Írta: Inkabringa
Közeledik a karácsony. Ez modern korunkban azt is jelenti, hogy mostanra már mindenki túlhajszolt, fáradt, folyamatos időzavarban van. Szembeötlő, hogy karácsony ünneplésekor általában több száz éves műremekeket emlegetünk. A kortárs művészek inkább ironikusan és kritikusan viszonyulnak a modernkori karácsonyhoz, fennköltség helyett a korszakos tömeghisztériává és kirakatünneppé válását ábrázolják.
Közeledik a karácsony. Ez modern korunkban azt is jelenti, hogy mostanra már mindenki túlhajszolt, fáradt, folyamatos időzavarban van. Szembeötlő, hogy karácsony ünneplésekor általában több száz éves műremekeket emlegetünk. A kortárs művészek inkább ironikusan és kritikusan viszonyulnak a modernkori karácsonyhoz, fennköltség helyett a korszakos tömeghisztériává és kirakatünneppé válását ábrázolják.
![]() |
Gareth Pugh: Christmas Tree |
A karácsony mégis szép ünnep. Azoknak
is, akik Jézus születését, és azoknak is, akik a meghitt családi eseményt ünneplik
ilyenkor. "Szép az, amit szépen csinálnak" - ahogy Platóntól tudjuk.
Hagyományokkal telített ünnepünk a karácsony, de úgy az egészséges, ha a hagyomány idomul az élethez és nem az élet a hagyományhoz. A karácsonynak két fontos adománya is van a
harmadik évezred számára.
Először is, a modernkor folyamatos tüsténkedésre,
sürgés-forgásra kényszerít mindenkit, és a ráérős diskurálás, egymás mellett időzés
a semmittevés vétkét lebegteti felettünk. A karácsonyi időszakban erre legalább
intézményes felhatalmazásunk van. Kizárhatjuk az acsargó külvilágot és ez már felér egy meditációval.
Másrészt sajnos a modern ember rangsorában a pénz,
befolyás, pozíció után következhet csak a mások felé fordulás, az érdek nélkül
segítés gondolata. Karácsony tájékán előtérbe kerülhet ez is. Lehet persze,
hogy ez sokaknál csak máz, de soha rosszabbat. Mindig akadnak, akik suttyomban az
év többi részében is folytatják. A rászorulók pedig egyre többen vannak: azok,
akiknek nincs mit tenni az ünnepi asztalra a szeretteiknek, és azok, akiknek már
szeretteik sincsenek, pedig még tudnának szeretni.
A karácsony mindent átható
szeretete álságos illúzió, hiszen a világban levő akarnokság, gyűlölködés, agresszió
nem nézi a naptárat. Minden földrajzi területnek vannak korszakai, amikor
kifejezetten nehéz emberségesnek maradni. Eszembe jutott két alkotó, a 20.
század szülöttei, akik példát adnak arra, hogy vészterhes időkben miként lehet csak
azért is egyenes gerincűnek és világra érzékenynek maradni. Mindketten adtak
egy karácsonyhoz illő alkotást is nekünk.
Az egyikük Szőts István filmrendező.
Életútja állatorvosi lova legutóbbi évszázadunknak. Don Quijote volt, de nem
hagymázas ábrándjai, hanem épp ellenkezőleg, független tisztánlátása, vakhit és
haszonlesés nélkülisége miatt.
Filmjei régimódinak hatnak ma
már, de mégis érződik bennük valami erkölcsi igényesség, hitelesség, meg nem
alkuvás. A Melyiket a kilenc közül? forgatókönyvét
Jókai Mór novellája alapján írta. A forgatás első napja történelmi dátum:
1956. október 23. Végül 1957 januárjában fejezte be a filmet. A Velencei
Filmfesztiválról, ahol díjat kapott, Szőts már nem tért haza. Elege lett a lélektorzító
diktatúra-rotációból.
A Melyiket a kilenc közül? cselekménye karácsonykor játszódik. Lényege
egy mondatban összefoglalható: „Nagyságos
jó uram! (…) hadd énekeljek én, mikor nekem tetszik…” (A teljes film ITT megnézhető.)
A másik alkotó Benjamin Britten. A
széles látókörű világra nyitottság talán megoldás lehetne sok mindenre. Britten
élete egyik legszebb példája ennek. Nagyvonalú, korlátokat és korlátoltságokat
átlépő nyitottság jellemezte.
A második világháború kellős
közepén egy hajón Amerikából Angliába tartott. Hosszú tengeri út volt, időtöltésként
komponálásba merült. Ekkor írta a Hymn to
St. Cecilia című művét és egy Benny Goodman által ihletett kompozícióba is
belekezdett. Az egyik kikötőben a háborús hisztériától átitatott vámtisztek
elkobozták kottáit, mert titkosírásnak hitték. A St. Ceciliát még rekonstruálni tudta Britten, de a másik mű végképp
elveszett.
Azonban az egyik kikötővárosban
kószálva rátalált egy kis könyvecskére, ez volt az A Ceremony of Carols. A
hajóút további részében ezt zenésítette meg. A háborús hisztéria közepette a 20.
század egyik legszebb karácsonyi zeneművét adta nekünk. Hallgatva igazat adunk
E. T. A Hoffmann-nak: „A zene egyes
egyedüli tárgya a végtelenség.” Szikrázó tisztaságú angyali zene.
Nyugalmas és meghitt, békés, boldog karácsonyt kívánunk mindenkinek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése