Mindig profi
önvallomás-író szerettem volna lenni, a profiság eszeveszetten vonzott, talán
egy 1962-es Vasas–Real Madrid-meccs óta, mikor a madridi profik hideg
szakértelemmel, fagyos undorral gázolták le az ál-vasasokat. Itt Pesten, az
orrom előtt. Sokan voltunk. “Rohanjunk be!” – javasolta egy jelvényes (milyen
jelvényes?) drukker mellettem. De nem rohant be senki, csak egy entellektuel-forma
szurkolónak a kőre zuhant és eltört a drága pipája, ilyen hülyeségekre
emlékszem a meccsből.
De én regényt,
sőt, önvallomásos regényt akartam profi módon írni. Már-már feladtam, és
sakkversenyzőként szerettem volna folytatni, de sakkozni végképp csak
városmajori szinten tudok, vasárnap délután. Ekkor fokozatosan
ráébredtem-döbbentem-átéltem (van ilyen; fokozatos rádöbbenés, pedig izmos
képzavarnak hangzik), átéltem tehát, hogy nagy önvallomás-prózát csak amatőrök
írtak, Montaigne meg Proust, szebb szóval: szent dilettánsok. Rousseau, igen,
és nem a profi Voltaire.
Közlöm tehát, hogy én egy Mándy-figura vagyok, mert Mándy az én figurámat úgy írta meg, hogy egy Courts–Mahler-melodráma vérforraló és szívtépő kalandjai történjenek meg vele, arról meg Mándy nem tehet, hogy Eörsi is megírt egy női figurát, Z.-t vagy B.-t, és a két figura, a Mándyé meg az övé valamiképp összeakadt.
A kulcsregényről
egyébként tanulságos szócikk olvasható a Világirodalmi Lexikonban, mondván,
hogy meglehetősen alantas műfaj, s felhívja a figyelmet D’Annunzio “perfid és
férfiatlan” kulcsregényére, mely szemérmetlenül teregeti ki a szerző és
Eleonora Duse kapcsolatának minden intim pillanatát (a pillanat-kiteregető!).
Én, úgy is, mint egy Eörsi-hősnőbe botló Mándy-hős, ilyen perfid és férfiatlan
kulcsregényt fogok írni…
Hadd legyek
továbbra is szubjektív (vagy objektív éppen?). Én egyszer belebuktam, fejjel
előre Henry Miller világába. Univerzumába, jobban mondva. A hetedik
mennyországba jutottam. Nem akartam visszajönni a földre. Az volt a tervem, ha
végére jutok a Plexus–Nexus–Sexus
című hatalmas önvallomás-regényének, akkor rögtön újrakezdem, aztán megint
újra, afféle végtelenített könyvet csinálok belőle.
Önvallomások és önvallomások közt számomra alig van különbség: nekem mind lélegzetelállító.
A legizgalmasabb
önvallomást egyébként 1956. november 4-én olvastam: a hajnali ágyúdörgés
délelőtt a mi környékünkön egy jó időre abbamaradt (lehet, hogy 5-én történt?),
s akkor a legjobb barátom lázban égő arccal beállított. Ezzel a barátommal
csatangoltuk végig az elmúlt tíz napot, első pillanatban úgy hittem, most is
csatangolni hív, vele voltam október 25-én a felgyújtott Horizont szovjet könyvesboltnál is. Mi
egy díszes Gorkij-albumot loptunk volna, de valaki elvette tőlünk és széttépte,
tűzre dobta ott helyben. Mások vidáman polcot fűrészeltek.
![]() |
Henry Miller rajza |
Barátom azonban
lázban égő arccal egy mocskos füzetet húzott elő, az utcán vagy valami pincében
találta, egy ipari tanuló srác titkos naplóját, mely naplónak egyedüli és
kizárólagos tárgya az onanizálás volt, részletesen és Rousseau-énál
megrendítőbben, mélyebben, szebben. Eddig ez a legjobb írás, amit én ’56-ról
olvastam. Esküszöm, hogy “objektív tényként” is fontosabb volt a naplója, mint
az ágyúdörgés.
Nekem tehát minden
önvallomás remekmű, nemcsak Tolsztoj Ifjúsága,
nemcsak Balázs Béla Naplója, nemcsak
Henry Miller, hanem bármi.
Malamud egyik
novellájában az idős író azt tanácsolja a fiatalnak, írhat valóságos modellről,
“csak a lakcímét ne adja meg”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése