Írta: YGergely
A spanyol filmerotikában a szerelem színes verem, az ezredfordulós Európa többi mozijában a vágy titoktalan és jéghideg.
A spanyol filmerotikában a szerelem színes verem, az ezredfordulós Európa többi mozijában a vágy titoktalan és jéghideg.
A vörös, akárhogy is
választanánk más színt, a vér és a szexualitás alapszíne. Az erotika
ábrázolásakor más szín nem játszhat főszerepet.
A vágy parázslik,
hiszen a testi szerelem nagy rendezői mindig is tartózkodtak a testi szerelem
fedetlen ábrázolásától. Csak ha titok van, ott él izgalmasan a szexus, ezt
mindig minden érzékeny és értelmes ember, tehetséges alkotó jól tudja.
A szerelem-vallású
francia szürrealista kánon egyáltalán nem tűrte a nyílt és direkt szexualitás
ábrázolását, Buñuel is csak titkokat, elfojtásokat, öncsalásokat, gátlásokat,
béklyókat filmezett.
Fellini a Nők városában, A Hold hangjában mese-tintakéket és
mese-bordókat festett. Almodóvarnál minden piros, merészen és nem sokat
finomkodva fröcsköli vásznára.
Fellini: A Hold hangja |
Boldogság – ilyen
egyszerű lenne, csak déltengerek kellenek a szexuális örömhöz? De a feltáró,
vetkőztető napfény a szexualitás „sötét verem” lényegét vihogva
meghamisíthatja.
Ezért becsülendő,
hogy Julio Medem Az Északi sarkkör
szerelmeseivel jeges, havas helyszínű spanyol szerelmi történetet akar és
tud elbeszélni. Az erőszakolni dúló vágynak mégiscsak titokzatos (félhomályos)
tárgya van – mert a forró latin napfényben az erotikának csak hamar kisülő
töltése van, azt meg minek ábrázolni filmben, ha örömmel és gyorsan beteljesül?
Almodóvar érdekes választ ad majd, de kezdjük ridegebb művekkel.
Északi latinok: a
francia filmnek (és kultúrának) bénítóan nagy hagyományai vannak az erotika
művészetté alakításában. A legerősebben bénító hagyomány a múlt század
lélektani szemlélete: már a nouvelle vague is ezzel hadakozott – Télsikerrel.
Patrice Chéreau
filmje, az Intimitás nagyrészt közelikből áll. Túlnyomóan félhomályos
belső terek: végig erős a bezártság érzés. Csinált, művi jellege van a belső
fényeknek.
Az Intimitásban
egy egymást nem is ismerő férfi és nő a hét egy napján szeretkezés céljából
találkozik. Szándékos a pejoratív fogalmazás. A szexuális aktus e filmben
meglehetősen viszolyogtató. Szürke félhomályban a testek piszkos-hússzíne: a
szeretkezés birkózás, harc – az örömből nem sokat érzünk. A lélektani
megokoltság, a motivációk szálai, a gesztusok és helyzetek gondos megmunkálása
fárasztóvá, kényszeressé válik.Chéreau túl
kiszámított patikamérlegén marad valami piszokszínű, skorbutos
boldogtalansága a képeknek és az egész filmnek.
Van, aki élesebben,
még csikorgóbban teremti meg ugyanezt a világot. A zongoratanárnő fehércsempés világa kórházian jeges és szűkös univerzum.
Hidegségben, agyonfegyelmezett őrületben vacogó zongoraművésznője hökkentő
szexuális praktikákat végeztetne egy ifjúval, majd írásba adja szado-mazochista
követelményeit. Hideg, mint a film fehér fényei és üres folyosói. A néző e
kórházi fényekben és elfojtott devianciákban nem fog erotikára lelni, csak
jégre és hóra.
Bergman és Antonioni
világa rettenetesen aszexuális világ, kalandtalan kalandokkal, állandósult
monoton éjszakával, nagyvárosi bolyongásokkal, csendekkel, neonfénnyel és
boldogtalansággal.
A boldogtalanság
fakósavó színei után szinte örömszínek tolakodnak elénk Almodóvarnál.
Örömzuhatag csap le a figuráira, s ez azért felettébb érdekes, mert majd
mindegyik szörnyen hátrányos helyzetű alak, vesztesnek születtek. Az ő
vesztesei, gyilkosai és áldozatai azonban mind képesek az örömadásra és- szerzésre
– s ez nem kis dolog. Balesetek, véletlen találkozások és grand guignolos
véletlenek zápora. Minden figura az élet nagy, nyílt színpadán játszik,
extrovertáltan, bár titkokat így is
őrzően.
Almodóvar bukottjai
büszkék vereségükre, eldobottságukra. Már-már csiricsáré, de rokonszenvesen
marad tarka-barka.
Almodóvar zűrzavaros
és kavart érzelmű hőseihez érdemes bekopogni, ha az északi filmek hideg
szeretkezés-jeleneteitől elmegy az életkedvünk. Almodóvarnál mindig jó a
szeretkezés, sőt minden hőse vidáman át is adja tapasztalatait. Áldozat és
hóhér halálosan megsebesülve egymásra nevet.
Almodóvar
teremtményeiről lepereg a halál – nagyon zokognak, de könnyen és hamar nevetnek
is. Vegetatív viháncolás... Nem az érzékek: az érzelmek tévednek kalandos és
járatlan ösvényekre – és ez gyakran izgalmasabb.
Az érdekesebb
spanyol filmek majd’ mindig erőszakos halállal végződnek, és így is a boldogság
hangulatát, bordó-arany színeit sugározzák. A spanyol halálkultusz kultúrtörténeti
élmény azoknak, akik átélik – a turisták is meglepődnek, hogy a temetéseken
önfeledten megtapsolják a halottat. Titkom, virágom... irigylésre méltó kultúra
(vagy ellenkultúra), ahol a titok színpompásan tud virágozni.
A spanyolon kívül az
egész európai filmből hiányzik a hús-vér erotika, mintha csak száműzni akarnák
a pornó műfajba.
Leginkább mintha épp
a francia filmművészet vált volna semlegesen intelligenssé, akár az új hullám
előtt. Az új francia film erotikus rendezőjének Beineix látszott a Betty
Blue-val. François Ozon polgárpukkasztó fiókocska-Pasolini filmjei szolidan
unalmasak, bár színvonalas stílbe „tért meg’.
Az új olasz film
sajnos szintén elképesztően halovány. Közhelyes, Emmanuelle-giccses
szeretkezésekkel (mind ósdian giccses, aranyfüzér, füstköd „dídzséklipvilág”
silány kabaré-humorral ízesítve).
Talán legtöbbet még
mindig Buñuel mondja a szexualitásról mozivásznon, vagy Bertrand Blier. Annál
is inkább, mert épp Buñuel és Bertrand Blier között látom Almodóvar harsány színeit.
Buñuel: A vágy titokzatos tárgya |
De amíg a francia Blier
filmje kihívóan „értelmiségi abszurd”, a spanyol Buñuel egyáltalán nem
értelmiségi: ő az utcáról jött és lehajol minden szemétért.
A mindent felfaló és
szétroncsoló, mégis nagyszerű szexualitásról Bertrand Blier vad és abszurd
mozgóképei adtak valami igazit, eredetit, nem-másoltat – de tegnap történt, a
nyolcvanas-kilencvenes években, s utódja nem lett sem a francia, sem az európai
filmben.
Az új spanyol film
viszont nagyon hasonlít Almodóvarra: roppant egyenetlen, egy-egy tehetséges
filmen belül vegyül a blöff és az eredetiség – e filmművészet talán minden új
dinamizmusát a szexualitás erejének köszönheti.
A kivételek reményt
adnak, reményt, hogy a szexualitás csak tetszhalott az európai filmben, de
holnap diadalmasan visszatér. Miként Godard mormolja: a fény hirtelen hátba
támadja a mozi-sötétséget...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése