Írta: Inkabringa
Rejtő Jenő egyik figurája
Troppauer Hümér, a hegyomlás alkatú, bivalyerejű, ámde rebbenékeny lelkű poéta,
aki hatalmas öklével noszogatta nem túl fogékony hallgatóságát a költészet
élvezetére. A bordák és állkapcsok védelme érdekében egy egész légió hallgatta
feszült figyelemmel huszonkét oldalas elbeszélő költeményeit.
Rejtő Jenő alakjai semmiképpen
nem akartak a valóságra hasonlítani, engem mégis gyakran emlékeztetnek a
valóságban létező emberekre. Ez nem teljes hasonlóság persze, hiszen akkor nem
kellett volna kitalálni őket.
Az én valóságos Troppauer Hümérem
huszonéves koromban jött elém, a távoli hasonlóság ellenére is egyértelműen Rejtő
Jenő Hümérje jutott róla eszembe. Mindenre gondoltam volna vele kapcsolatban
(titkosügynök, sorozatgyilkos, bármi), csak arra nem, hogy verseket ír.
Akkoriban egy filmtörténeti
kurzus hallgatója voltam. Hétről hétre ültünk a vetítőben, és vártuk a
filmtekercseket, amik hatalmas kerek fémdobozokban érkeztek. Volt egy gépterem,
nagy vetítőgéppel és volt egy igazi, saját, „csak a miénk” mozigépészünk is.
Fura figura volt. Ötvenes éveiben
járt. Mindig pontosan dolgozott, zokszava sem volt soha kapkodás, késés, túlóra
miatt. Szeretett mozigépész lenni, ez a gyanúm.
Troppauer Hümérre alkatilag
csöppet sem hasonlított, sőt ellentétének mondanám. Ösztövér, bár pocakosodó,
de vézna végtagú, őszülő, kissé sántító, csapott vállú férfi, ráadásul az egyik
szeme üvegből volt.
Köszönésen kívül szavát sem
hallottuk. Kérdésre rövid és célirányos választ adott, lehetőleg úgy, hogy ne
kelljen újabb kérdést kapnia. A fiúkkal is tartózkodó volt, de velünk,
lányokkal, kifejezetten szemérmesen viselkedett. Úgy járt-kelt közöttünk, mint
egy árnyék.
Mégis, így is, ennek ellenére is,
ő volt Troppauer Hümér.
Egyszerűen azért, mert egyszer döbbent
figyelemre késztette huszonéves szertelen csapatunkat, még ha nem is az ökle
erejével.
Már a kurzus vége felé történt,
hogy a filmtekercsek az átlagosnál is többet késtek. Székeken elterülve, lustán
vártuk a fejleményeket. Nagyjából tízen ültünk a vetítőben.
Egyszerre nyílt a gépterem ajtaja,
a mozigépészünk elénk állt a széksorok közé ékelődve, azelőtt ilyet sosem tett
volna. Szokásos egymondatos helyzetjelentésében közölte, hogy még félórát kell
várni a filmekre. Lomhán tudomásul vettük.
Szokatlan módon nem menekült
vissza rögtön a gépterembe, láthatóan még mondanivalója volt. Pillanatnyi
toporgás után kibökte: „Addig is szeretném felolvasni néhány versemet. Szívesen
venném a figyelmüket.”
Annyira megdöbbentünk, hogy csak tétován
biccentettünk. Egymásra sem mertünk nézni, csak meredtünk rá, mint egy sosem
látott jelenésre. Meglepett minket, hogy ez a visszahúzódó ember egyszerre így
kitárulkozik.
A hallgatást beleegyezésnek
vette, előhúzott egy papírköteget a nadrágja korcából, és bátran olvasni
kezdett. Több verset is felolvasott, hangosan, érthetően, tekintetünket
keresve.
Ez a szemérmes férfi, aki ránk
sem mert nézni, most mélyen a szemünkbe nézve mondta el verseit. Annyira
elképedtem, hogy zavarba jönni is elfelejtettem. Mindenkinek egyenként,
személyesen szavalt.
Nem voltak jó versek, de nem is
ez volt a fontos. Nem azt várta tőlünk, hogy felfedezzük benne József Attilát,
és mi sem éreztük magunkat versbírálónak.
Ez sokkal fontosabb volt, mint
egy költői beszély. Tekintsük inkább beavatási szertartásnak, átmeneti rítusnak.
Egy akárki mozigépész, az emberiség számolatlan fűszála kiáll más számolatlan
fűszálak elé, és elmondja a világról a véleményét. Ő speciel a verses formát
választotta.
Valamennyien éreztük, hogy ez fontos
és emlékezetes pillanat. Csöppet sem a versek miatt, hanem a közlés, a
megnyilvánulás magától értetődősége, a gondolatok kimondhatósága miatt. Nem a verseiről
szólt ez, hanem a bizalmába avatásunkról. Arra a negyedórára nyitottak lettünk
egymásra.
A végére érve megköszönte a
figyelmünket, mi megköszöntük a verseit és felszabadultan sietett a
filmtekercsek fogadására. Ott maradtunk zavartan, de jó volt érezni, hogy önkéntelenül,
erőlködés nélkül is olyan közeget tudtunk teremteni, amiben egy zárkózott mozigépész
hangot mer adni a gondolatainak.
Azóta is nosztalgikusan gondolok
vissza erre a különös jelenetre. Ritkán tapasztalom ezt a mindennapokban, pedig felszabadító hatása van.
A feszélyező-fegyelmező közeg nem
kedvez a szégyellős mozigépészeknek, de ez ne vegye kedvüket, azért mondják, csak
mondják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése