Írta: Inkabringa
A bringának számos funkciója van. Elsősorban közlekedési eszköz, de sportszer és státuszszimbólum is. Ami számomra mégis a legfontosabb funkciója: a csavargás.
A bringának számos funkciója van. Elsősorban közlekedési eszköz, de sportszer és státuszszimbólum is. Ami számomra mégis a legfontosabb funkciója: a csavargás.
Kisebb hatókörben a gyaloglás is
kiváló módja a csavargásnak, szélesebb hatósugárban mindenképp a bringázás
ajánlott. Vagyis megállapíthatjuk, hogy úgy általában csavarogni a lábaink
igénybe vételével lehet. A csavargásban a lényeg nem is annyira a haladás,
hanem a szemlélődés. A bringázás igen kiváló módja a szemlélődésnek.
A csavargás lényeges eleme a cél
és ok nélküliség is. Tekerünk bele a világba. Ezért többnyire csak nyáron
engedhetjük ezt meg magunknak, akkor is csak néhány napra. Minden pillanatát
érdemes kiélvezni.
Csavargásra nem a kiépített,
káprázatos bringaút és a nap végén váró több csillagos wellness szálló a
legalkalmasabb. Csavarogni úgy lehet, ha letérünk az „erre trendi” útirányról,
és belevetjük magunkat az aprócska települések végtelen izgalmú sorába.
A magyar vidék ezer színnel és
rejtelemmel teljes, ez a mondat még egy turisztikai füzetbe is bekerülhetne. Én
most azokat a néhány száz vagy egy-kétezer fős településeket sorolom ide, melyeknek
nem jutott gyógyvíz, nevezetes szülött vagy természeti tünemény, egyszóval
távol vannak a jólét derűs ködétől, de még innen vannak a reménytelen
nyomorúságot mutató településektől. Még élnek, nevetnek, és ha sokat nem is
remélnek, de kitartanak. Rendben tartják a kertet, söprik az udvart, elhúzzák a
fal tövét.
A falvakban kerekezés
élményéhez hozzátartozik a nyomókutak hűsítő vize, az út melletti szilvafa, és
igazi nagy élményt adóan a helyi kocsma, amit sokfelé már csak presszó néven
emlegetnek. Egy apró település kocsmájában megpihenhet a bringás csavargó, van
hűtött ásványvíz, jégkrém és a nap végén egy sör is.
Az az igazi, ha „kerthelyisége”
is van a kocsmának, vagyis néhány asztal és szék a placcon. Ott leülve, megvan
szívem minden kedve. A kocsma mindig központi helyen van, legfőbb
találkozóhely, a falu apraja-nagyja elvonul előtte. Amíg belefetyeljük a
jégkrémet, csodálatos történeteket és személyiségeket láthatunk és hallhatunk.
Ilyenkor eszembe jut, hogy talán
az ókori görög filoszok is ilyen kocsmákban üldögélve tettek szert mérhetetlen
bölcsességükre. Ámde érdemes vigyázni, nehogy felszínes és önös jóérzésünk megtévesszen
minket. Ebből a kényelmes, szemlélődő pozícióból mondhatnám azt is, „állj meg
pillanat” vagy hihetném, hogy a „létező világok legjobbikában” élek. De én nem
vagyok sem Faust, sem Pangloss mester, csak egy hétköznapi halandó. A kocsma
körül zajló hetyke párbeszédekből is kicsillan minduntalan a faluból
elköltözés, elvándorlás, a jövőbeli elnéptelenedés árnya.
Pedig micsoda alakok bukkannak
fel egy falusi kocsma teraszán! Soha, sehol nem tudnának olyan eredetiek és helyükön
levők lenni. Itt főszereplők, álmélkodva, csodálattal figyeljük
minden gesztusukat és mondatukat. Épp a helyén van, és úgy van jól, ahogy ezt a
ceremóniát lebonyolítják. Tökéletes és nélkülözhetetlen, pedig nincs benne
semmi különös.
A másik csodálatos élmény az
efféle bringás csavargások közepette a saját kreálmányú kerékpárok elképesztő
fantáziájú arzenálja. Ennek amúgy is van egy kultusza, magam is láttam már,
hogy ajándékba saját készítésű bringát adtak egymásnak barátok. Olyanról is
hallottam, ahol a bicikli alkatrészeit egyenként adták össze a baráti társaság
tagjai saját régi, kedves járgányukból, és meseszép bringaköltemény született
belőle.
Fotó: Robert Doisneau |
Amit az aprócska településeken
művelnek a bringákkal, az már tényleg hódolatra méltó. Bütykölik, reszelik,
lábhoz, kézhez igazítják, mert ha nem hall, akkor is kell menni, ha nem lát,
akkor is, ha nem mozognak már rendesen a végtagok, akkor is muszáj helyet
változtatni. Más meg sokszor nincs. A tömegközlekedésnek már eszébe sem jutnak
az ilyen falvak, autója csak a fiatalabbnak van, meg vezetni is azok merik, ők
meg többnyire már máshol élnek. Úgyhogy a nagyothalló dudát szerel fel, a
rosszul látó óriástükröt, a nehezen mozgó meg pluszba még egy-két kereket. Házilagosan.
Akad olyan is, aki csak az egyik kezével meri elengedni a kormányt, az irányt
tehát csak egyfelé tudja mutatni. Ha a másik irányba fordulást is mutatni
akarja, akkor ahhoz muszáj egy szerkezet.
Meg aztán itt nem időtöltésre,
testedzésre meg mutogatásra használják a bringát. Közlekedési eszköz, szállítóeszköz
és egyben támasz is. Egy arra tökéletesen kiképzett bringán gereblyét, kapát,
kaszát, fűnyírót, kiskacsát, nagy kakast, malacot is szállítanak. Nem beszélve
a zsák tápról, a kacsáknak szedett árokparti fűről, és a temetőbe kivitt
virágokról. Egy igazi biciklin elfér a tejes kanna, a demizson, de még a létra
is.
A KRESZ apostolai ne is
figyeljenek ide, ahogy ezekre a falvakra sem figyel senki.
Fotó: Robert Doisneau |
A vidéki kerékpározás szerves
része a hazai bringás létnek, egyenjogú tagjai a kétkerekezőknek. Vesztét
legalább annyira sajnálnám, mint ezeknek a kicsiny, de szerves egységet képező,
bámulatos eredetiségű falvaknak az elmúlását.
Hiányozna az a feledhetetlen
mozdulat, ahogy a helyi menő csávó, cowboy (netán csikós) kalappal a fején, műanyag
papuccsal a lábán, sokat próbált bringája nyergébe pattan, és
csörögve-csattogva elporzik, mintha csak John Wayne volna.
Fotó: Robert Doisneau |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése