Keresés ebben a blogban

2018. január 30., kedd

Szamizdat öröm



Írta: Inkabringa


Minap komolyan megdöbbentem. Látszólag semmiségen, pedig súlyos problémát jelez. Egy szimptóma, ami azt mutatja, hogy e kies honnak haladéktalanul változtatni kell az életszemléletén, új társadalmi divatokra van szükség.

Történt ugyanis, hogy a napokban valaki valahol idézte két édesapa beszélgetését, mint pozitív példát. Az egyik apa szemére vetette a másiknak, hogy kamaszgyerekét táncórára íratta be, ami felesleges időpocsékolás, haszontalanság, fontos különóráktól veszi el az időt, elvégre nem profi táncos lesz a gyerek. Az igazi döbbenet a másik apa válaszában van. Azért íratta be a gyereket táncórákra, hogy fegyelmet és rendet tanuljon. Majdnem elájultam. Már a tánc is a fegyelmezés eszköze? Legalább ez maradhatna meg felszabadító örömforrásnak, hisz a felszabadultság hiányzik leginkább ebből a társadalomból.

Azt hiszem ennél görcsösebbek már nem is lehetnénk széles e hazában. Sőt, minél görcsösebbek vagyunk, annál felszabadultabbnak érezzük magunkat. Egyetlen vigaszom, hogy voltak néhányan az egybegyűltek között, akik szintén elrémültek a fenti történetet hallva. Talán nincs még minden veszve. Társadalmi önérvényesítés felszabadultság nélkül nem létezik. Az nem természetes létállapot, hogy egy ország görcsbe rándulva várja, hogy mikor merre kötözik össze kezét-lábát.

Igazi farsang nálunk nincs, nem is hiányzik, szeretjük errefelé szürke egykedvűségben morzsolgatni a hétköznapokat. A farsangi időszakban sokat lehetne táncolni úton útfélen, de nincs rá igény, mert komolyak és gondterheltek vagyunk és semmi kedvünk felszabadultan cselekedni. Mégis bátorkodnék ajánlani egy zeneművet, ami nem trendi és nem magaskultúra, ámde univerzális karneváli melódia. Láttam én már erre a zenére lejteni skandináv néptáncot, mambót, twistet, hiphopot, még csárdást is. Lehet rá párban táncolni, vagy körben állva, netán egymás után haladva. Megjegyzem, ez utóbbi mozgástípusba tartozik a menetelés is, de ez a zenemű nem jó menetelésre, mert lépés közben óhatatlanul megmozdul a váll és a csípő. Márpedig ha a váll és a csípő a zene ütemére mozdul, az riszálás és végső soron tánc. Van egy ősmagyar titkos tanítás, ami olyan titkos, hogy talán sosem létezett. Így hangzik: aki lépés közben riszál, az nem fog menetelni.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése