Írta: Inkabringa
Másik Jánosról nem túlzás azt mondani, hogy a homéroszi, jobban mondva a Homérosz által lejegyzett, archaikus időkből gyökerező történetmondást viszi tovább a 21. századba. Korszerűen, drámaian és epikus sodrással. Jövő héten lesz 65 éves, illik végre egy bejegyzésben köszönteni.
Másik Jánosról nem túlzás azt mondani, hogy a homéroszi, jobban mondva a Homérosz által lejegyzett, archaikus időkből gyökerező történetmondást viszi tovább a 21. századba. Korszerűen, drámaian és epikus sodrással. Jövő héten lesz 65 éves, illik végre egy bejegyzésben köszönteni.
Másik János
emblematikus figura a hazai zenei és kulturális életben.
Zeneakadémiát végzett, klasszikus zenei műveltsége van, játszott
jazzt különféle formációkban (még tanította is), meghatározó
alakja lett a hazai underground zenének a Trabant és az Európa
Kiadó révén, legendás alkotói triót alkottak Cseh Tamással és
Bereményi Gézával. Ahogy alkotói együttműködésben volt a
Halász Péter avantgarde színházából ismert Bálint Istvánnal
is.
![]() |
Európa Kiadó |
Zenekarokat hozott létre, mint az Interbrass, a Trance Balance,
a Heart Rock Company. Filmzenéket és színházi zenéket ír. Közös
lemezt adott ki az underground-ikon Menyhárt Jenővel (MJMJ,
1994), az experimentális zeneszerző és médiaművész
Szemző Tiborral (Meteo, 1989) és a népzenét költészettel
egybefűző Sebő Ferenccel (Cimbora, 2005). A Peepshow-mennyország
című lemeze pedig máig alapmű. Jóformán mindenkivel zenélt már
együtt, szinte minden zenei stílust kipróbált.
![]() |
Interbrass Berki Tamás, Gőz László, Másik János, Dés László, Román Péter, Nikosz Paganatosz |
Gyerekkorom óta hallom a
hangját, ezzel a hanggal nőttem fel. Olyan „apa-hang”, vagy
„báty-hang” ő nekem. A Cseh Tamással közös Levél nővéremnek,
a Trabant vagy az Európa Kiadó dalait gyerekként is fejből
fújtam, még nem is értettem, de már énekeltem. Úgy is
mondhatnám, hogy Másik János a szocializációs folyamatom része. Ha feltűnik egy koncerten, akár csak vendég közreműködőként, egy pillanatra lehunyom a szemem és azt gondolom: de jó, hogy itt van. Megnyugszom, ha ő zenél. Pedig az országban egyre
kevesebb nyugalom van: a zaklatottság, a hisztéria, a prepubertás indulatok és nyegleségek uralják. Másik Jánosból árad a nyugalom és valami önazonos felnőtt
életlátás.
Őrzője az ősi,
epikus, mesélő, dalban mondó hagyománynak. Müller Péter Sziámi mondta, hogy egy dal akár egy
egész életet, vagy egy egész világot képes megváltoztatni. Ez
nagy igazság. Másik János drámaiságot tud vinni a dalokba, egy másik dimenzióba emeli őket. A
Zöld, sárgát a Kex együttes a hatvanas évek végén úgy
énekelte, mint egy népballadát, feszültség és izzás volt
benne. Másik János meg valóságos Brecht-songgá
teszi a dalt, szíven rúg a drámaisága. (Ahogy a Kex idejében, most is sokaknak ennek a viharvert kis ország helyzete jut eszébe a dalról. Semmi nem változik.)
Az Angol regényt
Joseph Conrad Utazás a sötétség mélyére című könyve
ihlette, ahogy Coppola Apokalipszis, most-ját is. Ebben a
dalban valami áradó, világba futó, onnan gyökerező mesélőkedv
van. Valahogy a világ közös történetének része, odafut és
onnan jön. Kiszakít a kis magyar provinciális magunkkal
elfoglaltságból.
![]() |
Bereményi Géza és Másik János |
Aztán a szerelmes dalok.
Ez nagy témája, ezer oldalról körbejárta viccesen, komolyan,
szarkazmussal és keserűen is. A szerelem nincs tekintettel a
konvencióra, praktikumra, rációra. Nem lehet előre kiszámítani.
Kivédeni se lehet. Beüt, mint a villám. Egy természeti tünemény.
Lázadás. Botrány. A végtelenség. Néha jól meg is ijedünk
tőle. A Mégis, mégis
kezdetű dal tényleg és igazán a legszebb
magyar nyelvű szerelmes dal. Arról szól, hogy nem lehet, nem
szabad, nincs tovább, de arról is, hogy nincs tovább nélküle. A klímaváltozás meg a szabadságjogok mellett azért ez is örök nagy dilemmája az emberiségnek.
Az Alvarez
a rendkívül csekély számú városi folklór egyik becses darabja,
aminek 21. századba mentésében komoly érdeme van Másik Jánosnak.
A dal az 1956-os forradalmat követő véres megtorlások idején
született a pesti utcákon. Másik János a Peepshow-mennyország
című lemezére is felvette. Lemerült a mélybe, felhozta a
szamizdat létből, sokféleképpen feldolgozta, és átnyújtotta a közönségnek:
hallgassátok, ne felejtsétek. Mi más értelme van a zenének és
az egész emberi kultúrának, ha nem ez a folyamatos körforgás?
Bartók is ezt tette a népi folklórkinccsel, ahogy Mendelssohn is
újra felfedezte a teljesen elfelejtett Bachot. Ez mindig valamiféle
nagyvonalú gesztus a megelőző korok és az utókor felé is:
felfedezés és megmentés.
A Szétszéledtünk
című dalban a saját nemzedékéről énekel. Most, 2017-ben, a
saját nemzedékemre gondolva ugyanezt mondhatnám. Csak az évszámok,
a megnevezések, a semmiségek változtak. A nagy lényeg
döbbenetesen ugyanolyan maradt. Kétségbeejtő, mennyire nem képes
változni ez az ország.
![]() |
Cseh Tamás, Bereményi Géza, Másik János |
Valaki egyszer azt mondta
nekem, hogy Másik János a partvonalon áll, nem akar bemenni a pályára, pedig ő itt a csodacsatár. Valójában ő maga a középkezdés. A mérték, a minta, az
összekötő kapocs. Egyike azon keveseknek, akitől higgadt, felnőtt
értelmet, iróniát és drámát, világra nyitott kísérletezőkedvet
tanulhatna végre ez az ország.
Egy pillanatra lehunyom a
szemem és arra gondolok: de jó, hogy itt van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése