A dédapám tanító volt egy
kisvárosban.
Akkoriban a tanítónak a
városhatáron túlra is vinnie kellett a tudás lámpását. Mentek környező
falvakba, tanyákra írni-olvasni-számolni tanítani a gyerekeket.
Mivel a dédapám nem azért lett tanító,
hogy gazdaggá váljon, gyermeke lett sok, de lova, ökre, bármily igásállata és
szekere egy sem volt. Akkoriban autót sokan még nem is láttak, a vonat pedig
sosem odament, ahova a tanítónak a tudás lámpását vinnie kellett.
Márpedig a dédapám hivatásának
érezte a lámpáshordozást. Úgy negyven évig.
Így aztán egyetlen szóba jöhető
közlekedési eszközként maradt neki a kerékpár. Olykor tíz-húsz, néha
harminc-negyven kilométert is tekert esőben-napsütésben a szorzótábla és ábécé kedvéért.
A nebulók meg naponta öt-tíz kilométert gyalogoltak ugyanezért.
Azóta sok minden változott. Már
mindenki ismeri az autót, nem kell lovat tartani a helyváltoztatáshoz, és nincs
olyan sok gyermeke a tanítóknak.
Azonban vannak dolgok, amik nem
változnak. A vonat most sem visz el mindenhova, a tanítók most sem válnak a
tudás átadásáért cserébe gazdaggá, és most is fontos szerepe van az életükben a
biciklinek.
Pedig a bringázáshoz való viszony
a 21. századra jelentősen átalakult. Sokan divatékszernek használják a bringát meg popsi kerekítésre, hetyke száguldozásra.
Ha csak az életmód magazinokból
tájékozódunk embertársaink életéről, rejtve marad, milyen fontos szerepe van a
bringának a trendeken túl is.
A kistelepüléseken például mind a
mai napig fontos eszköze a tanításnak. Mert megint sokat kell vándorolniuk a
tanároknak, összevont központokból té- s tova.
Mivel ezen településeken nincs
tömegközlekedés és a tanároknak gyakran továbbra sincs autója, avagy benzinre valója,
csak a két lábuk marad egyik iskolából a másikba eljutni.
Ez bizony gyaloglással nem
teljesíthető egy tízperces szünetben, olykor még lyukasórában sem, mert a
távolságok ennél jóval nagyobbak. Ezért a tanárok most is bringára pattannak,
hogy egyik óráról a másik órára átérjenek egyik iskolából a másik iskolába.
Mivel pedig a tanárok között most
is vannak szép számmal olyanok, akik ezt a mesterséget hivatásuknak tekintik,
szélben-esőben tekerik a biciklit a lámpáshordozás kedvéért.
Viszik a csomagtartóra tornyozva
a dolgozatfüzeteket, a saját polcról leemelt szemléltető könyveket, hogy egy
szeletkével többet lássanak a gyerekek a világból. Még plusz szendvicsek és használható
ruhadarabok is felférnek a bringára, mert gyakran nem csak a szellemi
táplálékról kell gondoskodniuk.
Ha valaki azt hinné, hogy ez a
bringázás csak a wellness-centrum nélküli szőnyeg alá söpört vidéki
kistelepülések sajátossága, az téved.
![]() |
Fotó: André Kertész |
Mert a fővárosi embersegítésre
szakosodott alulfizetett, csöppet sem megbecsült, pedig nagyon fontos munkát
végző szociális munkásoknak is fontos munkaeszköze a bringa.
Velük ugyanis gyakran előfordul,
hogy az irodájukból nemcsak azért kell kimozdulniuk, mert új sushi-bár nyílt a
közelben, hanem mert rászorulóknak kell segíteniük ügyes-bajos dolgaik
intézésében.
Mivel munkáltatójuk is szegény,
pláne, ha a szervezet neve elé a ’civil’ jelzőt is odabiggyesztik, nem tudnak
szolgálati autót, de még bkv-bérletet sem adni a dolgozóiknak.
Ilyenkor megint csak marad a
hivatásszeretetből űzött bringázás. Mert ha olyan embereknek kell segíteniük,
akiknek nincs helyismeretük Budapesten, és nem tudnak a merev arcúra sminkelt
hivatalnokokkal közös nyelvet találni, akkor a szociális munkás közvetítő
szerepére mindennél nagyobb szükség van.
Neki meg a bringájára van
szüksége, mert így saját pénzből megveheti a rászorulóknak a bkv-jegyet, gondosan
elmagyarázva, hol kell leszállniuk, és megnyugtatva őket, hogy mire a busz
odaér, ő is ott lesz a bringájával.
Aztán fürgén, minden útrövidítő
ösvényt kihasználva, utána veti magát a busznak. Kellő gyakorlattal,
tájékozódási képességgel és lelkes elszánással, mire a buszról leszállnak ijedt
pártfogoltjai, ő is befordul a sarkon bringájáról integetve.
A dédapám kora óta nem sokat
változott a társadalom viszonyulása ezekhez az elszántan segíteni akaró
lámpáshordozókhoz. Talán egy fokkal jobban kell restelkedniük csóró
élhetetlenségük miatt.
De még aggasztóbb, ha oda sem
figyelnek rájuk.
Gyakrabban emlegetve lehetnének ezek
a másokat nem kihasználni, eltaposni, hanem segíteni akaró "lúzerek", akik
megszállott hivatástudattal tekernek bele a címlapfotóra nem érdemes
hétköznapokba.
![]() |
Fotó: Szilágyi Lenke |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése