Írta: Inkabringa
Közeledik a farsang vége, a karneváli időszak csúcspontja. Minden
évben megemlékezünk a blogban erről a remek közösségkovácsoló és örömszerző
időszakról, a karneválról, más néven farsangról. Sajnos a turistabiznisz már sok helyen átvette a hatalmat a
karnevál felett. Hiába, így van
ez, ahogy Tandori írta: „agyonhasznodott” világban élünk. Van még azért néhány
hely a bolygón, ahol a karnevál őrzi, ami lényege: a civil kurázsi, a civil
életkedv vidám és örömteli kibuggyanása. Az előző években mutattunk már
amerikai, európai, ázsiai maszkos-zenés-táncos példákat az életigenlésre. Idén
menjünk Afrikába.
A Zöld-foki szigetek Afrika és talán a világ legkisebb országai között
van. Az afrikai kontinenstől néhány száz kilométerre található az a vulkáni
szigetcsoport, amin alig félszáz millió ember él. A Zöld-foki szigetek az
embercsoportok évszázados áramlásának és keveredésének messzemenőkig pozitív
példája.
Ennek a szép történetnek kegyetlen kezdőpontja volt. A 16. században
az addig ember által nem lakott szigetekre a portugál gyarmatosítók Afrikából
elhurcolt rabszolgákat telepítettek. Aztán az afrikaiak, meg az őket felügyelő
és irányító európaiak egymásba habarodtak, összekeveredtek és ebből lett a kreol népesség. A Zöld-foki
szigetek etnikai összetétele olyan tarka, hogy azt bogozni sem érdemes. Ez jól
is van így, hisz ez a szlogen örök érvényű: Szeretkezz, ne háborúzz! Kezdetben
nem volt aranyélete az itt élőknek, mert a szegénység, a gyarmati elnyomás, a
rabszolgaság nem az. Aztán megszabadultak a rabszolgaságtól, majd a gyarmati
elnyomástól is, de a szegénység velük maradt. Ettől nehezen szabadulnak, de nincsenek ezzel egyedül a világban.
Ámde ez a kicsinyke ország mégis kiemelkedik az afrikai kontinens
polgárháborúkba, törzsi csatározásokba és korrupcióba csúszott országai közül. Békésebb
az élet, mint Afrika más pontjain. Pedig nincsenek értékes ásványkincseik,
gazdag termőterületeik, ennél fogva munkalehetőségeik sincsenek, nagy az elvándorlás, vizük is alig
van, folyton fúj a szél, bár a szigetek csodaszépek. Ki vannak téve a
klímaváltozásnak, a világcsődöknek, az emberiség minden rossz döntésének,
sokkal inkább, mint mások. Egyszóval annyi bajuk van, hogy
ebből kevés is sok. De valahogy e kicsi ország vándorló, egymással keveredő,
sokszínű lakói mégis képesek békében megférni egymással és másokkal.
A Zöld-foki szigetek évtizedek óta demokratikus köztársaság és ezt szó
szerint kell érteni. A Freedomhouse jelentéseiben sorra kiváló minősítést
kapnak (mi bezzeg nem vagyunk az eminensek között). Annak ellenére, hogy nem
élnek túlságos anyagi jólétben és nincsenek több évszázados demokratikus hagyományaik, mégis
képesek évtizedek óta egy demokratikus berendezkedést működtetni. Ahhoz pedig nem elég az intézményrendszer, ahhoz állampolgári elkötelezettség
is kell. Saját példánkon tapasztalhatjuk, mennyire sokat számít ez. Mi hagytuk kicsúszni a kezünk közül. Jó lenne hinni, hogy ebben a kis afrikai országban másfélék az állampolgárok. Persze
minden csoda törékeny. Manapság bármikor, bármilyen demokráciáról kiderülhet, hogy csak egy manipulatív kirakat.
![]() |
Mindelo |
A civil önrendelkezésnek kétségkívül kirobbanó életkedvű példája a
karnevál. A Zöld-foki szigetek világhírű énekesnője, Cesaria Evora mondta, hogy
ez a karnevál olyan, mint a riói, csak kicsiben. A karnevál fővárosa Mindelo, Sao Vicente szigetének kikötővárosa. Egy negyven ezres városka, nem is mérhető
Rio de Janeiróhoz, de a karneválban méltó párja. A riói csillogó
világszenzációnak természetes és emberi léptékű párdarabja. Példának okáért itt
is van szamba, pergő ritmusokkal, csodás jelmezekkel, vérbő tánccal, egymással
versengő karneváli csoportokkal. (Ízelítő ITT látható)
Cape Verde lakóit nem különösebben érinti meg az angolszász popzene,
ők a karibi ritmusokat szeretik. Szó se róla, ha szeretünk táncolni, akkor ez
kitűnő választás. Márpedig a zöld-fokiak nagyon szeretnek táncolni. Cape Verde
karneválja nem oly grandiózus, mint világhírű nagytestvérei, itt a jelmezektől
kezdve az utcát és az autókat díszítő girlandokig, a koreográfiáktól az
ételekig mindent a helyiek készítenek. Annyira professzionalizálódtak, amennyire
kell. A város utcáin és terein vonulnak végig Mindelo tarka jelmezekbe öltözött
lakói, a messze földről hazatérő ismerőseik és rokonaik táncoló gyűrűjében. Ez
az ő karneváljuk, ahol szeretettel látják a világot – legalábbis, amennyi
befér oda belőle. Maguk szervezte, maguk örömére rendezett vidám életigenlő
mulatság ez. Elvégre ezért van a karnevál.
Hasonlóság a brazil karneváli hagyományokkal a sárral bekenés vicces
ijesztgetése is. Brazília bizonyos helyein valóságos sárfürdőt rendeznek
ilyenkor. Mindelo visszafogottabb ennél, a sár (vagy festék) inkább jelzésértékű mókás epizód,
a karneváli évődés egyik vicces formája. Zokon senki nem veszi. A zöld-foki
karneválnak különleges színfoltja a Mandinga felvonulás. A nyugat-afrikai
mandinka népcsoport tiszteletére (sokakat hurcoltak el onnan a gyarmatosítók) nők
és férfiak, gyerekek és felnőttek fényes feketére kenik a bőrüket, elrettentő és
félelmetes mandinka harcosoknak öltöznek - majd végig bohóckodják és táncolják a
karnevált.
Mindelo egyik kerülete Ribeira Bote, ami a Mandinga karnevál
központja. Ez kemény gettó. Drog- és alkoholproblémák, munkanélküliség, nyomor.
Valahogy mégis, a történelemben időről időre kiálltak magukért, sőt, másokért
is. Innen indult például az 1929-es világgazdasági válságot követő súlyos
állapotok miatt Ambrosio kapitány éhségmenete a nyomorban élőkért. Ambrosio egyébként
nem kapitány volt, hanem ács, egy mesterember, aki megelégelte a maga és
sorstársai kiszolgáltatottságát. Jutalma száműzetés lett, de legendája máig él
a zöld-fokiak szívében.
A nyomor elzárja az embereket a világtól, láthatatlanok lesznek, ami
táptalaja a devianciának. Ebből az önmagába zárt reménytelenségből a világ
egyetlen pontján sem lehet kitörni külső támogató közeg segítsége nélkül.
Ribeira Bote civil szerveződései a legkülönfélébb módokon próbálják bevonni az
itt élőket a világ vérkeringésébe. Ilyen többek között a street art projekt, a Morna Jazz világzenei fesztivál, a
Mandinga karnevál. És ilyen a világ számos más pontján is működő közösségi turizmus. Sütnek-főznek, kézműves terméket készítenek, vendégül látják a kirakaton túli világra
is kíváncsi turistákat, kölcsönösen tapasztalatokat szereznek egymásról. Ugyanakkor
vigyáznak arra, hogy ne váljanak egy arctalan turistaáradatnak kitett
gettó-skanzenné. Ezekben a projektekben az ott élők anyagi helyzetének jobbra
fordulása mellett legalább olyan fontos a személyes fejlődésük előmozdítása.
Szóval foglalkoztatási ráta ide, világgazdasági helyzet oda, ők nem
adják fel. Ami tőlük telik, azt megteszik magukért, még ha a nyomor örvényeivel
nehéz is megküzdeni. Várják bizalommal, hogy a világ is megtegye, ami rajta
múlik.
Ribeira Bote lakói újévtől kezdve minden vasárnap jelmezbe bújt
menetben táncolják végig az utcákat. Képzeljük csak el, ott hosszú hetek óta
karnevál van. Bár az igaz, hogy az ottani nélkülözőknek legalább a fagyhaláltól nem kell
félniük a téli hónapokban. Na de az is igaz, hogy máshol a jól fűtött
lakásokban élők is cselekvésképtelenségbe és gondolattalanságba dermedtek. Ez már
a semminek olyan tartománya, amit még Beckett sem tudna megírni.
Mindelo karneváli menete nem a luxusért rajongóké. Nem rejtik véka alá
kopottságukat, szegénységüket sem. Végigvonulnak a város nyomorgó és
turistacsábítóan szép utcáin is. Lehet, hogy nincsenek közöttük celebek, lehet,
hogy a résztvevők nem márkaboltból öltözködnek, sok minden házilagos és barkácsolt,
de mégis színes, lenyűgöző és főként fesztelen, bohókás, barátságos és örömteli.
Együtt táncolnak szépek és kevésbé szépek, nők és férfiak, fiatalok és idősek,
felnőttek és gyerekek, szegények és jómódúak, innen is meg onnan is jöttek. Egymás
kedvét kereső őszinte közösségi mulatság ez. Él a karnevál szelleme. Bárcsak
megmaradna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése