Keresés ebben a blogban

2020. február 24., hétfő

A mosolygó szemű író - Csukás István

Írta: Inkabringa


Csukás István művei óvodáskorom óta kísértek engem, ahogy mindenki mást is e honban. Gyerekként Mirr-Murr, Oriza Triznyák, Pom-Pom, Gombóc Artúr, Süsü, a Keménykalap és krumpliorr Bagamérije, és még sok más mesehőse, felnőttként pedig a versei, amelyek a felnőtt vagy felnőni vágyó lélek mélyeibe vezettek.
Egyszóval Csukás István egész életemben volt nekem. Volt nekünk. Őt mindenki szerette.

Csukás István (1936-2020)
Most mégsem a műveiről írok, hanem egy személyes találkozásunkról. Pályakezdőként Budapest egyik nehéz sorsú lakótelepén lettem kultúraszervező. Magam választottam ezt a társadalmi „mélyfúrást”, eltökélt idealizmussal, ha ez annak számít. Természetesen semmi pénzünk nem volt, ötlettel pótoltuk a szűkösnek is csak jóindulattal mondható költségvetést. Az itt szerzett élményeimről már többször írtam a blogban, legutóbb Gross Arnold halála kapcsán idéztem fel egy rendhagyó kiállítás történetét (ITT).

A lakótelepen több általános iskola működött. Nagy különbség nem volt közöttük. Jobbára hátrányos helyzetű, nehéz anyagi körülmények között élő, kallódva felnövő gyerekek jártak ezekbe az iskolákba, olyan családokból, ahol a tudás és a kultúra nemhogy megbecsült lett volna, de feleslegesnek minősült. Mivel a közösségi intézménynek volt egy ún. színházterme (kicsi színpaddal és székekkel), gyermekszínházi előadásokra is hozzánk hozták az iskolás gyerekeket. Maradjunk annyiban, hogy a társulatok hullámzó színvonalon játszottak, amire a gyerekek hullámzó színvonalon reagáltak. Ha nem kötötte le őket az előadás, beszélgettek, nevetgéltek, felálltak a helyükről, csipkedték, piszkálták egymást. Állandó volt a hangzavar. A kísérőtanárok katonai kiképzőként vagy inkább kápóként viselkedtek, pisszegtek, hangosan rájuk szóltak, fenyegetőztek, visszanyomták a rakoncátlan gyerekeket a székbe és fojtott hangon, egészen közel az arcukhoz, leteremtették, vagy grabancon fogva kivezették őket. Nézni sem szerettem ezt, ráadásul teljesen hatástalan volt a szigoruk. A tanárok azt mondták, ezekkel a gyerekekkel másként nem lehet bánni. Látszott rajtuk, hogy belefáradtak már a küzdelembe.


Egyszer aztán mesemondó versenyt rendeztünk az iskolák között, ami később hagyománnyá vált. Ezt is némi ellenkezés és pesszimizmus kísérte, de végül a tanárok belelendültek, és a gyerekek is, megszerveztük a zsűrit, a díjakat összekalapoztuk, és a verseny meglepően jó színvonalon lezajlott. Kiderült, hogy ezeknek a gyerekeknek van érzékük a szép szavakhoz, csak eléjük kell hozni.

Érthető módon, amikor előálltam egy rendhagyó irodalomóra ötletével, a pedagógusok kétségbeesve tiltakoztak. Ha egy színtársulat nem köti le ezeket a haszontalanokat, miből gondolom, hogy ha egyetlen hervadt író áll előttük, nem fogják azonnal szétszedni? Én meg azt mondtam, ha a mesék ennyire el tudták őket bűvölni, akkor egy meseíróra is kíváncsiak lesznek. Bevetettem szervezőtársaimnak Csukás István nevét, ugyanis nagyon sok gyerek választotta az ő meséit a versenyen. Lehurrogtak a többiek. Csak nem képzeled, hogy idejönne? Meg sem tudnánk fizetni, olyan magas lehet a gázsija. Szó se róla, ez nekem is eszembe jutott.

Úgy gondoltam, ha megkérdezem, attól még nem dől össze a világ. Felhívtam, elmondtam honnan keresem és miért, felkészülve, hogy udvarias elutasításban lesz részem, vagy olyan összeget mond, amit még sosem írtunk le a kis kulturális kompániánkban. Meglepetésemre ő azonnal igent mondott, a gázsit pedig, amire elcsukló hangon rákérdeztem, annyival elintézte, „beszéljék meg, és amilyen összeget mond, én elfogadom”. Ez gavalléros volt, de ugyanakkor óriási terhet rakott a vállunkra. Csukás István eljön a kopott panelrengeteg gyerkőceihez. Hurrá! Ránk bízza, mennyit fizetünk. Hurrá! Vagy nem? Mert akkor most legyünk kicsinyesek és spóroljunk rajta, vagy dobjuk oda minden pénzünket, hogy érezze, mennyire megbecsüljük? Sok vívódás, osztás-szorzás után kifundáltunk egy nagyjából méltányos összeget, és kifizetjük a taxiszámláját is. Megint felhívtam, az összegre rábólintott, és onnantól inkább a gyerekekről meg rólunk, szervezőkről kérdezgetett. A gyerekekről annyit mondtam, hogy többnyire nehéz sorsúak, nagyon kevés kulturális impulzushoz jutnak, és ehhez képest mégis csodálatos mesemondók. A magatartásbeli anomáliákról nem tettem említést. Ha kiváló mesemondók, akkor ezzel nem járatom le őket.


Eljött a nap, a színházterem megtelt gyerekekkel, akik akkor már tudták, hogy Csukás István jön el hozzájuk. Határozottan izgatottak és kíváncsiak voltak. Ettől még zajongtak, kiabáltak, csipkelődtek és fészkelődtek az író bácsira várva. A tanáraik a sorok szélén szigorú szemmel, ugrásra készen pásztázták a terepet, hogy azonnal közbeavatkozhassanak, ha rendbontást látnak. Minden olyan volt, mint szokott, egészen addig, amíg meg nem érkezett Csukás István. Hozta a taxi, amit érte küldtünk. Csupa mosoly volt a szeme.

Belépett a terembe. A gyerekek mocorogtak, izgatottak lettek. Még nem lehetett tudni, hogy merre fordul a szimpátiájuk. Csukás István megállt előttük. Mosolygott a szeme. Megköszönte a meghívást, elmondta, milyen örömmel hallotta, hogy kiváló mesemondók vannak közöttük. Aztán elkezdett mesélni a saját gyerekkoráról, életéről, íróvá válásáról, a mesehőseiről, a mesék világáról. Mesét nem is olvasott fel, ezzel nem töltötte az időt. Egy szál egymaga állt ott a sok rakoncátlan gyerek előtt. A gyerekek pedig mentek utána. Elbűvölten hallgatták. Kezükbe hajtották a fejüket, vagy a karfára dőltek a figyelem közben, akadt, aki felállt egy pillanatra, de csak hogy maga alá húzza a lábát. Érdeklődő figyelemmel, csillogó szemmel hallgatták. Ha kérdezett, minden gyerek nyújtotta a kezét, hogy válaszolhasson, ha ők kérdezhettek, dőltek belőlük az okos felvetések. A tanárok kezdetben a szokott fegyelmező feszültségben ültek, aztán ők is átadták magukat a meseórának. És én is.

Csukás István kedves volt, közvetlen, barátságos és mosolygós. Vicces és okos dolgokról mesélt. Elbűvölte ezeket a rendbontónak kikiáltott gyerekeket. Nem tudom, hogy csinálta, mert látszólag nem csinált semmi különöset, de más, egyedül, öt percig nem tudta volna lekötni ezeket a gyerekeket.

Az előadás elhúzódott, annyira belemerültek a beszélgetésbe. Senki nem bánta. Ő a legkevésbé. Utána odajött hozzám. Mosolygott a szeme. Azt mondta, ha kifizettük a taxit, megköszöni, de a honoráriumáról lemond. Minden várakozása fölött volt ez a délután. Érdeklődő, nyitott, eleven eszű gyerekekkel találkozott, nagyon élvezetes beszélgetést folytatott velük. Ő talán többet tanult tőlük, mint ők tőle. Ne köszönjünk semmit, mert köszönettel ő tartozik. Mégiscsak van értelme annak, hogy író lett. Barátságosan elköszönt, és amilyen természetességgel jött, olyan természetességgel távozott. Egy darabka angyaliságot hagyott ott a panelrengetegben.

Ma, a halála napján, eszembe jutott ez a történet. Örök emlék. Mosolygott a szeme.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése