Írta: Inkabringa
Claude Lévi-Strauss születésének századik évfordulóján, 2008-ban, a Néprajzi Múzeumban tudományos konferenciát szerveztek. Minden úgy zajlott, ahogy a centenáriumi eseményeken szokott, neves tudósok méltatták és elemezték munkásságát. A különbség annyi volt, hogy ezúttal nem egy több évtizede lezárult életútra emlékeztek. Lévi-Strauss párizsi otthonában ünnepelte századik születésnapját.
Claude Lévi-Strauss születésének századik évfordulóján, 2008-ban, a Néprajzi Múzeumban tudományos konferenciát szerveztek. Minden úgy zajlott, ahogy a centenáriumi eseményeken szokott, neves tudósok méltatták és elemezték munkásságát. A különbség annyi volt, hogy ezúttal nem egy több évtizede lezárult életútra emlékeztek. Lévi-Strauss párizsi otthonában ünnepelte századik születésnapját.
A majdnem 101 év, amit mozgásképes
fizikummal, ép tudattal és ítélőképességgel megélt, már önmagában csodálatraméltó.
Claude Lévi-Strauss (1908-2009) |
A konferenciáról emlékezetes maradt
Losonczy Anna története, aki a kolumbiai esőerdőkben végzett terepmunkája
alapján készült doktori disszertációját Párizsban védte meg. (A könyv megjelent
magyarul is A szentek és az erdő
címen) A hallgatóság soraiban ült Lévi-Strauss, aki a végén szólásra emelkedett.
Határozottan elismerően nyilatkozott, ámde volt néhány rövid, lényegre törő,
érezhetően segítőkész kérdése. Losonczy Anna megdöbbent, mert bár úgy érezte,
mindent ismer kutatott témájáról, Lévi-Strauss egészen új szempontokat vett
észre. Ezzel vált teljessé a munkája.
Pedig Lévi-Strauss egyáltalán nem
állt kedves ember hírében. Kemény, bár színvonalas vitákat folytatott, leginkább
Jean-Paul Sartre-ral való hosszú csatározása híresült el.
Claude Lévi-Strauss igazi debatter
volt. Éles elméjű, pergő agyú, szellemes vitázó. Belgiumban született, de a
francia kultúrában gyökerezett, és ott évszázados hagyománya van a sziporkázó,
élces vitakultúrának, amit az intellektus próbájának tekintenek. Voltaire és
Diderot földjén mit mást várhatnánk?
Claude Lévi-Strauss geológiát,
filozófiát és jogot is tanult, majd a szociológia és antropológia felé fordult.
A rá váró francia középosztálybeli értelmiségi élet arra inspirálta, hogy az első adandó
alkalommal elmeneküljön belőle. Így 1934-ben Brazíliába utazott és São Paolo
egyetemén szociológiát tanított.
Az igazi fordulat akkor
következett be az életében, amikor belevágott több éves terepmunkájába a
brazíliai esőerdők indiánjai között. Későbbi tudományos munkái (Vad gondolkodás, Strukturális antropológia, Mythologiques
stb.), teóriái, bámulatos eszmefuttatásai ebből a tapasztalatból táplálkoztak.
A nyambikvarák, bororók, kaduveók,
tupi-kavahibok a vadakról és civilizáltakról alkotott addigi elképzeléseit teljesen
megváltoztatták. Terepmunkájának összefoglalása a Szomorú trópusok című könyve, amit nehéz lenne műfajilag besorolni.
Vegytiszta etnográfiai munkának nem nevezhető, nem is tisztán filozófia, nem is
igazi útikönyv és határmezsgyéjén áll a szépirodalomnak. Azonban, aki ezen
osztályozási műveleteken túl tudja tenni magát, igazi könyvélményt kap.
Brazíliai terepmunkája során
jutott el Lévi-Strauss a civilizációs dölyfből az emberi fajt egységben látó
gondolkodásig. A Szomorú trópusokban
leírja, hogy a kifinomult francia elitkultúrából érkezve, ahol az evés is
moderált társasági esemény, milyen érzés a több napos hiábavaló élelemszerző vadászat
után a nehezen megszerzett zsákmányra vetni magát, megtapasztalni a kínzó éhséget
és a mohó habzsolás spontán örömét.
Ahogy azzal is szembesült, hogy a São Paolóban vásárolt méregdrága kelmék, amivel az esőerdő lakóit akarta megajándékozni és csöppet sem önzetlenül elbűvölni és lekenyerezni, az indiánok számára semmilyen értéket nem jelentett. Nem volt helye és szerepe a kultúrájukban. Leforrázva vette tudomásul, hogy ami számára érték, máshol csak játékszer. Az indiánok a kelméket fákra, bokrokra, egymásra, meg a befogott vadmalacokra tekerték, remekül mulatva a drága selymekben szaladgálókon.
Lévi-Strauss a 20. század második felének legnagyobb kulturális divathullámát indította el, a strukturalizmust. Jacobson nyelvészeti kutatásaira, valamint a matematikára (játékelmélet, kibernetika) és természettudományokra alapozva a kultúrára is alkalmazhatónak vélte a modellekben, struktúrákban gondolkodást.
„Az etnográfiai elemzés a társadalmak empirikus sokfélesége mögötti
állandósághoz próbál eljutni” – írta.
Úgy gondolta, a kultúrák és társadalmak
is leírhatók egységes, mindenhol és mindenkor érvényes törvényszerűségekkel. A
modellek azonban csak akkor használhatók, ha nem a felszínes társadalmi normákból
indulnak ki, melyek csak elfedik a lényeget, hanem mélyebb, tudatalatti
gyökerei vannak. Ennek felfejtése az antropológus feladata.
Például ilyen minden kultúrát és társadalmat magyarázni képes modell volt számára a csere: a nők cseréje (házasság, rokonsági kapcsolatok), a materiális javak cseréje (gazdaság) és az információk cseréje (a nyelvi rendszerek és általában a kommunikáció).
Lévi-Strauss óriási vitákat
váltott ki, teljesen felforgatta a tudományos közéletet, a fizikától a
szociológiáig minden tudományágat lelke mélyéig felzaklatott, vagy éljenezték,
vagy elutasították. Egyik pályatársa, Alfred Kroeber meglátása szerint például a
strukturalizmus nem más, mint „egy kellemesen
csiklandozó érzés.”
A 20. század végére a kultúrakutatásban más paradigma vette át a strukturalizmus helyét, de Lévi-Straussnak a kultúrák megértését és egyenlőségét szolgáló töprengéseit máig elismert kísérletként tartják számon. Geertz találóan írta, az antropológia "alapjában véve a gondolkodás művészete”.
A tudományos közvéleményben épp ellenkező
volt a híre, de minden hideg és absztrakt elmélete ellenére, a mából visszanézve, mégis olybá tűnik, hogy Lévi-Strauss a 20. század igazi humanistája volt. Elidegenítő
kultúramagyarázó képletei ellenére a legmélyebben elkötelezett humanitás,
fraternitás és egalitárius szemlélet jellemezte.
Azt is beláthatjuk, hogy egy csillogó intellektusú ember, a vértolulásos 20. században élve, nem bocsátkozott áhítatos embermagasztalásba. A világháborúk századában ez már szinte blaszfémiának számított volna. Lévi-Strauss bírálta és kíméletlenül kritizálta kortársait – az emberiség túlélése érdekében.
Gyakran emlegette, hogy
szkepticizmusát apjától örökölte. Talán ez az oka, talán tudása és
tapasztalata, a kritikusan elemző tudós beállítottsága, de saját évszázadát nem
tartotta a történelem fényes fejezetének és nem sok jót ígért a 21. századnak
sem.
Ahogy minden korszak és minden
korszakos alkotó, úgy ő is megtalálta a számára ideális történelmi pillanatot.
Talán a legmesszebbre nyúlt vissza példaképért. A neolitikus emberig. „Az intelligenciám neolitikus” – írta.
Lévi-Strauss szerint az ember a neolitikumban még képes volt kitalálni a
jövőjét, felfedezte a túléléshez szükséges kreatív intelligenciát magában. Ekkor
jött létre a földművelés, állattenyésztés, kézművesség, az ember nem fagyott
meg és nem halt éhen. Ez korszakos, lenyűgöző lelemény volt, amit azóta sem tud
felülmúlni az emberiség, csak feléli a neolitikus ember zsenialitásának
eredményeit. Minden látványos civilizációs siker csak a komfortos élvetegség
leplezése.
Talán a legnemesebb vitát
folytathatná a 21. század embere a 20. század szkeptikus humanistájával, ha
rácáfolna Lévi-Strauss borúlátására, és képessé válna eredeti gondolkodásmóddal,
azzal a bizonyos „neolitikus intelligenciával” megújulni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése