Írta: YGergely
Buñuel magánéletrajza izgalmas olvasmány. A jezsuita iskola, majd mozgalmas és gazdag egyetemi korszaka Madridban, sok új barátja, a Dalí-Garcia Lorca hármas barátság mindenesetre nem tette unalmassá és szürkévé a fiatalkorát.
Buñuel magánéletrajza izgalmas olvasmány. A jezsuita iskola, majd mozgalmas és gazdag egyetemi korszaka Madridban, sok új barátja, a Dalí-Garcia Lorca hármas barátság mindenesetre nem tette unalmassá és szürkévé a fiatalkorát.
Buñuel apja a végképp lehanyatló
Spanyolország utolsó tengerentúli gyarmatának, Kubának az elvesztésekor
települt onnan vissza. Világhatalom fiaként indult el, s mikor másfél évtized
múlva hazatér, Spanyolország nem világhatalom. Feleségül vesz egy nála huszonöt
évvel fiatalabb lányt. Perifériára szorult ország álmos porfészkében született
fia, Luis, a Zaragoza melletti Calandában. Egy helyi rítus, a calandai húsvéti
dobok pergése több filmjében felhangzik majd.
„Párizsba szeretnék menni, hogy a
Schola Cantorumban tanuljak” jelentette be a középiskola befejezése után
szüleinek. Soha nem tette be a lábát oda. Amikor apja meghalt, úgy tudta, fia
agrármérnök lesz, holott már egy ideje mást tanult Madridban: entomológiát,
majd történelmet.
A Darwinnal sok mindenben
egyetértő, sok mindenben szemben álló francia tudós, Jean-Henri Fabre könyvei
hatnak rá. Később, költő és festő barátai hatására irodalmat és filozófiát
tanul. Megszerzi a licenciátust, de utána Párizsba megy és a doktorátusi
vizsgát soha nem teszi le.
Bokszbajnok vagy lírikus lesz, úgy
lehet, mindkettő. A spanyol avantgárdot ekkor az „ultraismo” jelenti, és Gómez
de la Serna a
jövő legnagyobb írója. Súlyos, hatalmas, néha rendkívüli, néha nagyon rossz
író, aki „greguería” néven alakította ki stílusát és műfaját. A „greguería”
annak a világszemléletnek és viselkedésnek a módja, amely nem veszi komolyan az
életet. Lorcával együtt Buñuel is résztvevője 1922 és 1924 között de la Serna híres Café del
Pombo-beli kávéházi összejöveteleinek. Aki azt mondja, hogy Buñuel művei tele
vannak szimbólumokkal, nem tudja, mit beszél – helyesebb lenne azt mondani:
Buñuel tele van „gregueríákkal”.
Apja halála természetesen döntő
fordulat az életében. Madridból hívják haza. Virraszt, két napig egyfolytában
konyakot iszik: az a visszatérő víziója, hogy apja, öklét fenyegetően maga elé
tartva közeledik feléje. A temetés utáni éjszakán a fenyegető kísértet újból
zaklatja. Ekkor belefekszik apja halálos ágyába, és a tőle ajándékba kapott
revolvert párnája alá teszi. Másnap már az atyai ruhatárban válogat, kalapját
hordja, szivarjait szívja, ahogyan az ilyesmi fejlődésregényekben és freudi példatárakban
írva van. A családi vagyont ettől kezdve anyja kezeli, az eddig sem nyomorgó
Luis igazi jómódba kerül, másfél év múlva végre Párizsba utazhat, s ott azzal
foglalkozik, amihez kedve tartja.
Minden lehet belőle. Bokszbajnok, költő, tudós, zenész. Kamaszkora
óta hegedül. Amíg meg nem siketült szerette a zenét, bár e hajlamát aligha
vallhatta be a zenegyűlölő szürrealistáknak. Egyszer azonban elvitte őket az
Operába, ahol a századforduló hivatalos nagyjának, Massenet-nek egy darabját
adták. Breton a szünetben fenyegetőzve rohant ki társaival – érdekes volna
megtudni, mivel csalta oda őket Buñuel.
A madridi diákotthon (Residencia),
ahol Lorca és Dalí szobatársa volt, fiatalkorának életfordító színhelye.
Műveltséget, kultúrát szerez itt – és nem steril, jótanulós, hanem élményként
átélt kultúrát, mert barátaitól kapta és nem tanáraitól.
Dalí, Moreno Villa, Buñuel, Garcia Lorca, José Antonio Rubio |
Mindaddig csak a chuleria (szó
szerint arcátlanság, pofátlanság, vagánykodás) érdekelte a diákéletben. A „férfias”
kötekedés, verekedések, durva és nyers tréfák, utcai kötekedés, a „macsóbbnál
macsóbb” agressziók bajnoka és mestere volt addig.
Sportoló és dúvad. Amatőr
bokszolóként döntőt játszik, de ellenfele nyer. A király, XIII. Alfonz egy
napon a Residenciára látogat, Buñuel épp meztelenül borotválkozik, más változat
szerint indiánnak maszkírozza magát. Meztelenül fogadja a királyt, de gyorsan
egy keménykalapot nyom a fejébe. García Lorca fivére szerint viszont csak egy
admirális látogatott el a Residenciába, s a nyitott ablakban meglátta a
gimnasztikázó Buñuelt és kedvező jelentést írt a királynak a diákszálló
állapotáról.
Az egészben az a mellékszál az
érdekes, hogy Buñuel XIII. Alfonz feleségébe, Victoria Eugenia királynéba volt
szerelmes.
Életrajzi tények. De fiatalkorának
álmai és képzelgései azért ennél is jóval érdekesebbek.
„A kegyetlenség és a hitetlenség
filmrendezője” – e hangzatos titulus, mely ellen mindig tiltakozott, végigkísérte
a pályáját.
„Nem tagadom – profanizálom”, ez
volt Buñuel egyik hitvallása, leginkább ezt érdemes megtanulni tőle.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése