Írta: Bikassygergel
„Német romantika
limoges-i porcelánban. Francia impresszionizmus egy bécsi
tükörben.” Jean-Luc Godard jellemezte így Max Ophüls
művészetét. A saarbrückeni születésű és fiatalon francia
állampolgárságot szerzett rendező az 1920/30-as években
Németországban, Párizsban, majd a háború alatt Hollywoodban
tevékenykedett, s csak 1950-től, utolsó alkotói korszakában vált
véglegesen francia rendezővé.
![]() |
Max Ophüls (1902-1957) |
Ophüls életében a
félreértett, kevéssé értékelt rendezők közé tartozott. Hol a
kritika, hol a közönség nem szerette filmjeit, olykor általános
volt az elutasítás. Ma már világos, hogy az egyetemes
filmművészet legnagyobbjai között a helye töredékes életművével
is. De Ophüls életében nagyon kevesek tudták vagy érezték, hogy
mássága az újabb francia film legnagyobb értéke. Miben is rejlik
Ophüls mássága? Filmjeinek leggyakoribb jelzője a barokkos. A
francia kultúrának és közízlésnek csekély a fogékonysága a
barokkra. Kelet-Európában Wajda Hamu és gyémántját
vélték barokkosnak és Jancsó egy-két jelenetét. Annak idején
Orson Welles Aranypolgárával kezdődött talán ennek a
homályos filmművészeti fogalomnak a karrierje. Mindez figyelmeztet
a korabeli francia filmstílus szűk határaira: ami nem fért bele,
idegen jelzőért kiáltott. Ophüls más formanyelvet beszélt, sőt
másként gondolkodott és másként látott.
Arthur Schnitzlerhez, a
frivol és dekadens bécsi drámaíróhoz fordult. A Körbe-körbe az
ő darabját dolgozta fel. A francia közönség a könnyedségét
méltányolta, ezt a kritika is elismerte, más jelentőséget
nemigen tulajdonítottak neki. Ophüls azzal kísérletezik, amivel a
modern próza: a történetmondó, a rendező, a filmkamera nem
mindentudó. Ophüls formanyelve eltért a korabeli filmekétől.
Kamerája a legbonyolultabb körmozgásokat írja le; különös
mozgású, excentrikus voyeur, nem a beállítás centrumában lévő
dolgokra figyel, ennél választékosabb, kezelhetetlenebb,
bonyolultabb. Mindenütt ott akar lenni, épp mert nem tud mindent.
Az élet örömei
(Le plaisir) három Maupassant-novellát ötvöz filmmé. A
kamera hosszan, olykor lassú mozgásokkal szemlélődik, a film
azonban pillanatra sem válik nehézkessé, épp ellenkezőleg,
tavasziasan könnyed, a rögtönzések szabad hangulatát árasztja.
Az első epizód egy kivilágított palota hatalmas lépcsőházában
indul. A kamera totálban, hosszan kíséri ezeken a lépcsőkön a
férfihőst, mi is elveszni látszunk a hatalmas és hideg
lépcsőfordulókon. Valószínűleg a filmművészet legbonyolultabb
kameramozgását alkotta meg itt Ophüls, Antonionit és Jancsót
előlegezve.
![]() |
Le plaisir (Danielle Darrieux és Jean Gabin) |
A Lola Montès
Ophüls művészetének összegzése, s egyben a francia filmművészet
egyik legjelentősebb és legkevésbé értékelt darabja. Cécile
Saint-Laurent bestsellergyáros egyik regénye nyomán a rendező
hallatlanul gazdag filmet alkotott. Ez a formanyelv gazdagsága.
Zsúfolt és fegyelmezett film. A híres-hírhedt táncosnő egész
életét átfogja, s ez az élet egy cirkuszi előadás
stilizációjában idéződik meg. A francia film már addig is
történeti jelentőségű módon járult hozzá a filmelbeszélésmód
megújításához. A flashback az 1930-as évektől művészi,
esztétikai fogalommá vált, nem kis mértékben a Carné-Prévert
szerzőpárosnak köszönhetően (Ködös utak, A test ördöge).
A Lola Montès azonban jobban hasonlít az Aranypolgárra, bár annál
sokkal mérnökibb. A Lola Montès-ben a cirkuszi előadás egy hosszú
élet cirkuszi számokba zsugorított persziflázsa. A cirkuszi
porondmester primitív nézőfogó szövege, a cirkusz rendkívül
látványos tere (egy jelképes világszínház benyomását kelti)
és a múlt képi megelevenítései: ez adja a film alapjellegét.
Ophüls legfőbb eszköze
a vágás nélküli, folyamatos kameramozgás. Mindig körmozgást
látunk, ellipszis, félkör, a kamera visszatér kiindulópontjához,
de bonyolult kitérőkkel teszi. Olyan mintha csak kísérné a
hősöket, de valójában ők kísérik a kamerát. Antonioni és
Jancsó filmnyelvi leleménye évtizedekkel később, de - Renoir és
Orson Welles kezdeményei után - Ophülsé a filmtörténeti
elsőség.
A film valóban barokkos,
de másfajta hatást vált ki, mint amit ez a szó sugall: inkább az
élet, a világ nyitottságát, többértelműségét sugallja, mint
a barokk pompázatos zártságát. A montázs mindenhatóságára
épülő némafilm-esztétika csak hosszú és tétova fejlődés
után adta át a helyét a belső vágás filmes esztétikájának és
gyakorlatának.
A filmet időnként újra feltalálják. Egyik feltalálója Max Ophüls.
![]() |
Lola Montes (Martine Carol és Peter Ustinov) |
A közönség a Le
plaisir után túlságosan komolynak találta a filmet, a
producerek rémülten átvágatták az egész kópiát, lineáris
cselekményt fabrikáltak belőle. Több francia rendező nyílt
levélben tiltakozott az eljárás ellen. Ophüls ekkor már súlyos
beteg, hamarosan meghalt. A filmtörténet egyik legjelentősebb és
valószínűleg életében legkevésbé megértett s értékelt
alkotója volt. Magyarországon alig forgalmazták filmjeit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése