Keresés ebben a blogban

2015. február 9., hétfő

Vigóról jut eszembe...

Írta: YGergely


Jean Vigo szelleméhez a vidám kétségbeesés illik, nem a szépelgő áhítat.

Az Utolsó tangó Párizsban egyik jelenetében villanásra feltűnik egy hisztérikus fiatalember, rendezőnek mondja magát, és szabálytalan „szerzői filmet” rendez a Szajna partján. Kiabál, művészetről fecseg, majd beledob egy „Atalante” feliratú mentőövet a folyóba. A mentőöv sokatmondóan elmerül. Ez a hisztérikus alak Truffaut hasonmás-színésze, Jean-Pierre Léaud. Bertolucci nyilván ezzel a fölényes iróniával illusztrálta, hogy az új hullámos tévelygés után (szabálytalan remekművek, amiket csak a filmklubok vetítenek Amerikában), most majd kasszasikerek hollywoodi mesterévé válik. De előbb elsüllyeszti azt az izét, azt a bukott filmet, s tagadni fogja, hogy indulásakor ő is hitt az ilyesmiben.


Csakhogy ez az átkozott Atalante azóta sem akar igazán elsüllyedni. Az Atalante uszálya továbbra is kísérti a filmalkotókat, mint valami sűrű ködben is szomorúan-vidáman előbukkanó játék-, álom- és képzelethajó. Minden idők legszebb, kristálytiszta filmpoézise. Jean Vigo korán jött, az Atalante évtizedekig kevesek titka maradt.

1945 novemberében a Pantheon mozi két háború előtt készült különös filmet vetít, az egyik André Malraux spanyol polgárháborús Reménye, a másik Jean Vigo filmje, a Magatartásból elégtelen. Ezt a filmet „anarchizmusa” miatt 1933-ban betiltották, majd a háborút követően egyszerre „felfedezik”, megbámulják, mint valami holdbéli jövevényt.
Jean Vigo: Magatartásból elégtelen
„Cselekményt! Valami történetet, az istenért!” siránkozik a producer egy Godard-opuszban. Wendersnél meg lelövik azt a rendezőt, aki fekete-fehérben merészel forgatni, természetesen cselekmény nélküli filmet. A film címe A dolgok állása, de mindig is ez volt a dolgok állása, 1934-ben is, Vigo halálakor, meg ma is. 

Jean Vigo kudarcaival bátorítja már nyolc évtizede a látókat. Ő a filmtörténet legbukottabb figurája. Apját korán elveszti, de mert az hírhedt anarchista volt, tanulóéveiben szégyellnie kell. Anyja intézetbe adja. Aztán rejtélyes vérmérgezés kínozza. Két dokumentum- és két játékfilmre van ideje rövid életében, ezeket betiltják, amelyiket mégsem, arra senki nem vesz jegyet.

Jean Vigo (1905-1934)
Talán egyetlen asztal körül elférnének azok a magyar nézők, akik emlékeznek A filmművészet hőskora  (eredeti címén Travelling en arriere) egyik jelenetére. A negyvenes-ötvenes évek fordulóján vagyunk. Kamaszkorból épp kinőtt önjelölt filmcsinálók elmennek az Atalante, e gyorsan elfeledett film helyszíneire, például a szegényes falusi esküvő templomához, a Marne mellé, ahonnan Vigo remekében lakhelyükre, az uszályra szállnak a fiatal házasok. Egy valahai filmkritikus rendező, Jean-Paul Tacchella emlékezett így saját indulására. Szerencsére társai is akadtak. Francois Truffaut „eszeveszett csodálatról” beszél, mely elfogta egy filmklubban először látva a Magatartásból elégtelent. Nemcsak azért, mert saját gyerekkorára ismert benne, hanem mert ő is ilyen hangon szeretne beszélni, ilyen képekkel szólni.


Leos Carax filmjében (A Pont-Neuf szerelmesei) is felvillan az Atalante, ő is Jean Vigót vallja ősének. Tehetsége ellenére a túlhabzó Pont-Neuf, bár nagyravágyó és olykor lángoló film, zsúfolt túldíszítéseivel is üresebb, mint a rendező első, kevés pénzből, amatőr eszközökkel készített opusza, a Boy meets girl.

„Húszéves vagyok, és nem tűröm, hogy ezt a legszebb életkornak nevezzék”- Rimbaud mondhatta volna, József Attila mondhatta volna. Jean Vigo szelleméhez az hű, akinek filmjeiből ez a vidám kétségbeesés sugárzik. Aki nem lihegő és színpompás verset forgat, hanem prózában rejti el a költészetet. Ilyen volt a Négyszáz csapás, és ilyen a Boy meets girl.

Vigo két dokumentum és két játékfilmje közkincs, szabad préda a tehetségek számára. Truffaut azt tanulta meg belőlük, hogy a sellőálmok olvadjanak inkább a mindennapokba, így ötvöződnek romantikátlan prózaköltészetté.


A Négyszáz csapásban a tornatanár Párizs szürke utcáira vezényli osztályát, sípolva futtatja a kamaszokat, s azok közül minden utcasarkon lelép néhány, végül a tanár, hátra se nézve egyedül ugrándozik. E jelenet őse a Magatartásból elégtelen egyik képsora. Lindsay Anderson  túlértékelt Ha… című cannes-i nagydíjas opuszának végén angol diákok a fakultás tetejéről halomra lövik a professzorokat. Ez is a fenti Vigo-filmben látható, csakhogy eredetibben, és őszintébb, frissebb erővel, vadabb humorral. Jean Vigo már 1931-ben egyes szám első személyben szólt a filmvászonról.
Jean Vigo: Magatartásból elégtelen
Julian Temple angol rendező az életrajzán kívül nem sokat tanult Jean Vigótól. Sajnos, filmet csinált Vigóról. Ez hibának bizonyult, ostoba giccsfilm keletkezett. A közönségcsalogató célzatú tiszteletadás heveny szépelgésben szenved, vad és önparódia ízű szerelmi jelenetekben bővelkedik. Minden színes benne, minden szép, főleg a napfény és a Földközi-tenger. Vigo röhögött a turista-szépségeken.

Ami riasztó giccs lenne máshol, Vigónál varázsos képi költészet: érzelgősség helyett az álmok fenyegetését sugározza.
Jean Vigo: Atalante
Voltak-e példái, inspirátorai Vigónak? Rimbaud-t szokták emlegetni. (Kísérteties látni a Magatartásból elégtelen 1933-as premierjének meghívóját. Párizs, IX. kerület, rue de Douai: ettől az utcától három sarokra lakott a gyerek Truffaut, és Douai városában töltött fontos időszakot Rimbaud...)

A másik, Rimbaud-tól nagyon különböző irályú kamaszzseni, Radiguet nevét épp Truffaut említi a szellemi rokonok sorában. De ha felfigyelünk Vigo  tervezett rövidfilmjének forgatókönyvére (Chauvinisme), az Andalúziai kutya erős hatására is rádöbbenhetünk. A kopaszok ellen hajtóvadászat indul, lincselik és skalpolják őket: Buñuelnél a vakok járnak így. Ugyanilyen hagymázas humor sugárzik a másik tervből (Lourdes), mely a csodavárókat és papjaikat röhögi ki.

Jean Vigo élt 29 évet. „Virágok és koszorúk mellőzését kérjük” - állt temetési értesítőjén.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése