Keresés ebben a blogban

2014. június 5., csütörtök

Csak hús

Írta: Inkabringa




Az emberi társadalmaknak egyik mércéje, hogyan bánnak kiszolgáltatott csoportjaikkal. Sokféle ilyen csoport gomolyog egy társadalmon belül, de van két alapvető réteg, akik minden korban és minden fejlettségi szinten megtalálhatók: a gyerekek és az idősek.

A hozzájuk való viszonyulás az egyik fokmérője a társadalom minőségének.

Ne legyenek illúzióink, mióta ember él a Földön ez a két korosztály mindig céltáblája volt az agressziónak, a hasznosság elvén alapuló selejtezésnek, vagy az egyszerű semmibevevésnek.
Vég nélkül sorolhatnánk a példákat, hogy a különböző történelmi korokban és földrajzi helyeken hogyan szelektáltak a gyerekek között, hogyan szabadultak meg az elaggott felmenőktől.

Mert hisz Arisztotelész is megírta már elborzasztó példáját az idősekkel való bánásmódnak:
Ez is megverte az apját, az apja meg az öregapját – s fiára mutatva - majd ez is megver engem, ha felnő; ez már a vérünkben van” s így beszélt az a másik ember is, aki – miközben a tulajdon fia kifelé tuszkolta a házból –arra kérte őt, hogy a kapunál engedje el; ő is csak addig lökdöste az apját. 

Szépirodalmi rímelő párja lehetne ennek Nádas Péter ezen sora:
Forgandó az ember szerencséje, kisfiam, eszedbe ne jusson bárkit megalázni.

Arisztotelész pár ezer évvel későbbi kollégája, Michel Foucault pedig a gyerekekkel való bánásmódról írta ezt:
Ennek a hierarchizáló büntetőrendszernek tehát kettős hatása van: osztályozza a növendékeket képességeik és magatartásuk szerint, abból a szempontból, hogy mire lesznek használhatók, ha elvégezték az iskolát, valamint állandó nyomást gyakorol rájuk, hogy mindnyájan alkalmazkodjanak ugyanahhoz a modellhez, mindnyájan kényszerítve legyenek az alárendeltségre, az engedelmességre, a szorgalmas tanulásra és gyakorlatozásra, a feladatok és minden fegyelmi előírás pontos teljesítésére. Hogy mindnyájan egyformák legyenek.

Erre meg Garaczi László egyik sora rímel:
Felnőni annyi, mint megtanulni bárkinek engedelmeskedni, aki ostoba, gyáva, boldogtalan, elnyűtt és oktondi.
Ha a kultúra elfogadó, nyitott, kiegyenlítésre és nem hierarchizálásra törekszik, akkor ez a két korosztály mindenki számára érték.

Ismerünk olyan társadalmakat, ahol a gyermeki lét földi paradicsommá tétele a legfontosabb cél, hogy belenőve majd a felnőttek világába fizikailag-lelkileg-szellemileg is bírják az elkerülhetetlen  megpróbáltatásokat.
Arra is van szép számmal példa, hogy az idősekben az emberi élet teljességét tisztelik.  

A mai társadalmak már rendkívül összetettek. Vannak olyan rétegei, akik a gyerekben az elvárásoknak megfelelő engedelmességet tartják a legtöbbre, és az időst, hiszen élt már eleget, felesleges teherként ráznák le magukról. Ugyanabban a társadalomban azonban vannak olyanok is, akik a gyerekeknek a kiteljesítő lelki-szellemi fejlődést, az időseknek pedig a támogató megbecsülést adják meg.

A kultúra rugalmas, változékony dolog, de állandóan karban kell tartani, nem tűri a tunyaságot, ugyanis könnyen elfonnyad a szellemi pezsgés hiányában.
Régi korokban a kultúrákat a kívülről betörő barbárok fenyegették, akik vijjogva felkoncolták évszázadok szellemi termését. A mai csúcscivilizáció ezt már kiiktatta. Nem kívülről jönnek, a társadalmak önmagukban termelik ki barbárjaikat.


Megtévesztő lehet, hogy nem állatbőrbe bújt vadakként, hanem esetleg trendi ruhatárral, márkás autóval érkeznek. A barbárság nem a kinézeten múlik, hanem a szellemi-érzelmi javakkal szembeni érdeklődés teljes hiányán. Amikor a másik embert nem értéknek, hanem eszköznek tekintik.
A szellemi tunyaság merevvé, agresszívvé és pökhendivé tesz.

Ha ez a szemlélet kerekedik felül a társadalmon, akkor a gyerekek engedelmességre fogott növendéknek, az idősek felesleges koloncnak, a kultúra pedig kiismerhetetlen hangyabolynak fog tűnni. Legegyszerűbb földdel egyenlővé tenni és szépen elgereblyézni.

Ennek a materiális mámorban úszó friss barbárságnak, mely a civilizáció ura, de a szellemi javakat lomként elveti, mégis van egy kiküszöbölhetetlen hátránya.
Nevezetesen az, hogy a szellemi nyitottság/nagyvonalúság nélkül az ember csupán egy darab romlandó hús- és izomköteg. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése