Írta: Bikassygergel
Mary thaiföldi diáklány, egy különösen szép és csendes thai film főszereplője. Naplófilmnek mondanánk, sms-filmnek, vagy talán twitter-szövegek filmjének. De mindez csak ízesítés, mert a Mary Is Happy szerencsére képek és hangulatok filmje, a pársoros, kép fölé írt feliratok mind csupán szellemes ráadás, ellenpont, röpke, nem tolakodó szövegtöredék. Halk zongorafutamok kísérik.
Mary thaiföldi diáklány, egy különösen szép és csendes thai film főszereplője. Naplófilmnek mondanánk, sms-filmnek, vagy talán twitter-szövegek filmjének. De mindez csak ízesítés, mert a Mary Is Happy szerencsére képek és hangulatok filmje, a pársoros, kép fölé írt feliratok mind csupán szellemes ráadás, ellenpont, röpke, nem tolakodó szövegtöredék. Halk zongorafutamok kísérik.
Melankolikus, finom humor hatja át a „Mary” minden
képsorát, ez a magány és elvágyódás filmje. Nem turistáknak: semmi tengerpart,
semmi nyaralás, semmi egzotikum. Aki ilyenre vágyik, kapcsolja ki. (Sundance
TV, hetente többször.) Én hetente többször újra belenézek.
Bentlakásos elit-gimnázium valahol egy nagyváros
és az erdő között (Felszereltségével, kurzusainak érdekességével legalábbis
nálunk elitnek számítana). Mary és szobatársnője érettségi előtt áll, de sohasem
bifláznak, inkább töprengenek és csapongó terveikről beszélgetnek. Suri egyszer
csak Párizsból jelentkezik, ahol ugyanazt csinálja, mint otthon: magányosan
töpreng, talán Godard- és Wong Kar-wai filmjeit nézi újra. Lehet, hogy egy
képzelt utazás képei? Reálisnak látszanak. Aztán visszatér, és tovább tervezgeti
jelenét (vagy jövőjét) Maryvel. Mary közben beleszeret egy közeli
palacsintasütőnél megismert fiúba, de a fiú nem akar vele találkozni. Még
tanácstalanabb, mint eddig: az iskola pszichológussal akarja segíteni, Suri és
Mary beletörődve ismétli a gyógyító, önhipnotikus mondatokat. Nem sok minden
változik, de egyik nap Suri rejtélyesen eltűnik, holttestét az erdő szélén
találják meg: vagy kiderül valami, vagy nem, a néző semmit nem tud meg. A két órás film
amúgy is nagyon rövid (majd mindig töredék-képsoroknak ható) jelenetekből
építkezik.
Surival nagyon szoros barátság fűzte össze. Most, a barátnő halála után egyedül marad: rábízzák az érettségi évkönyv
megszerkesztését. Némelyik tanár jóindulatú, némelyik korlátolt, de csak
jelentéktelen, átfutó szalmafigurák, mintha itt sem lennének. Fotózások az
iskolaudvaron. A film töredékes, kihagyásos szerkezetű, egyszer csak a néző
megtudja, lezajlott az érettségi.
Mary hazaindul, az utolsó jelenetben egy modern ház erkélyén látható anyjával, pár röpke szó a továbbtanulásról, érezni, hogy ez alig fontos. Hogy mi volt igazán fontos, az majd csak később fog kiderülni. Talán az, hogy Suri titkos naplójában bevallja: ő Marybe volt szerelmes...
Mary hazaindul, az utolsó jelenetben egy modern ház erkélyén látható anyjával, pár röpke szó a továbbtanulásról, érezni, hogy ez alig fontos. Hogy mi volt igazán fontos, az majd csak később fog kiderülni. Talán az, hogy Suri titkos naplójában bevallja: ő Marybe volt szerelmes...
Mindez Godard-hoz méltó képi nyelven, de
melankolikusabban, Truffaut-sabban van előadva. (Az iskolaudvaron egyszer talán
Godard is átvonul.) A töredékes szerkezet abban is segít, hogy egy pillanatig
sem férkőzik ide sem a giccs, sem a melodráma, e két régi „testvér”.
Pedig ez a kamaszlány-történet tele van bánattal,
fájdalommal, vagyis élettel. Hangja sohasem patetikus, hanem valahogy
felszabadult, humoros és felhős egyszerre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése