Írta: Inkabringa
Farsangi időszak van. Ahogy az eleje, úgy a vége sem érdekel ma már senkit kis hazánkban. Kár érte, de látszólag jól elvagyunk nélküle. Pedig praktikus hétköznapokra épülő civilizációnk profitálhatna valamicskét a mindennapokat felforgató farsangból.
Farsangi időszak van. Ahogy az eleje, úgy a vége sem érdekel ma már senkit kis hazánkban. Kár érte, de látszólag jól elvagyunk nélküle. Pedig praktikus hétköznapokra épülő civilizációnk profitálhatna valamicskét a mindennapokat felforgató farsangból.
Az ünnep mindig egy más szemszög.
Nagyjából ezért van. Kiszakít a hétköznapokból, amit manapság sokan nehezen
viselnek, hiszen az élet ma már a komfortos hétköznapokra épül. Az ünnepről
csak magasztos, fennkölt, kegyteljes jelzők jutnak eszünkbe.
Pedig az ünnep lehet frivol,
harsány, groteszk, bizarr, sőt buja és leleplező is. Ha ilyen, azt hívjuk
farsangnak. Ez tűnt el a mi életünkből. Az ünnep magasztosságát megélhetjük, a
groteszkségét már nem.
A farsang pogány ünnep. A pogányt
persze a „mihez képest” fogalomkörben kell értelmeznünk. Dionüszosz és az
Olümposz többi lakója isten volt, tehát híveik szemében semmiképp sem számítottak
pogánynak. Az ókori görögöktől és rómaiaktól ránk maradt Dionüszosz és Bacchus
ünnepei adták az alapját a kereszténységben is továbbélő farsangoknak, de
belejátszott Démétér (avagy Ceres) és más istenek tisztelete is.
Európában a farsang a tél végét
és a tavasz közeledtét jelzi. Farsangkor feje tetejére állították a világot, hogy
meglássák valódi arcát. Egybefogták, körbejárták.
A teljesség igénye nélkül említek
néhány elemet, amiből összeáll egy igazi bizarr farsang. Példákat a világ
különféle tájairól lehet hozni, hiszen farsangnak hívják vagy sem, ezek
mindenhol jelen vannak.
Európában például szokásban volt
farsang ideje alatt minél nagyobbra ugrani, hogy aztán a kender is nagyra
nőjön. Manapság már ugrálhatunk a GDP, a tőzsde árfolyam, a bérek vagy az
életszínvonal növekedéséért is. A lényeg, hogy a farsangi időszakban a „Ne ugrálj!”
felszólítás konkrét és átvitt értelemben sem helyénvaló.
Hogy ezt hogy is kell csinálni,
maszájok fogják megmutatni. Ők Kelet-Afrikában azért ugrálnak, hogy mielőbb feleséget
találjanak, amely törekvés szintén nem idegen a farsangtól.
Amikor még a földművelés adta a
megélhetés alapját, a nyár a betakarítás, aratás kemény és fontos munkáját
jelentette. Tehát házasodni, párt választani, mulatni, táncolni főként télen
jutott idő. Erre volt jó a farsang.
New Orleansban például ÍGY szokás házasodni az év
bármely szakában. Jobb mint a puccos hintó meg a limuzin. Igazi karneváli menet.
Az igazság az, hogy még
a legbirkább türelműek is ráunnak a télre. Az embereknek elege lett a dermedt
kopárságból és nekiláttak felrázni a természetet. A farsangban az volt a
legjobb, hogy a természet pompába öltözése előtt az ember bolondozva,
duhajkodva minden tekintélyre nyelvet öltött, még a halálra is. Ehhez képest
már semmicske tett volt a farsangolóknak a földi hatalmasságokat és emberi
gyarlóságokat kicsúfolni.
Napjainkban az elmúlás inkább agyonhallgatott
illetlenségnek számít, és nem az életnek nevezett körforgás részének. A farsang
azonban a körforgás ünnepe. A halál és a születés, a fent és a lent, a szent és
a profán egybefogása. A farsang ugyanis az élet mellett az elmúlást is
tisztelte, sőt értette, ezért képes volt groteszk iróniával viszonyulni hozzá. Ehhez
kell némi életbölcsesség, de a farsangnak az ókorig érő gyökerei miatt volt ideje szert
tenni rá. A farsang nagy titka, hogy nem csupán idétlenül csúfolódott, hanem
újrateremtett. Az emberek vidám, frivol kavalkádban „besegítettek” a természet
nagy körforgásába. Nem véletlen, hogy a farsang egyik legfontosabb kelléke és
jelképe a kerék.
Gazdag hagyományai vannak a
téltemetésnek. Szalmabábukat hordoznak körbe az utcákon, gyászbeszédet, avagy
vádbeszédet mondanak fölötte, majd rituálisan elégetik a telet. A farsang
általában obszcén elemekkel gazdagon tarkított ünnep, csak ez az obszcenitás
nem funkciótlan és nem öncélú.
A tavasz beköszönte előtt fontos
feladata volt a farsangnak a bőséges termés biztosítása változatos rítusok
révén. A természetet arra biztatták, hogy csak bátran éledezzen, viruljon.
Indiában a hinduk Holi ünnepe is a
bőséges termést előidéző rítusra alapul. A színek ünnepének is nevezik, hiszen
ilyenkor a természet újraéledésének küszöbén színes festékkel szórják-öntik le
egymást és az utcákat. ITT
megnézhető, hogyan ünneplik az indiaiak. A színeknek szimbolikus jelentésük van:
élet, boldogság, újjászületés stb. A Holi időközben a szeretet, az örömteli
egymásra találás ünnepe is lett.
Fergetesen vidám és szó szerint
színes ünnep.
Mára már világszerte elterjedtek
a Holi fesztiválok, Mexikótól Londonig ünneplik. Nálunk még nem megkerülhetetlen
divat, de talán jobb is így, még telepacsmagolnánk színfoltokkal a tekintélyesen
méltóságteljes olyan amilyent.
A tánc, az önfeledt mulatozás, az
utcákra özönlő jókedv, a korlátozást nem tűrő hejehuja, az örömteli vigadozás
legfontosabb védjegye a farsangnak. Álljon meg a világ, s főként az utcai
forgalom, a hétköznapi koszlott rutin, mert hömpölyög a karneváli vidám maskarás
menet. Szigor, kötöttség, igazodás, kimódoltság, utálkozás és finnyásság nem
illik ide. Mindenki ugrál, táncol, énekel, kiabál, csörömpöl. Bátorítják a
természetet az újjászületésre. Nincsenek rangok, pozíciók, tekintélyek, hiszen mindenki
korra, nemre, származásra való tekintet nélkül egyenrangú főszereplője a
körforgás továbblendítésének. A farsang segít embernek és természetnek újjászületni,
továbbgördülni.
Kizökkenti az időt, hogy
helyrehozza azt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése