Írta: Inkabringa
„Felhúzós óra vagy a digitális korban.” Egy akciófilmben mondta ezt ősgonosz ellenfele a világmentő Bruce Willisnek. Ha nem is a filmbeli értelmezésében, de találónak érzem ezt a mondatot. Miért is kell mindig loholva naprakésznek lenni trendi korszerűségből? Hiszen akkor nincs időnk elengedni az aktualitást és képtelenné válunk felülemelkedni a banalitásokon. Perc-rabszolgák leszünk. Miközben ezredévek óta kísérti az embert a gondolat, hogy a valóságunk is csak illúzió.
„Felhúzós óra vagy a digitális korban.” Egy akciófilmben mondta ezt ősgonosz ellenfele a világmentő Bruce Willisnek. Ha nem is a filmbeli értelmezésében, de találónak érzem ezt a mondatot. Miért is kell mindig loholva naprakésznek lenni trendi korszerűségből? Hiszen akkor nincs időnk elengedni az aktualitást és képtelenné válunk felülemelkedni a banalitásokon. Perc-rabszolgák leszünk. Miközben ezredévek óta kísérti az embert a gondolat, hogy a valóságunk is csak illúzió.
Az illúzió szó a latin ’inlusio’,
’illudere’, ’inludere’ szavakból származik, eredeti jelentése: „játékban
lenni”.
Hankiss Elemér könyve (Az emberi kaland) ezt az illúzióépítést
járja körbe. Az illúziót, ami a civilizációnk alapja. A civilizációt Hankiss a
nyugati civilizációra szűkítve tárgyalja.
Hankiss hipotézise, hogy a civilizációnk
egyik legfőbb építőeleme a félelem és a szorongás. Egy olyan magabízó korban,
mint a miénk, ez elsőre furcsának tűnhet. A nyugati civilizációban még a
hétköznapi ember is – bár korántsem mindenki – soha addig nem ismert
kényelemben él. Minimális életparancs a megelégedettség.
Hankiss végigjárja könyvében azt
a hosszú gondolati utat, filozófusok, teológusok, mindenféle tudósok emberről
való töprengéseit, ami a jelenig vezetett. Az utolsó fejezetben tárgyalja a
félelem civilizációszervező fontosságát. Az ember tudattal rendelkező lény.
Tudja, hogy van halál, és azt is, hogy elkerülhetetlen. Tudja, hogy a Föld egy
általunk beláthatatlan univerzum kicsiny pontja, tudja, hogy ő még kisebb pont,
hogy a természet számkivetettje. Ez az a félelem, ami Hankiss szerint a
civilizációnk építőjévé vált. Vagyis az ember egy tökéletesen idegen és közömbös
univerzumba dobott gondolkodó lény. A legnagyobb tragédia ez, bizonyos
értelemben. A legnagyobb szerencse más értelemben. Igazi kaland.
Az ember tehát az évezredek alatt
megpróbálta a természet és az univerzum közönyét legyőzni, hogy biztonságban
legyen, szabadnak érezhesse magát, és értelmet találjon az életének.
Timeo ergo sum. Félek, tehát
vagyok. Ezt a mondatot már a modernkor filozófiája találta meg. A világról
való gondolkodás hosszú évszázadai vezettek ide.
A Földön való biztonságos
létezésre (vagy legalább annak illúziójára, mely szinte ugyanaz) két fő stratégiát
talált az emberiség, amelyek egymást is keresztezik. A prométheuszi stratégia a
fizikai világot vonja az ellenőrzése alá. A természet erőforrásaiból felhasználja
azokat, melyek az emberi biztonságot és kényelmet szolgálják, és kizárja azokat,
melyek fenyegetik e biztonságot.
A prométheuszi stratégia azonban
önmagában kevés ahhoz, hogy vigaszt adjon az idegen világba vetettség félelme
miatt. Szükség van az apollóni stratégiára is: lelki, spirituális, szellemi
támaszra. Hankiss könyvében főként az apollóni stratégiát elemzi. Ebbe tartozik
a mítosz, a vallás, a művészet és a tudomány, melyek lelki-szellemi fogódzót nyújtanak
az ember számára. Magyarázattal szolgálnak a végtelen rettenetére, kiválasztott
helyet adnak az embernek a földi létezők között. Ahogy Hankiss írta: „a mítoszok és vallások egyik legfontosabb
funkciója az volt, hogy csökkentsék a világ komplexitását, és ezzel enyhítsék az
emberek szorongását.”
Prométheusz |
A görög mítoszok és a
zsidó-keresztény monoteizmus fontos építőelemei a nyugati civilizáció apollóni
stratégiájának. Az ember istenekkel, a Jó és Rossz hatalmakkal, transzcendens erőkkel „belakott”
univerzumban találta magát, amely minden kegyetlensége ellenére valamiféle
biztonságos otthonosságot adott neki. A mítoszok és a Biblia is azt sugallta,
hogy az embernek helye és szerepe van a Földön.
Az univerzum átlelkesült az
isteni erővel, mely azt az illúziót adja, hogy a világban rend van,
összefüggések okos hálózata, csak egyelőre mi, gyarló emberek, nem értjük. Mintha
csak az istenek és egyéb szellemi erők, a bolygók és csillagok kizárólag az
ember kedvére léteznének. Hosszú évszázadok óta erős védőbástyája ez a hit az
embereknek. Ha illúzió is, sokaknak segít leküzdeni a félelmet. Valójában egész emberi
valóságunkat fikciókra építjük, hiszen a szélességi és hosszúsági fokok, a mértékegységek
és az idő, akár a vallások vagy mítoszok az ember teremtményei. Nélkülük
azonban összeomlana a civilizáció, amely pedig lételemünk.
Hankiss példákat hoz a
prométheuszi és apollóni stratégiákra. A ház, a kert, a város az ember által
felügyelt univerzumot szimbolizálja: biztonságban vagyunk. A templom a
vertikális transzcendencia, amely a földit az égivel köti össze: nem vagyunk
egyedül a világban. Az autó a horizontális transzcendencia, hiszen általa az
ember átlépheti fizikai korlátait: nem vagyunk kiszolgáltatottak. Ide tartozik
a tréfa, amely veszélyes, mert romboló és felszabadító is egyben. A tragédia a
semmibe vet, majd a katarzis révén visszaadja a biztonságérzetünket.
A játék talán a legfontosabb
éltető elemünk. Játék közben elszakadunk a valóság kötelmeitől, és a
játékszabályok mindenkire egyformán érvényesek, senki nem változtathatja
érdekei szerint. Van ilyen tiszta igazság a valóságos életben? A játék,
akárcsak a tánc, egyféle istenülés, amiben az ember is részesülhet. Nem
véletlen, hogy számos nép mítoszában az istenek játszva és tánc közben
teremtették a világot. Hankiss Huizinga Homo
ludens című könyvére többször hivatkozik, de vitázik is híres „minden
játék” mondatával. Hankiss szerint a játék egyáltalán nincs mindenütt jelen a
világban. Ellenkezőleg, ellentétes a világ törvényeivel – és ebben van felszabadító
nagy titka. Kreatív illúzió. Fontos helye van az életünkben.
A zene szintén stratégia a
félelem leküzdésében. Sokan rokonítják a matematikával, mert mindkettő az idegen
és félelmes univerzumba visz valami biztonságot. A matematika a világ
zűrzavarában rendet teremt, a zene harmóniát. Mindkettő oldja a befoghatatlan
univerzumtól való félelmet. A kortárs zene széttörte a megszokott harmóniákat, és kaput nyitott egy új korszakra, „amely
már képes nyíltan szembenézni az idegen világgal, anélkül, hogy szüksége volna
a harmónia élményére, illúziójára.”
Hankissnak ez a mondata átvezet
minket napjainkba. A tömegkultúra, a fogyasztói társadalom, a „poszt-posztmodern”
gondolkodás korába. Ezt éljük most. A lényeg nem változott: biztonságot
keresünk egy idegen világban. Illúzióban nincs hiány. Félelemben sem. A mai kor
embere hetykén tagadja a halál, a szenvedés, esendőség létét, jobban mondva száműzi,
degradálja. Mindent legyőző hősmítosz a most megélt civilizációnk. Ernest
Beckert idézi Hankiss, mely szerint az embernek „hőssé kell válnia, a lehető legnagyobb mértékben hozzá kell járulnia az
élethez, meg kell mutatnia, hogy ő fontosabb, mint bármi vagy bárki más.” Hány
és hány gondolkodó óvta már az emberiséget a hübrisz csapdájától.
Az emberi gondolkodás
kopernikuszi fordulata után a biztonság ingataggá vált, az emberek ismét egy
idegen és közönyös univerzumban álltak. Hankiss Kepler példáját említi, aki
gondos és alapos számításokkal rájött, hogy a Föld pályája ellipszis alakú, de
a kör tökéletességének szimbóluma olyannyira hatalmában tartotta, hogy
hátralevő életét annak szentelte, hogy megcáfolja saját tételét. A tökéletes
univerzumról táplált illúziójának fogságába esett.
Hankiss külön foglalkozik a
bűntudat és az ebből fakadó szorongás kérdésével. Freud óta sokan gondolkodtak erről.
Egyes gondolkodók szerint a bűntudat, amit a zsidó-keresztény vallás tett az
ember vállára, vagyis a bűnösségének terhe vezetett a neurotikus modern kori
emberhez s végső soron ez okozza majd vesztét is. Freud írta, hogy a „valóság
önámító átformálása”, a vallás, nem hozta meg az emberi boldogságot.
Más gondolkodók viszont vitatják,
hogy a bűntudat irányítja az ezredforduló emberét. A veszélyt épp az ellenkezője
rejti. Az ember a 21. századba lépve tökéletesen felmenti magát a bűntudat alól.
A fogyasztói kultúra egyféle hedonista életigenlésre biztat, egy fogyasztói
örömelvre. „Egy bűntudat kínozta
társadalom vagy egy önmagát ártatlannak képzelő társadalom: melyik védtelenebb
egy idegen világgal szemben?” Valószínűleg mindkettő.
A tömegkultúra és a fogyasztói
társadalom legfontosabb igéje a manipulálás, az emberek infantilizálása és
befolyásolása. Ennek fontos eszköze a média, mely a hatalmi hegemónia
megszerzésének első számú tényezőjévé vált. A fogyasztói társadalomban élő
emberek „egyre inkább névtelen
fogyasztóvá válnak, álszemélyiséggé, amellyel a piac látja el őket.
„Depolitizálódnak” és „deszocializálódnak”, és ezáltal egyre inkább a hatalom
és a pénz rabjaivá válnak”. A fogyasztás a személyiség pótlékává válik, az
egyén pedig a közösségi ügyektől visszahúzódó hedonistává. „És lehetséges az is, hogy túlságosan késve
jönnek rá arra, hogy akarva-akaratlan az idegen világ kénye-kedvének
szolgáltatták ki magukat.”
Búslakodásra még sincs okunk.
Ebben a tökéletesen manipulált, ártatlan infantilis örömlénnyé tevő világban is
van kiút az emberi gondolkodás számára, ami segíthet továbblépni mostani
állapotából. A gondolkodók sora egyre nagyobb és őszintébb tisztánlátásra
biztatja az embereket. Merjünk szembenézni annyi ezredév után az idegen,
bonyolult és közömbös univerzummal. Fogadjuk el, hogy csak kicsiny és
kiszolgáltatott lényei vagyunk. Nézzünk szembe saját természetünkkel és végre
nézzünk szembe saját fajunk sokszínűségével – érdeklődő kíváncsisággal.
Hankiss könyvében idézi Richard
Rorty gondolatait is. Filozófiájának kvintesszenciája három szóban
összefoglalható: véletlenszerűség, irónia, szolidaritás. Az embernek meg kell
szabadulnia a végleges válaszok keresésének kínzó terhétől. Az igazság nem
adott dolog a világban, hanem mi hozzuk létre a nyelv révén. Az idegen világgal
való küzdelmünk „alternatív nyelvi játékok” sora. „A világ nem beszél. Csak mi beszélünk” – idézi Hankiss. Szemlélődő
felülemelkedés és irónia szükségelteik, aminek szerves és elengedhetetlen része
az önirónia. Végül még egy fontos támasza van az idegen világban létezés
elfogadásának: a szenvedő emberekkel való szolidaritás. Ez reményt ad arra,
hogy „a szenvedés csökkenni fog ebben a világban,
s hogy megszűnhet az emberi lények más emberi lények által való megaláztatása.”
Hankiss Elemér elegáns, derűs,
eredeti, szabad és tiszta értelemmel beszélt és írt olyan súlyos témákról,
amelyekkel szembekerülve az emberek többsége tökéletesen idiótán viselkedik, betanult
leckét szajkóz, vagy egyszerűen homokba dugja a fejét.
Végezetül könyvének egyik
lábjegyzetét idézem: „Az a gondolat, hogy
a nemet mondás képessége alapvető jellemvonása az embernek, már sokszor
megfogalmazódott. Hadd idézzem itt csak Erich Frommnak azt a híres
megjegyzését, amely szerint az emberiségnek mint gondolkodó lényeknek a
története az „engedetlenségnek” egy aktusával kezdődött [arra utal itt, hogy
Éva és Ádám nem engedelmeskedett annak a parancsnak, hogy nem ehetnek a tudás
fájának gyümölcséből], és nem lehetetlen, hogy az „engedelmességnek” egy
aktusával fejeződik majd be [arra utal itt, hogy az emberiség esetleg enged
majd a totalitarizmus csábításának].”
Ha már ilyen dacosan kezdtük, ne
engedjünk a csábításnak. Nézzünk szembe tiszta tudattal az idegen világ
bizonytalanságával és örüljünk a szerencsénknek, hogy egy rumlis univerzumban a
Föld nevű bolygón élhetünk a „bizonytalanság bölcsességével” és jó adag
öniróniával.
Ahogy Hankiss írta: „Éljenek értelmes, szabad, gazdag életet: egy
idegen világban.”
Mi ketten erre törekszünk.
Mi ketten erre törekszünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése