Rossellini, Pasolini, Fellini. Nem rabjai, élvezői a hitnek.
Nem hívőként mindig érzek valami házifeladat-ájtatosságot,
kegyetlenséget és hitetlenséget leplező szemforgatást, valami hamisságot, ha a
művészetet a vallás súlyos és fojtogató védőszárnyai alá terelik. Ha
„alkalmazott” művészettel, e fából vaskarikával kerülünk szembe. A művészettörténet hosszú és boldog évszázadai során nagy
alkotóktól a tisztes mesteremberekig mindenki önként vállalhatta e nagy védő-
és büntető ernyőt.
Oda naivságunk. A „modern művészetek” esetében zavaró már a tétel,
a tézis, a mondandó elsőbbsége. Pompásan gondolattalan giccs- és tanító célzatú
filmek sora készült például Krisztusról, a szentekről, a vallási
megigazultságról, általában a vallási élményről. A káprázatosan giccses Zeffirellitől a felelősen vívódva
primitív „kései”Zanussiig mind viszolyogtat.
Az olasz film csodája, hogy a vallás élményét mélyen és
átélhetően, az őszinteség és egyszerűség hitelével tudja elénk vetíteni. Stromboli...
Rimini... Ostia... Mindig meglepődöm, ha olasz filmekben a hősök ugyanúgy
elámulnak a tengerparton, mint a tengernélküli közép-európai látogatók.
Nekik sem mindennapi, nekik sem unottan természetes a tenger
látványa. Fellini majd
minden filmjében tengerparti kulcsjelenet rendít meg. Már a korai Bikaborjak kisvárosi, magukat
aranyifjaknak álmodó figurái a távolba bámulnak időnként a tengerparton, a Dolce
vita végén
tengeri szörny mered ránk, a Júlia és a szellemek fura óriásai
mind a tengerről jönnek, Poseidon küldöttei... E borzalom-univerzum nem oly
szikáran következetes, mint a tengertelen rémálmoké, játszani lehet
szörnyeivel, becsapni lehet őket, miként Odüsszeusz becsapta az egyszeműt.
„Emberhalászok lesztek”,
mondta Krisztus. Máshol, mint az
olasz filmekben, másutt, mint Rossellininél, Pasolininál
prédikációba s nem moziba valónak érezném Máté
evangélista leírását.
Rossellini a legismeretlenebb, sőt, mi rosszabb: a
legfélreismertebb olasz rendező.
![]() |
Roberto Rossellini |
A „neorealizmus atyja”, a filmművészetet sarkaiból kifordító
irányzat egyik legnagyobbja élete végéig sajnálta, hogy későbbi, a
neorealizmustól más ihletések felé forduló nagy műveit a kritika és a közönség
nem értékelte igazán. Nálunk be sem mutatták őket, csak 1990/91-ben, egy nagyszerű,
de megkésett életmű-sorozat alkalmával. De hiszen Itáliában sem kedvelték a
neorealizmustól elkanyarodó Rossellinit!
L'amore. Rossellinit
blaszfémiával vádolták e filmje után, melyben az Anna Magnani játszotta falusi bolond
lány azt képzeli, Krisztussal terhes. Rossellini
védekezésképpen elmond egy történetet. Eszerint egy paraszt megölte kutyáját,
azt hívén, a kutya szétharapta kisfiának torkát. Mikor rájött tévedésére,
eltemette az állatot. „Itt nyugszik Bonino, akit megölt az emberek vadsága”.
Később, azt hívén, szent van itt eltemetve, templom épült föléje. Elég
blaszfémikus történet volna talán minden más katolikus országban, de nem az
Itáliában.
![]() |
Rossellini: L'amore (Federico Fellini és Anna Magnani) |
Rómának az Anyafarkas a profán védszentje, a Capitoleumot gágogó
ludak védték meg, Szent Ferenc „az fordólt farkasról” regélt: Itália
legendáiban egy ordas, egy kutya is szentté válhat. A félkegyelmű parasztlány
még inkább. Ez csak az olasz film adománya – vagy az olasz katolicizmusé? Rossellini szerint a L’amore,
melyet Spellmann bíboros
Amerikában betiltatott, ilyen egyszerű és hittel teli mese. Fellini, aki nagyon kevés filmben
játszott vagy tűnt fel villanásra, örömmel vállalta a parasztlányt teherbe ejtő
szélhámos, szentnek hitt csavargó szerepét. Buñuel
undorodott a Róma, nyílt város egyszerű naivságától, a gonosz náci
és a jó pap ellentétpárja miatt.
A Napfivér,
Holdnővér Zeffirelli színesre glancolt filmje, a szem
lakomája. Rossellini Assissi
Szent Ferencről szóló filmjében (Ferenc, Isten lantosa) nemcsak
szín nincs, díszlet és jelmez sincs, a frátereket igazi szerzetesek játsszák,
hitelesebben, mint a színészek. A legfontosabb film az örömről. Fellini 8 és féljében mondja egy bíboros Mastroianninak: „hol van az megírva a Bibliában, hogy e földi létben a
boldogság a cél?” Ha máshol nem, Szent
Ferenc életében van megírva. Öröm-üdvtan, de ezek az együgyűek nem
megszállott eszelősök, nem rabjai a hitnek, hanem alakítói, fogyasztói,
mondanám profánul: élvezői.
Fellini Rómáról s az élet könnyűségéről többször is beszélt. Nagy adomány
itt az öröm, a büntetés és a bűntudat csekély volta, de felszínes könnyedségre
is vezet. A rómaiak valahogy nem érzik az élet súlyát, a katolicizmusnak azt az
élményét, melyet például a spanyol Unamuno Tragikus életérzés című filozófiai művében világított meg.
![]() |
Federico Fellini |
Fellini ravaszul kibújt a vallás közvetlen ihletése alól, őt nem lehetett
didaktikussággal, „nevelő célzattal”, naiv egyszerűsítéssel vádolni. Ha faggatták,
szétfecsegte a faggatók kérdéseit. Rossellini
viszont ideális naiv nyilatkozó. Nem bután naiv, az értelem naivitása az övé. Filmjei
a Strombolitól
kezdve nem naivak: fájdalom, csalódás szivárog át a képeken, de hitét nem
veszti. Ha van példatárba illő keresztény rendező, épp Rossellini az, akit az egyház oly
sokat bírált, pedig folyamatosan csodálnia és becsülnie kellett volna.
![]() |
Pier Paolo Pasolini |
Pasolinire sok mindent rá lehet fogni, de naivitást, együgyűséget
aligha. Ideológiai tudatosság, teóriák vonzása jellemzi, marxista, ami távol
állt Rossellinitől. Mégis
hasonlóan látnak, közös valami bennük, nyilván az olasz vallásosság-élmény
okozza.
Pasolini Máté evangéliuma az orosz némafilm öntőformájában készült. Közeliek, nagyközeliek
és tömegjelenetek totáljának ütköztetése. Sodrások. Érzelemmel átfűtött
illusztráció, de nem tételek, érzelmek-hitek illusztrációja. Üdvösen friss amatőrfilmes
jellege, a vágás szabálytalanságból renddé váló módszere.
„Az értelem pesszimizmusa,
az akarat optimizmusa” – nem véletlen, hogy ez a gyakran idézett mondás is olasz
gondolkodótól származik.
Rossellini legtöbb filmje profán szenvedéstörténet, de nagyszerű dallamuk a
naiv, boldogító hit – a L’amore, s
főként a Ferenc, Isten lantosa képsorain. E művekben együtt van,
egyszerre munkál a szakralitás és a földi én. Naiv keresztény
legendák hitével festi a mosolyt, a derűt, és a szeretet világformáló erejébe vetett nagy bizalmat. Csak napfényes, tengerparti tájakon bontakozhat ki ilyen
filmművészet.
Szörnyű blaszfémiát mondok most. E nagy itáliai művészek
mindegyike Isten mozigépésze…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése