Írta: Inkabringa
„Minden személynek joga van saját maga és családja egészségének és jólétének biztosítására alkalmas életszínvonalhoz, nevezetesen élelemhez, ruházathoz, lakáshoz, orvosi gondozáshoz, valamint a szükséges szociális szolgáltatásokhoz...”
„Minden személynek joga van saját maga és családja egészségének és jólétének biztosítására alkalmas életszínvonalhoz, nevezetesen élelemhez, ruházathoz, lakáshoz, orvosi gondozáshoz, valamint a szükséges szociális szolgáltatásokhoz...”
Ez az egyik passzusa az
Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának, melyet újabban divat a
kukába kívánni, de ha nem csak három és fél ember érdekeit
nézzük, hanem az összes többiét is, akkor szükség van az
ilyen alapvetésekre.
Február elején
megnéztem, majd egy tárlatvezetésen ismét végigjártam a Kassák
Múzeumnak a 20. századi lakhatási mozgalmakról szóló
kiállítását. Ajánlani tudom mindenkinek, április elejéig még
megtekinthető.
A kiállítótérben
senki ne várjon hologramos, érintésre varázsolódó és
mesterséges intelligenciával dúsított cyber-kalandparkot. Ezt a
kiállítást nem a technikai káprázatért fogjuk szeretni, hanem a
természetes emberi intelligencia és empátia, legelsősorban
pedig az emberek közötti együttműködés miatt. A kiállítást
egyébként olyan érdekes és döbbenetes anyagokból válogatták
össze, olyan logikus és empatikus fonalra van felfűzve, oly
mértékig áttekinthető és főként átérezhető, hogy
látogatóként mi magunk is egy izgalmas kutatómunka folyamatában
érezhetjük magunkat.
Hagyja tehát a rózsaszín
szemüveget kényelmes öröklakásában az is, akinek még csak egy
albérlet hirdetést sem kellett elolvasnia életében, és nézzen
szembe azzal, hol, hogyan és miként került fedél a Magyarországon
élők feje fölé.
A kiállítás szervezői,
a Kassák Múzeum és a Közélet Iskolája,
egy évig gyűjtötték és rendszerezték a hatalmas leletanyagot,
hogy egy térben és időben behatárolt szegmensen keresztül képet
kapjunk az ország lakhatási anomáliáiról. A kiállítás időben
a 19. század végétől 1989-ig vezeti végig a látogatókat,
térben pedig a fővárosra koncentrál főként. Kénytelenek voltak
e tér- és időbeli behatárolásra, mert olyan kimeríthetetlen és
sok bugyrú téma ez, amelynek mindenre kiterjedő átfogó
kiállítására több évi kizárólagos kutatómunkára lenne
szükség és tízszer ekkora kiállítótérre. E meghatározott
témafelvetés ellenére a kiállítás mégis napjainkig ható
általános tanulságokat hordoz az ország állapotáról.
Kezdjük a
lakáspolitikával. A kiállítás anyagából is kiderül és a
tárlatvezetésen megerősítést nyert, hogy a 20. század egyetlen
kormányának sem volt tényleges lakáspolitikája, s ezt a
hagyományt követik a 21. század kormányzatai is. Politikusaink mindig úgy
el voltak foglalva magukkal és egymással, hogy e honban élők
lakhatásának megoldására már nem futotta a kedvükből. Ha
kénytelenek voltak foglalkozni ezzel a kérdéssel, akkor nekiláttak-félbehagytak, szankcionáltak, felszámoltak, kinyilatkoztattak és a legjobb
esetben szemet hunytak. Úgyhogy ennyivel le is zárhatjuk a
politikai szálat.
Ennél sokkalta
érdekesebb és sokszínűbb történet a maguknak és családjuknak
hajlékot keresők elképesztő küzdelme és leleményes túlélési
képessége, hogy a kapzsi hiénákkal és a fegyelmező, de inkább
közönyös államhatalommal szemben képesek voltak tetőt szerezni
a fejük fölé. Érdekes információkat tudhatunk meg a barlanglakásokban és a ládavárosokban élőkről, a
lakbérmozgalmakról, a lakásfoglalásokról, a munkásszállókról,
a cigányság helyzetéről, a kalákában történő házépítésekről,
a hajléktalanság elleni civil küzdelmekről és az újpalotai
lakótelepen élők önszerveződő közösségéről, ahol mind a
mai napig csak a tervei léteznek egy közösségi háznak, így üres
betonfalakra vetítettek mozifilmet, pincékbe szerveztek irodalmi
estet és jogsegély szolgálatot. Ha valamire, a hazai lakhatási
mozgalmakra igazán jellemző ez a régi mondás: magad uram, ha
szolgád nincsen.
![]() |
Lakbérsztrájk az 1910-es években |
Vázsonyi Vilmos
ügyvédként fáradhatatlanul segítette a száz évvel ezelőtti
lakbérmozgalmak során a kapzsi háztulajdonosoknak
legkiszolgáltatottabb rétegeket. Krúdy is írt róla, úgy
jellemezve, mint aki képes volt lelket önteni kortársaiba egy
olyan korban, amikor „valami nagy unalom kezdett lenni a
lelkeken”. A kiállítás szervezői megjegyezték, hogy a száz
évvel ezelőtti állapotok mit sem változtak a 21. században sem.
A kiállítás végén a szervezők rövid életrajzát is
olvashatjuk. Ebből kiderül, hogy a diplomás gyermeket nevelőknek sincs feltétlenül megoldva a lakáshelyzete ebben az
országban, nemhogy a hátrányosabb társadalmi pozícióval
rendelkezőknek. De legalább még ebben az országban vannak, és
tenni is szeretnének érte.
![]() |
A lakbérmozgalmat támogató felvonulás az 1910-es években |
Tavaly a Közélet Iskolájáról mi is hírt adtunk már
a blogban. Az üdvös az lenne, ha egyre gyakrabban és egyre
több helyen hallanánk a munkájukról. Mert amit ők is és néhány
más szervezet is csinál, az vélhetően az egyetlen megoldása a
21. századi problémáinknak. Az ún. peremre szorítottak és a
magasabb társadalmi pozícióban levők kölcsönösségen és
egyenrangúságon alapuló együttműködése ez. Enélkül a
kiszolgáltatott rétegek csak egyik napról a másikra túlélnek,
az értelmiség meg csak helyben járva lamentál. A Közélet
Iskolája épp ezt a szakadékot lépi át egy egyszerű
trükkel: szóba állnak egymással tevékenyen, egymásra figyelve,
egymástól tanulva, egymást bátorítva és előremozdítva.
Fő céljuk, hogy a
társadalmi érdekérvényesítés képessége a társadalom minden
rétegének sajátja legyen, és az egymás iránti felelősség
érzete megerősödjön. Világlátott, diplomás emberek együtt
kutatnak és dolgoznak hajléktalanságban és lakhatási
szegénységben élőkkel hatékonyan és egymást inspirálva. Ezt a
tárlatot is közös munkával hozták létre és az
érintettségből fakadó érzékeny empátia komoly értéket ad a
kiállításnak. A bölcsek köve egyetlen társadalmi csoportnak
sincs a zsebében. A belterjességek, a betokosodott sztereotípiák és a társadalmi
kirekesztések felszámolása útján sikerülhet csak a közös hangot
megtalálni.
A lakhatási mozgalmak
21. századi története is izgalmasnak és fordulatosnak ígérkezik.
A mostani kiállítás szervezői szerint némely 20. századi
korszakot nehéz volt felderíteni, mert nem volt szabad sajtó,
így sok mindenről nem írhattak. A szépirodalom és a naplók,
memoárok segítették őket. Bízzunk benne, hogy ezzel a
problémával nem kell majd szembesülnie a jövőbeli társadalomkutatóknak. Sőt, bízzunk abban is, hogy lesz
társadalomtudományi képzés. Az biztos, hogy lakni mindig fognak
az emberek valahol. A lakhatásuk milyensége és a kilátásaik
azonban mindig, minden korban az egész társadalmat minősíti.
Február 23-án
17 órától tárlatvezetés és Sociopoly társasjáték lesz a Kassák Múzeumban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése