Írta: Inkabringa
Térey János utolsó drámáját decemberben mutatta be az
Örkény Színház. Címe: Lót –Szodomában kövérebb a fű. Térey úgy meséli el ezt a jól ismert történetet, hogy jeges
iszonnyal meredünk rá mai világunk állapotára.
Vajon az cselekszik helyesen, aki alkalmazkodik a
társadalom adott állapotához, vagy az, aki ellenáll a társadalmi elvárásoknak? Ki tudja? Mindenki legjobb belátása szerint dönt. S
vajon Lót és családja melyik viselkedési formát képviseli? Korántsem
egyértelmű. Lót az isteni parancsot teljesítő erényes ember, vagy a szodomai
romlottsággal kiegyező hipokrita?
Mert nézzük csak: Lót feddhetetlen polgár, gazdag és
sikeres vállalkozó, figyelmes férj, gondoskodó apa, aki zokszó nélkül betartja
Isten törvényeit, egy Istennek tetsző erényes ember. Ugyanakkor Szodomában él
évtizedek óta, vagyont és pozíciót szerzett, itt lett, úgymond,
tényező. Lót, aki engedelmesen követi Isten parancsolatait, belenyugvóan elfogadja
Szodoma szokásait is. Beilleszkedni akar mindenáron. Megbecsülésre és
elismerésre vágyik. Az erény mintapéldája, mondják róla. Büszke
arra, amit elért, némileg önelégült. Felesége élvezi a végre megtalált jómódú
és komfortos nyugalmat, lányai természetesnek veszik a jólétet, a három autót, a
társadalmi pozíciót erősítő házasságot, meg a térerőt. Mindannyian építői,
attribútumai Lót erényes életének, s teszik, amit elvár tőlük. Amíg nem bomlik meg ez a jóléti kirakat, nem is ellenkeznek ellene. Egy boldog
család. Szemernyit sem zavarja őket környezetük romlottsága, mert ők felül
állnak mindezen, állítják.
Térey okos, szigorú és következetes analízise Kovalik
Balázs nagyszerű rendezésében végig feszült figyelmet vált ki belőlünk: az
őszinte szembenézés feszültsége ez. Nincs felmentés, ez a pomádés látszatokra
épített világ leleplezte önmagát, és ha nem kap észbe, a vesztébe rohan.
Ismerjük a bibliai történetet, Szodoma bűnös város, nyakig
merült a fertőben, nincs mentsége Isten előtt, pusztulnia kell. Térey Szodomája
nemcsak a paráznaságba süllyedt bele, de a felszínes magamutogatásba, a
gyilkos pozícióharcokba, a hiú belterjességbe, a végtelen önzésbe, a szellemi sekélyességbe, az aljas manipulációkba, a kirekesztésbe, a gyűlölködésbe és a züllesztő
mohóságba is. Nevetséges és iszonyatos egyszerre. Főként mert tudjuk, ez a
valóság, amiben élünk. A Lót házába toppanó angyalok makacsul
ragaszkodnak Isten parancsához: Lót erényes, méltó a megmenekülésre. De látjuk,
érezzük, a családnak, és szíve mélyén Lótnak sincs kedve lemondani e fényűző
pocsolyáról, ami Szodoma.
Az előadás lassan kibontja, a Téreyre jellemző kegyetlenül
őszinte tisztánlátással, hogy Lót vagyona, háza, autói, karrierje,
társadalmi pozíciója mellett a felesége, a gyermekei, a családja is státuszszimbólumok.
A társadalmi érvényesülés és megbecsültség attribútumai és eszközei. Egy idő
után felmerül bennünk, hogy az isteni parancsolatok engedelmes követése is talán
csak a nagybátyjával, Ábrahámmal való örökös vetélkedés része.
Ebből a tökéletes, a társadalmi elvárásoknak messzemenőkig
megfelelő világból két dolog hiányzik: a szeretet és az emberi tudat cizelláltsága. Nem épp mellékes tényezők. Hiányukban ugyanis a legtökéletesebb
boldogságot mutató kirakat is könnyen megreped és darabjaira hullik.
"Ebben a darabban senkivel nem lehetett azonosulni, végül is mindenki vállalhatatlan" - ezt a mondatot hallottam két fiatal néző előadás utáni beszélgetéséből.
"Ebben a darabban senkivel nem lehetett azonosulni, végül is mindenki vállalhatatlan" - ezt a mondatot hallottam két fiatal néző előadás utáni beszélgetéséből.
Térey bravúrja, hogy ezt a bibliai történetet görög
tragédiaként meséli el, miközben a mai korról beszél. A kicsinyes,
gyűlölködő, manipulatív és megalkuvó mai magyar valóságról is van mondandója, de ennél
sokkal távlatosabb és könyörtelenebb Térey drámája. Hogyan váljunk Lóttá?
Hogyan ne váljunk Lóttá? Ezzel a dilemmával szembesíti nézőit. Milyen
rettenetesen nehéz megtalálni a helyes utat.
Térey szövegét Kovalik Balázs rendezése még erősebbé
tette. Bárcsak újra rendezne Magyarországon, újra és újra. Gálffi László és
Kerekes Éva (Lót és felesége) minden érzékeny árnyalatát megmutatják ennek a
dilemmának. Az előadás végig feszültséggel teli, nem válik unalmassá,
dagályossá, deklamálóvá, miközben egy jól ismert történetet látunk minimális
cselekménnyel, absztrakt térben, ókori görög színházat idéző kórussal, polgári
szalondrámákból ismert affektált párbeszédekkel és megállíthatatlanul hömpölygő
elmélkedésekkel.
Hogy hol van Szodoma, arra is megadja Térey a
választ. Szodoma nem egy konkrét hely, ahonnan elmenekülhetnek a pusztába, hegyre, barlangba, fák közé, vagy a világ bármely más pontjára: Szodoma bennük van. Viszik
tovább egyik nemzedékről a másikra. Akaratosan, felelőtlenül, szeretetlenül,
gondolattalanul. Praktikus megfeleléskényszerből.
A Lót Térey János utolsó drámája. Iszonyú
testamentum. Pedig biztosan nem annak szánta, inkább csak figyelmeztetésnek,
hisz ő élni és írni akart még sok-sok évig, de hirtelen megállt a szíve, és
most ez a színmű maradt az utolsó üzenete nekünk. Borzasztóan komor ez az
üzenet, és még kétségbeejtőbb, hogy vitathatatlanul igaza van. Nincs hova
hátrálni tűpontos elemzése elől. Nem őrjöngő átkozódás ez, nem sértett
sziszegés, nem önfelmentő nyafogás. Metsző intellektusú, szigorú számvetés kis
hazánk és az emberiség mostani állapotáról.
Térey testamentuma nem gyászbeszéd, hanem
felkiáltójel. Nem bizonytalan sóhaj a mondat végén, hanem szabatos, tényszerű
látlelet.
Innen kell megoldást találnunk e kis hazában és e
kerek glóbuszon. Immár nélküle.
![]() |
Térey János |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése