Keresés ebben a blogban

2014. március 19., szerda

Példa(pár)beszéd - Augusto Boal színháza

Írta: Inkabringa



Augusto Boal, brazil színházi rendező az 1960-as években kezdte kidolgozni a színház sajátosan új arculatát.
Augusto Boal (1931-2009)
A színház által felemelő, katartikus érzelmektől és gondolatoktól dúsan léphetünk vissza a hétköznapokba. Boal azonban a brazíliai élet akkori viszonyaira érzékenyen nem elégedett meg a színház esztétikai értékhordozásával. Többre, másra vágyott. Ráérzett, hogy a színházban a gyönyörködtetésen és mély gondolatiságon túl más is van: aktivitás.
A hagyományos színházban ugyanis a nézők passzív, bár szerencsés esetben elkötelezett követői a színpadi eseményeknek. Egy igazán jó előadás többletérzelmet- és értelmet ad a befogadók számára. Mégis valamiképp a passzív befogadás, az érdeklődő kívülállás terepe.

Augusto Boal a pedagógia, pszichológia és a társadalomtudományok határterületein egyensúlyozó színházi közeget alakított ki.
Ennek egyik megnyilvánulási formája a fórumszínház.
Az ötvenes-hatvanas években a brazíliai nagyvárosokban tapasztalt szegénység, slumosodás, és az ezzel együtt járó elnyomás és kiszolgáltatottság késztette arra, hogy a színház erős kifejezőerejét a mindennapokkal való szembenézésre használja. És ami a legfontosabb eleme a módszerének, cselekvő szembenézésre.
Összetett, sokrétű módszer ez, bővebben információkat például ITT olvashatunk.
A fórumszínház lényege ugyanis, hogy a színész és a közönség kilép azokból a relációkból, amelyek a hagyományos színjátszás alappillérei.
A közönség cselekvő részese lesz az előadásnak. Nemcsak mint szereplő, hanem mint a történet alakítója, magyarázója, értelmezője, sőt ihletője is.

A fórumszínházban nem hagyományos értelemben vett drámákat adnak elő. Nem az előadás esztétikai értéke adja a katarzis alapját, hanem a hétköznapok megoldhatatlan konfliktusainak és küzdelmeinek színre vitele.
Annyiban színház ez is, hogy a játék, az elvonatkoztatás, a kreatív erők áramlása alakítja az előadást. Mindenki tudja, hogy ez nem a valóság. Viszont amit eljátszanak, az a valóság tükörmása. Az adott közösség életének megoldatlan helyzeteire a színház játékos, épp ezért felszabadító közegében megoldást találhatnak, de legalábbis értelmezhetik, amit a valóságos élethelyzetekben kilátástalannak látnak.
A fórumszínház mindig egy kis közösség (pl. falu, iskola, munkahely, lakóközösség, utca stb.) mindennapjainak konkrét problémáit járja körül. Nem érdeklik a nagy társadalmi és globális összefüggések, nem az univerzálisat ostromolja, hanem a lokálisat értelmezi. Egy adott közösség konfliktusaira, régóta megoldatlan helyzeteire keresi a megoldást.
A színészek mintegy előjátsszák a konkrét közösség életéből vett megoldandó helyzetet, de a megoldásra, az értelmezésre, a kiútkeresésre már a közösség tagjainak kell javaslatot tenni.
Nincs előre megírt forgatókönyv, csak egy közösséget feszítő konkrét megoldatlanság, amit a játék felszabadító ereje által körbejárhatnak és megbeszélhetnek az érintett csoport tagjai.

Augusto Boal célja az volt, hogy a legnemesebb értelemben vett játék segítségével az elnyomott, nyomorukba dermedt és kilátástalanná vált közösségeket felszabadítsa és a sorsáról dönteni tudóvá alakítsa.
A színház nyelvének megtanulásával képessé váltak megfogalmazni, mások előtt vállalni véleményüket. Ami a legfontosabb, a problémával való szembenézés által, és annak körüljárásával a megoldásra is lehetőséget keresnek.

Egyszóval, ami a való életben mélyen gyökerezően megoldhatatlan konfliktusok kuszasága, az a színházi játék jótékonyan oldott keretei között átlátható és megoldandó feladattá válik a közösség számára.
Az előadás alakítása közben a közösség tagjai kénytelenek konstruktívan viszonyulni a tőlük eltérő vagy akár a számukra ellenséges véleményekhez, életlátásokhoz, az általuk felületesen elítélt cselekedetek hátterének megvilágításához. Arra, amire a mindennapok görcsösségében képtelenek, ebben a közegben alkalmassá válnak: meghallgatják egymást, nyitottak a másik szempontjaira.

A konfliktus megoldásához nem a másik véleményének elnyomása, negligálása, hanem annak figyelembevétele vezet. A probléma orvoslásához együttműködéssel jutnak el, a vélemények ütköztetésével és az ebből kialakuló közös véleménnyel.
Létrejön közöttük egy párbeszéd, amire a hétköznapokban képtelenek.

Ez persze nem csodamódszer, de segítséget adhat egy közösségnek a bennük levő görcsök enyhítésére. Ha megoldani nem is tudja az életet, de nyitottá teheti az addigi zárt horizontokat.  

A fórumszínházak szervezői világszerte meglepő éleslátást, analizáló képességet tapasztaltak a kisemmizett, nyomor sújtotta közösségekben is. A színház résztvevőiben pedig felkeltette az igényt sorsuk értelmezésére és a megoldás keresésére.
Augusto Boalt a hetvenes években a katonai diktatúra idején letartóztatták, üldözték, megkínozták, majd száműzték. Argentínában, Peruban, Ecuadorban fejlesztette tovább módszerét, majd Európába költözött és itt is követőkre talált.

A katonai diktatúra bukását követően, 15 év száműzetés után, 1986-ban térhetett vissza Brazíliába, ekkor már nemzetközi hírű színházi újítóként. Rio de Janeiróban megalapította a Theatre of the Oppressed társulatát, melynek célja az emberi közösségekben a kulturális, társadalmi különbözőségekből fakadó konfliktusoknak a színház nyelvén való megfogalmazása, körbejárása és a megoldás keresése. A saját és a másik sorsával való szembenézés, a párbeszéd kialakítása.
Augusto Boal színháza résztvevő színház. A shakespeare-i mondatokat szó szerint lehet érteni ebben az esetben: „Színház az egész világ. És benne színész minden férfi és nő. Fellép s lelép: s mindenkit sok szerep vár életében.

Világszerte elterjedt, az adott társadalmi viszonyokhoz formált módszer a fórumszínház. Nemzetközi közösséggé szerveződött az évtizedek folyamán. (International Theatre of the Oppressed Organisation)

Európától Amerikáig számos közösségnek adott megoldási lehetőséget régóta megoldatlan problémáikra is. Már az is segített, hogy kimondták a problémákat, hogy meghallgatták egymás véleményét, megismerték a másik indokait, cselekedeteinek hátterét.
Magyarországon egyelőre nem talált utat ez a típusú színházértelmezés. Hogy miért nem jött divatba, annak megfejtésére talán egy fórumszínházi előadásra lenne szükségünk. Pedig látszólag minden adott lenne hozzá, hiszen itt is élnek emberek és töménytelen gondjuk is van: a világgal, egymással, magukkal. Lenne téma bőven.

Boal módszerének bizonyos elemeit a drámapedagógia és egyéb színházi és pedagógiai-pszichológiai kezdeményezések hasznosítják.
A fórumszínház közösséget oldó és egymásra figyelmet fordító próbálkozásaira azonban egyelőre kevés példa akad.
Leginkább a Káva Kulturális Műhely képviseli ezt a szemléletmódot. Megkerülhetetlen divattá még nem vált nálunk, ez kétségtelen.
Nem is könnyű műfaj.

Néhány éve készült egy fórumszínházi kísérletről dokumentumfilm is (Ásó, kapa, nagyharang - Ároktő), a Káva Kulturális Műhely, a Krétakör Színház és az AnBlokk Egyesület szervezésében.
Művészek és társadalomtudósok, vidékiek és fővárosiak, férfiak és nők, romák és nem-romák, értelmiségiek és négy elemit végzettek, öregek és fiatalok összegyűltek és színházat műveltek a saját életük és a másik életének megértésére.
Ritka az ilyen találkozás mai társadalmunkban, mert mindenki a saját köreinek beszél és csak arra figyel.

Példa a párbeszédre. A film itt nézhető meg.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése