. Renoir a
klasszikus formákat megtartva volt újító. A hosszú kameramozgás, a belső vágás,
a kamera mint önálló szereplő – mindez majd a hatvanas években jut természetes
diadalra.
Ami A játékszabály után
következett: a tehetség fonákja, a tartalmi-formai vívmányok semmivé foszlása,
szánalmas elsekélyesedés. Kései produktumait el fogják feledni, remekműveit
sohasem.
„Le patron” (a gazda)… A papa
moziját megvetéssel elutasító újhullámos ifjak nevezték el ezzel a tisztelgő
szóval. A francia film egészét átívelő pályáját, de még inkább a jövőbe mutató
felfedezéseit becsülték meg ezzel. Megtanította a francia filmművészetet arra,
hogyan kell egyenrangú félként együtt élni saját irodalmi, festészeti
hagyományaival. Társadalmi érdeklődése példa maradt, formai-képnyelvi
igényességét és újra törekvését a nouvelle vague és Antonioni kemény makacssága
igazolja és folytatja tovább.
Renoir egyetlen filmje sem olyan
kerek egész, mint az önmaga céljait pontosan felmérő és kifejező Carnéé.
Nehezebb, olykor ügyetlenebb, mint minden formateremtőé. A történelem is
rosszkor szólt közbe: legnagyobb formájában kényszerült emigrálni, és Hollywoodban
majd’ mindent elfelejtett, majd’ mindent feladott. Az Állat az emberben,
a Mezei kirándulás, A játékszabály Renoirja marad fenn a jövő
számára. Az a filmművészet, amely a valóság nyitott többértelműségét szabad és
élő kamerával, tágra nyitott térrel és idővel próbálja megragadni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése