Ma van az Erőszakmentesség Világnapja.
Nagyon szép idea, szó nélkül ne hagyjuk. Bár az is igaz, hogy a cinikus szarkazmus határára sodor, ha belegondolok, mit művelt egymással eddig az emberiség, mit
művel most, és mi vár még rá…
Az erőszak egy kibillent állapot.
Az erőszaktevő és áldozata is egyensúlyát veszti. Az egyik belemámorosodik
agresszív hatalmába, a másik tehetetlen alávetettségébe. Egyensúly nélkül csak
háborodott siserehad sokra hivatott populációnk.
A mai nap Gandhi születésnapja,
aki az erőszakmentesség 20. századi apostola. Meggyilkolták. Egy hittársa
oltotta ki az életét, egy másik hindu, aki fanatikusan szeretett és gyűlölt. Mintha
nem is ugyanannak a vallásnak lettek volna hívei. Gandhi szép csendesen legyőzte
a nagy brit impériumot, és megpróbálta Indiában helyreállítani az évszázadok
óta elvesztett egykori sokszínű harmóniát. Talán sikerült volna neki. Megölte a
fanatizmus.
India sok évezredes történelme a
legjobb példája annak, hogy milyen jóvátehetetlen károkat okoz nemzedékek
hosszú során át az egyensúlyvesztés.
I. e. 3. évezredig vezethető
vissza az emberi kultúra Indiában. Nem is akármilyen kultúrák voltak ezek. Bármilyen
siralmas képet is nyújt most ez a hatalmas félsziget, lebecsülni nem lehet. Több
ezer év tudása van benne. Pillanatnyilag tűnhet úgy, hogy nyoma sem maradt, de
ez nem porlad el. Csak az egyensúlyukat kell visszanyerniük.
![]() |
Nap Templom, Konark, Orissa |
Gandhi a határán volt az
egyensúly visszaállításának. Karizma, józanság és megegyezésre való készség
jellemezte. Már szinte sikerült Indiának. De a félsziget történelmétől elütő hisztéria,
a kívülről beleplántált fanatizmus elvágta az útját. Maradt a billegő, tombolást
katatóniával vegyítő reménytelen állapot.
A vallások kivétel nélkül jámborságra
és egymás iránti szeretetre buzdítanak, és mégis mennyi embert öltek meg már vallási
révületben. Nem a hittel és nem a vallásokkal van a baj, sokaknak jelentenek
biztos kapaszkodót. A gond ott kezdődik, ha ez patologikussá fokozódik, kizárólagos
imádattá, egyszóval fanatizmussá válik.
Indiát évezredekig ez tartotta
egyensúlyban: a fanatizmus hiánya.
Az i. e. 3. évezredtől kezdve nagyjából
az i. sz. 12. századig a brahman, hindu, buddhista vallás hívei jól megfértek
egymás mellett. Sőt, a termékeny és gyümölcsöző egymásra hatásnak köszönhetően
egy harmonikus és sokszínű kulturális gazdagság jött létre.
Harcok, csaták, vérontások voltak
akkor is, de senkinek nem jutott eszébe a területi hódítás mellett
kulturális-eszmei egyeduralmat kierőszakolni. Gondolkodni és hinni szabadon
lehetett.
A 8. századtól kezdve egyre
erősebb hullámokban a muzulmán hit is megjelent India földjén. Kezdetben
viszonylag kiegyenlített volt ez a viszony, India a muzulmán hitet is békével
befogadta.
Később azonban megjelentek az
egyeduralomra törő iszlám hódítók. Számukra csak egy hit és egy kultúra
létezett. A békés indiaiakat erőszak tiporta le.
Delhi muzulmán ura 1326-ban a
Dekkhanban a semmiből új várost alapított. Delhi lakosságát több mint ezer
kilométeren át hajszolta, hogy megtöltse népességgel új lakhelyét. Túlnyomó
részük belehalt.
Az iszlám hódítás kétarcú volt.
Egyrészt megjelentek az erőszakos és kegyetlen harcos
alakulatok, akik mérhetetlen szenvedést okoztak India népének: gyilkoltak,
sarcoltak, raboltak, fosztogattak.
Ugyanakkor a muzulmán értelmiség
magas kultúrájú, értékekre érzékeny rétege is India földjére lépett.
Az arab kultúra több évezredes
kiválóságát senkinek nem kell bizonygatni. A muzulmán értelmiség
felfedezte és nagyra értékelte azt a művészi-tárgyi kultúrát, amit Indiában
talált. A mesterségbeli eljárásokat kreatívan ötvözték saját nagy múltú tudásukkal.
Ennek a szellemi együttműködésnek
csúcsa a 17. században épült Taj Mahal, amit máig az építészet csodájának
tartanak.
Az erőszakos iszlám hódítás
évszázadokra elvágta Indiát a világtól. Azt az Indiát, ami évezredekig sugárzó
szellemi kapcsot jelentett a világ minden pontja felé.
Az iszlám adott is Indiának, de
nagyon sokat el is vett tőle. Főként a békés, harmonikus méltóságát.
A nagymogulok uralmát végül az
európai hajók törték meg. A Kelet-Indiai Társaság révén Anglia hamar kizárólagos
hatalmat szerzett India felett.
Egy nagy elnyomótól
megszabadították Indiát, majd a helyébe léptek.
A brit gyarmatosítók másként tekintettek
India kincseire, mint iszlám hódító elődeik. Utilitarista szemlélettel
India számukra csupán egy éléskamra volt,
az ott élők pedig kiszolgáló személyzete a koronának.
Az Indiában megtermelt olcsó
alapanyagot angliai textilgyárakba szállították, ezzel elfojtva a csodálatra
méltó évezredes indiai textilművészetet. Sőt, egy főkormányzó addig ment az
élelmességben, hogy el akarta árvereztetni a Taj Mahalt értékes márvány
alapanyaga miatt. Végül meghiúsult a terve, pedig micsoda profitot hozott
volna.
Az angolok legnagyobb vétke az
volt, hogy tényleg és igazán lenézően semmibe vették az Indiában talált
kultúrát. Kivételek persze voltak, de később és kevesen. A gyarmatosítók
számára csak a saját fehér európai kultúrájuk volt érték. Úgy éltek, úgy építkeztek,
mintha csak otthon lennének. Nem győzték szeparálni magukat az indiai
hatásoktól.
Az indiai építő- és
faragómestereket, akik nem ismerték az európai építkezési eljárásokat,
fensőbbséges gőggel hazazavarták, kétezer év művészi szintű kőfaragótudását
alázva meg. Szokták mondani, hogy a remény hal meg utoljára, de az emberi
hülyeség talán még őt is túléli.
A briteket dicséri, hogy
példaszerűen és sajnos ritkaságszámba menően, belátták és beismerték gőgös
ostobaságukat. Ebben a gesztusban ott van az európai kultúra nemes
vonása, mert van neki olyan bőven.
Ami most történik Indiában, a
nyomor, az erőszak, a hisztéria és brutalitás nem az indiai kultúra
sajátosságai miatt van. Annak ellenére.
Elég csak megnézni a több
évezredes művészetüket, hallgatni a méltóságteljes, de izzó szenvedélyű zenéjüket.
Ez a harmóniára és kiegyenlítésre törekvő félsziget a durva alázások, fanatikus
őrjöngések hatására kifordult önmagából.
Keresi az egyensúlyát.
Az erőszak teljes kiiktatása az
emberi életből buta ábránd. Ám India történelme is bizonyítja, hogy kordában lehet
tartani. Mondjuk úgy, hogy mindenki visszafogja a fanatizmusra, hatalmaskodásra
és pökhendiségre csábító késztetéseit.
Csak az egyensúly kedvéért.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése