Írta: Inkabringa
Épp ma tíz éve annak, hogy New Orleansra lecsapott a Katrina hurrikán. Teljes pusztulás maradt utána. Halottak, gyász, nincstelenné és hontalanná vált emberek. Romok, sivárság, vigasztalanság mindenhol. A világ siratta New Orleanst.
Épp ma tíz éve annak, hogy New Orleansra lecsapott a Katrina hurrikán. Teljes pusztulás maradt utána. Halottak, gyász, nincstelenné és hontalanná vált emberek. Romok, sivárság, vigasztalanság mindenhol. A világ siratta New Orleanst.
Fotó: Charley Varley |
A következő évben már ismét a
Mardi Gras vonult végig a városon. Szólt a zene, az utcák megteltek táncoló
emberekkel. New Orleans élni akart, talpra állt. Irgalmatlan nagy küzdelem
volt, nehézfejűség, irigység, tehetetlenség kísérte, de a város újra élni kezdett.
Ennek tíz éve. Most az emlékezés
ideje van New Orleansban. A szörnyű pusztítás mellett a „csak azért is” élni
akarásra emlékeznek. A tizedik évfordulóra jelenik meg egy könyv Please Forward: How Blogging Reconnected New
Orleans After Katrina címen. A könyv szerkesztője a túlélők interneten
fellelhető történeteit gyűjtötte kötetbe, akiket kivétel nélkül addig
elképzelhetetlen helyzetbe vetett és nem várt döntések elé állított a hurrikán.
Már a Katrinát követő évben
megjelent Brad Banischek könyve, melyben a hurrikán pusztítását tragikus és
abszurd, fantáziadús és gyilkos humorú történeteken keresztül meséli el –
képregény formátumban.
A Katrina hurrikán tizedik
évfordulójának napján New Orleans kortárs művészeti központjában mutatják be Max
Cusimano dokumentumfilmjét. A New City
a Katrina hurrikán után újjáépülő és reneszánszát élő város krónikája. (ITT megnézhető a filmelőzetes.)
New Orleansban a kortárs
művészetek valamennyi ága érdekes hajtásokat hozott az elmúlt egy évtizedben. A
Katrina hurrikán évében alakult a Press
Street nevű művészeti csoport. Céljuk a vizuális művészetek és az irodalom
különböző ágainak egymásra találása. Az INTERSECTION – NEW ORLEANS című könyvben
huszonöt különböző stílusú és szemléletű képzőművész és író New Orleans huszonöt
különleges utcasarkáról, kereszteződéséről alkotott valami maradandót. Az
alkotási folyamat még a Katrina előtt elkezdődött és 2006 áprilisáig tartott. Az
alkotók maguk sem sejtették, milyen témákat adnak nekik New Orleans hurrikán-szaggatta
helyei.
Christopher Saucedo: Flood marker |
A Press Street művészeti nevelés
projectjeivel segít a felnövekvő generációk nyitott, reflektív és világra fogékony
szemléletmódjának kialakításában is. Nyári táborokat, filmes, képzőművészeti és
zenei kurzusokat, workshopokat szerveznek.
A város utcáin az utóbbi
évtizedben sorra tűnnek fel a kortárs művészek köztéri szobrai, installációi, melyek
többségét az „after-Katrina” ellentmondásai ihlettek. Groteszk, realitást
szürrealitásba oltó alkotások, melyek hősi pózok nélkül emlékeztetnek erre a
teljes pusztulástól az újjáéledésig tartó évtizedre.
Sally Heller: Scrap House |
A Katrina hurrikán pusztítása
után New Orleans kísértetvárossá vált, ahol nem járt a postás, nem nyitottak ki
az üzletek, nem maradt semmi az élet hétköznapi biztonságából. A hétköznapok
unalmát csak az tudja igazán értékelni, aki elveszíti. Gondoljunk csak a hozzánk
érkezett menekültekre, akiknek egyetlen biztonságos pont sem maradt az
életükben. New Orleans fekete lakossága is
több évszázados tapasztalatot gyűjtött már a lekezelő
agresszióból és támasz nélküli kiszolgáltatottságból. Ez egy külön bejegyzést érdemelne.
Skylar Fein |
Az elmúlt tíz évben sokat
változott New Orleans: vannak, akik szerint jobb, mások szerint rosszabb, mint
annak előtte volt. Sokan elmentek a régi lakosok közül, sokan visszajöttek, és
sokan itt telepedtek le, a világ minden pontjáról érkezve. A pusztulásból
feléledő város divatba jött. New Orleans 2018-ban ünnepli majd alapításának
300. évfordulóját. Hatalmasat változott az első telepesek óta. Egy biztos, a
Mississippi partján most is áll a város.
New Orleansról mindenkinek a zene
jut először eszébe. Az itt élőknek a sokszor gyötrelmes évszázadok alatt a zene
adott kedvet a túléléshez és jótékonyan segítette az egymással megférést - mindenki hozzátehette a magáét egyenrangú félként. Az emberek bizony szeretnek uralkodni egymáson, basáskodnak, gyűlölködnek, bőrszín és kinézet alapján ítélkeznek, önkényesen alsóbb- és felsőbbrendű "kasztokba" sorolnak másokat. Akárhogy is nézzük, a kultúrák, emberek, bőrszínek békés keveredéséhez vezető egyik legjobb út mindig a zene volt. A másik meg a tánc. Fontos funkciójuk
ez, még ha kevésbé fontos funkcióik elétolakodtak is: ellenállni a "kasztosodásnak". Szüksége van rá a nagybetűs emberiségnek. Ahogy
New Orleansnak is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése