Írta: Inkabringa
Most a foci vb
miatt Brazílián a világ szeme.
Persze tudjuk,
hogy nem így van. Tudják ők is, a brazilok.
A világ
közvéleményét csak a futball-show érdekli, Brazília nem különösebben, netán
egyáltalán nem. Legfeljebb a botrány, a „harmadik világ” veszkődése vált ki
némi kaján vagy sajnálkozó figyelmet.
Engem a
világbajnoksággal kapcsolatos hírekből főként azok érdekelnek, melyek az ott élők
véleményéről szólnak. Nem a potentátok, hanem a hétköznapok „no name-jei”
elejtett hangjára figyelek.
Érthetően nem
repesnek a címkétől: „harmadik világ”. A „fejlettek” lekicsinylése. Vagyis úgy látják
magukat, ahogy a felszínes tudású nagyvilág gondol rájuk lenézően és talán
némi rosszindulattal. Ez bizony baj.
Brazília sokszínű,
izgalmas kultúrájú ország. Olyan hatalmas, hogy egyes tagállamok fővárosai több
ezer kilométerre vannak egymástól.
Köztudott, hogy a
portugál hajók partraszállásával (1500-ban) az őslakosok élete gyökeresen
megváltozott, mert addig nem látott járványok, fegyverek, emberek törtek rájuk.
Miközben el kell
ismerni, hogy a portugálok voltak a legemberségesebb gyarmatosítók.
Talán, mert ők
kezdték a leghamarabb, még vegyültek, kevésbé voltak belterjesek és önimádók.
Mindamellett a világhódító fehér ember kultúrarombolásából rendesen kivették a
részüket.
Hogy miért volt a
gyarmatosítókban ez a dühödt pusztítási inger, mindmáig firtatják a tudósok. Az
emberi természet „ki, ha nem én” árnyoldala. Nem lett volna szükség ilyen
mértékű szellemi lincselésre. Amiért mentek, a kincsek, javak, terület, e nélkül
is az övék lehetett.
A hajókról
kiözönlő durva lelkű gazemberekre sem foghatjuk, mert hisz a sarcot a finom
igényű uralkodói réteg csipkés topánkái elé halmozták. Nyilván a kincs jobban
érdekelte őket, mint a megszerzés módja.
Később sokasodtak
a durva módszerek elleni hangok, de addigra már évszázadok teltek el.
„Gyanakvás, bizalmatlanság, félelem,
hidegség, tartózkodás, gyűlölet, árulás rejtezik az udvariasság álnok leple
mögött, az oly sokat magasztalt pallérozottság mögött, mely felvilágosult
századaink adománya” – írta Rousseau.
A fehér ember
világhódítása elhozta a territoriális hegemónia bődült dicsőségét. Akkor
kellett volna némi higgadt értelem az irigy, mohó gőg helyett.
Kár tagadni, a
fehér ember hosszú évszázadokon át legjobban magát szerette, legtöbbre magát
becsülte, ezért mindenki mást fölényesen megvetett. Több évszázados, sőt
évezredes kultúrák váltak „buta vadakká” a szemükben.
Azonban az egykori
gyarmatosító országok mai utódait örökre bűnös világ gonoszainak beállítani legalább
olyan elmezavarra vall, mint a gyarmatosítókat kizárólag civilizációterjesztő
jótékony apostolnak tekinteni.
Például kulturális
antropológiai tanulmányai alatt mindenki beleütközik az ellentmondásba: a „tolerancia
tudománya” (nevezték már a „humorérzék tudományának” is - szükség is van rá) a gyarmatosításnak
köszönheti létrejöttét. Tanulság: a spanyolviasz és a bölcsek köve helyett – értelmezni
és mérlegelni.
A gyarmatosítás
évszázadai mindmáig nehezen gyógyuló sebeket ejtettek a leigázott országokban. A
hátrahagyott embertetemek és a szabad rablás mellett általános értékzavart, az önbecsülés,
a tettrekészség megtörését okozták.
A 21. században emiatt
lélekfurdalástól hajtva senkinek nem kell élnie, csak némi empátiával,
elfogadással meg nyitottsággal. Roppant hasznos egyébként a mindennapokban is. Nem
felszínes információk, rosszhiszemű téveszmék hintájában ringatózni, hanem
leszállni a magas lóról, hogy jobban lássuk, ami alant van.
Természetesen most
is vannak olyanok, akiket ki sem lehet könyörögni a fölényeskedés
pezsgőfürdőjéből. A civilizált fehér ember gőgjével
lépnek fel, a „majd mi tudjuk, csak mi tudjuk. Mit tudsz te?” fölényével.
Pedig a minden
korban oly igen óhajtott prosperáló emberi együttműködés legfőbb lényege: nem
ellene, nem helyette – mellette.
Ahogy Habermas elképzelte
az „uralommentes kommunikációt”.
Nagyon nehéz az
egyensúlyt megtalálni, elismerem.
Sokat tanulhatunk
az egykori gyarmatok meggyötört népeitől. A gőgös fölényre gyakran nagyvonalúsággal
válaszoltak.
Irtózatos
elnyomás, alázás van mögöttük, és mégis újra és újra képesek adni valamit a
világnak.
Brazília jó példa erre.
Megtanulta a fehér ember kultúráját (kezdetben ha akarta, ha nem). Ahogy ők
megtanulták az európait, úgy nekünk is illene az ő kultúrájukat ismerni
némiképp.
A blogban biztosan
szót ejtünk majd róla.
Pedig nem volt épp
virágzó függetlenségű a gyarmatosítás utáni történelmük. Egyik diktatúra
váltotta a másikat. Rövid gazdasági-társadalmi fellendülések és az elnyomás
évtizedei cserélődtek.
A 20. század is
hullámzó volt. Az I. világháborút virágzás követte. Majd az 1929-es tőzsde
krach meghozta Getúlio Vargas diktatúráját.
Régi szabály,
minden gazdasági válságból gyomként nőnek ki a diktátorok.
Vargas 1930-ban
került hatalomra és akkurátus diktátorként nacionalista politikát hirdetve új
alkotmányt kreált, megválasztatta magát elnöknek, majd feloszlatta a Kongresszust
és a pártokat, és – természetesen népszavazással - Brazília teljhatalmú diktátora
lett.
Halála után rövid
ideig megint lélegzett és pezsgett a brazil társadalom. Majd e röpke
„szendvics-demokráciát” újabb diktatúra váltotta fel. Két diktatúra közötti rövidke társadalmi
lélegzetvétel – ez sajnos a „harmadik világ” ördögi köre.
Végül az 1980-as
évek (mint oly sok más helyén a világnak) itt is alapvető változásokat hoztak. Egyrészt örvendetes,
hogy végre köztársasági alkotmánya lett az országnak. Másrészt a rombolásban a
katonai puccsoktól a hivatali korrupció vette át a stafétabotot. Az indiánok helyzetéről
majd máskor.
Döccenő, kátyú, kráter
most is akad bőven, és persze társadalmi igazságtalanság is, melynek
megmaradására ősidők óta kínosan ügyel az emberiség.
Stefan Zweig
Brazíliát a „jövő országának” nevezte. Maximálisan megvan benne a potenciál. Még
az ország neve is ezt sejteti, hisz a ’braza’ jelentése ’izzó szén’. Más
kérdés, hogy nevét a portugál gyarmatosítóktól kapta. De tudjuk, Brazília
nagyvonalúan továbblép.
Úgyhogy én a futballsztárok mellett a brazil hétköznapiaknak is szurkolok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése