Keresés ebben a blogban

2017. augusztus 9., szerda

Bevezetés Jeanne Moreau-hoz

Írta: Bikassygergel


Nyolcvankilenc éves korában meghalt Jeanne Moreau. Hirtelen jött a hír. Sok jelentékeny színésszel ellentétben, ő élete végéig nem vonult vissza, ekkor is sokat szerepelt. "Százharminc film és tévéjáték..." - sorolja a lexikon, tehát mi itt ne is próbáljuk felsorolni. 

A magyar néző a Jules és Jim-ből emlékszik rá, holott már tán előbb is látta kisebb szerepekben, később meg még néhány főszerepben, például a kirobbanóan sikeres Viva Mariá-ban. "Kirobbanóan sikeres" - igazi zsurnaliszta közhely, Jeanne Moreau-ra kicsit igaz, kicsit nem: a sikert sikerre halmozó színésznő nehezen besorolható, igaz rá, hogy "mindent tudott", klasszikust, modernet, tragédiát és komédiát, fékezhetetlen szenvedélyt és hideg eszességet.
Viva Maria! - Brigitte Bardot és Jeanne Moreau
(Rendezte: Louis Malle)
Harminc éves elmúlt, amikor a Jules és Jim-mel világhírű lett, de Franciaországban már két előző főszerepe, a Felvonó a vérpadra és a Szeretők körül izzanak a nézői és kritikusi viták. Mindkettőt Louis Malle rendezte. A Szeretők lett nagyobb siker (szexjelenetei miatt), de a Felvonó a vérpadra az eredetibb. Jeanne Moreau már addig is sok epizódszerepben feltűnt, filmen és színpadon egyaránt, de ez az alakítása nagyszerűen szolgálja az elsőfilmes Malle eredeti látásmódját: szinte ő, Moreau teremti meg a film hangulatát. Hosszú beállításokban bolyong az éjszakai Párizsban, szinte függetlenedve az egyébként ötletes bűnügyi történettől. Belső monológot hallunk és látunk (utóbbi furcsaság a film lényege.)
Felvonó a vérpadra (Rendezte: Louis Malle)
Vagy maga az éjszaka a lényeg? Jeanne Moreau varázsa majdnem mindig éjszakai filmekben, éjszakai megvilágításban erős (így volt már a modoros Szeretőkben, és így lesz később is.) Filmtörténeti tény (ha valaki még igazolást is kérne), hogy Antonioni ennek az éjszakai bolyongásnak a hatására választotta Moreau-t a "saját éjszakájának" főszerepére: Antonioninál a színésznő nappal és éjszaka is bolyong, Antonioni kamerája zseniálisan használja, és a filmművészet formanyelve új (talán kevéssé követhető) esztétikai csúcsokra lendül...
Az éjszaka - Jeanne Moreau és Marcello Mastroianni
(Rendezte: Michelangelo Antonioni)
Mi marad ki Jeanne Moreau korai, nagy korszakából? Bizonyára sok minden. Bevezetőként azonban most elég legyen ennyi. A Jules és Jimről - engedtessék meg - alig szólnék: egy vagy több nemzedék kultikus filmje - az enyém is - és ha a hajdani Új hullámot akarja bemutatni, visszaidézni egy művészfilm-sorozat, mindig műsorra kerül.

Életét és pályáját méltatva most csak bevezetőt tudunk írni: lehet, hogy sok idő kell még az átfogóbb visszapillantáshoz. Túl nagy ez a pálya és túl nagy a nosztalgia. Emlékezzünk, nézzük sokat, minél többet: saját ifjúságunkkal találkozunk: nem mindig vidám ünnep, de mindig érdemes.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése