Írta: Bikassygergel
Miben segített a Buñuel-élmény? Abban, hogy megbarátkozzam az ellentmondásokkal, az össze nem békíthető, a meg nem magyarázható dolgokkal. Ahogy ő vihogva harcolt velük. Nagypolgár életmódjával és konzervatív hajlamaival szürrealista lett és lázadó – csöppet sem szégyellve, sőt vállalva feloldhatatlan kétarcúságát. Bosszant egész életét végigkísérő politikai vaksága és a Szovjetunió bámulatos nem ismerete. Taszít kurjantozó anekdotája Franco családi házában tett látogatásáról: „Pompás fickó!” – áradozott. Bosszant, dühít és gondolkodni kényszerít Buñuel egész személyisége és életműve: arra késztet, hogy minden nézetemet átgondoljam, újraértelmezzem. „Nem tagadom – profanizálom” – ez volt Buñuel egyik hitvallása, s leginkább ezt szeretném megtanulni tőle.
Miben segített a Buñuel-élmény? Abban, hogy megbarátkozzam az ellentmondásokkal, az össze nem békíthető, a meg nem magyarázható dolgokkal. Ahogy ő vihogva harcolt velük. Nagypolgár életmódjával és konzervatív hajlamaival szürrealista lett és lázadó – csöppet sem szégyellve, sőt vállalva feloldhatatlan kétarcúságát. Bosszant egész életét végigkísérő politikai vaksága és a Szovjetunió bámulatos nem ismerete. Taszít kurjantozó anekdotája Franco családi házában tett látogatásáról: „Pompás fickó!” – áradozott. Bosszant, dühít és gondolkodni kényszerít Buñuel egész személyisége és életműve: arra késztet, hogy minden nézetemet átgondoljam, újraértelmezzem. „Nem tagadom – profanizálom” – ez volt Buñuel egyik hitvallása, s leginkább ezt szeretném megtanulni tőle.
Francia filmjeinek forgatókönyvírója, kései korszakának meghatározó
alkotótársa Jean-Claude Carriére volt. Szellemes aforizmája a forgatókönyv és a
film viszonyára: „Egy film akkor van kész, amikor a forgatókönyv eltűnik.”
Legjobb példái ennek Buñuellel közösen írt munkái. A Buñuel-művek teljes
igazsága a bennük karikázó-bukfencező véletlenek forgatagán átszűrve hat.
Filmjeinek nem történetük, hanem „véletlenük” van.
Buñuel talán legismertebb filmje A
burzsoázia diszkrét bája, amit 1972-ben mutattak be, majd Oscar-díjjal
jutalmaztak. A film saját osztályának, a nagypolgárságnak
„gúnyfilmje”. Szorongó győztesek vonulnak a semmibe vezető országúton? Vagy
hatalmuk vesztén borongó elegáns vesztesek? Buñuel két öregkori ikerfilmje, A szabadság fantomja meg a Burzsoázia diszkrét bája sok kérdést
tesz fel, s persze egyre sem felel. A fenti kérdésekre, melyből minden
kiderülhetne, arra felel a legkevésbé. Jobb mozikban e két filmet
végighahotázzák a nézők.
A burzsoázia diszkrét bájában
a szobalány beenged egy ravasz mosolyú férfit a nagypolgári házba. Az
kijelenti, hogy ő az egyházmegye püspöke, és most kertészi munkakörben szeretne
nagypolgáréknál elhelyezkedni. Természetesen elzavarják, pedig valóban püspök.
Nem sokkal később meggyóntatja és agyonlövi a haldokló kertészt. Érdekes
mellékfigura.
A Buñuel-életmű utolsó szakaszának már nem annyira a vallás, inkább a
terrorizmus a fő tárgya. A két ikerfilm a polgárság kacagó búcsúja. Szereplői
szorongva, az alkotó kacagva búcsúzik, de nem egészen világos, mitől is.
Diadaluk vagy bukásuk fölött harsog a hahota? A kórkép pontos: az indulásakor
fehér ingben szemet metsző rendező itt egy társadalmi réteg, a nagypolgárság
halotti bizonyítványát állítja ki – a beteg mégsem hal meg. Ez duplán
mulatságos fejlemény.
Buñuel fiatalkori haragja és hagymázas víziója úgy sistergett, mint az
ellene tüntető nézők füstbombái. Az idős Buñuel helyeslő kacajt vált ki az
egykori tüntető polgárok unokáiból. Olyan lázálmokat vetít a vászonra, melyen
nemcsak a nézők, de maguk a lázálmodó figurák is nevetnek. Buñuel korai
filmjeiben a rendező helyzete egyértelműen a vad lázadóé volt: sárban
hemperegni, pofozni, rombolni, gyújtani, lövöldözni. Kései opusainak alkotói
szemszögét és helyzetét nem könnyű, de roppant csábító kísérlet meghatározni.
A rendező most „szelíd humorral”,
botránkozásra alkalmatlanul tálalja a halálos mérget. A Nagypolgár meghal, s
hogy még mindig él, ez roppant mulatságos.
A szürrealista látásmód szerint élet és álom közlekedő edények módján
egyensúlyt tartó rendszer, élet és álom folyama egymást gazdagítva zubog. Ez a
film a fel nem ébredésről szól, a rémálmok és a valóság összefonódásáról. Nagypolgári hősei állandóan ünnepi vacsorára
készülnek, de a pompás étkezésben minduntalan megakadályozzák őket.
Látszatéletük olyan felszínesen bonyodalmas, mint álomlabirintusaik. Fölényesen
magabiztosak és szoronganak.
Fernando Rey szokott „hidalgo-viselkedésével” most egy képzeletbeli
latin-amerikai diktatúra párizsi nagykövetét játssza. Barátai francia
nagypolgárok. Könnyedek, magabiztosak, rafinált
életművészek. De állandóan hiba csúszik a hedonista szertartásaikba. Estélyükre
hadgyakorlatra induló katonatisztek érkeznek váratlanul. Egy főtiszt felpofozza
a nagykövetet, a nagykövet lepuffantja. Mindez csak rémálom volt, ébresztő.
Ekkor az estélyre terroristák rontanak be, lemészárolják a társaságot. A
nagykövet elbújt, és halált megvető bátorsággal kinyúl az asztal alól, hogy
megkaparintsa az imént elkezdett báránycombot. Falatozni kezd, de észreveszik,
gépfegyver kattog. Üvöltve ébred fel. Ez is csak álom volt. Hatalmuk csúcsán bukás előtt állnak, és rettegésük mélypontján fölényes, friss erővel születnek újjá. Ravasz életerejük minden minutumban komikus kissé.
Egy másik kulcsjelenet. Annyi meghiúsult ebéd- és vacsorakísérlet után
végre elhelyezkedik a nagyburzsoá kompánia egy pompásan megrakott asztal körül.
Ekkor függöny gördül fel előttük, színházi széksorokra látnak, telt ház van, a
közönség finom moraja hallik. Tehetetlenül, hűdötten ülnek. A súgó vadul súg,
de hiába. Ők felpattannak és fenségesen sértődött diplomataléptekkel hagyják el
a társadalom nyilvánossága elé tárt színpadot.
Tovább az úton. A film vissza- visszatérő képi refrénje. Csak
mennek-mennek - életre készen, diszkrét eleganciával – a történelem halni
készülő vesztesei, új és új diadalok felé. Logikátlan feltámadásaik, az egész
film forrón-hideglelősen hasonlít a történelemkönyvek realitásához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése