Írta: Inkabringa
A farsangi időszak fontos attribútuma a maszk. Szép is lenne, ha maskarás vidám emberek özönlenék el az utcákat. Megértem én azt az ellenvetést is, mely szerint most nem ennek van itt az ideje. Csak ne váljunk a korlátlan tehetetlenségek hazájává. Egy ismerősöm a minap kifejtette nekem véleményét a maskarás felvonulás mély immorálitásáról. Véleménye szerint a maszk elfedi viselője kilétét, alattomosságra, galádságra, a tekintéllyel szembeni tiszteletlenségre ösztönöz. Szerinte a farsangi jelzővel illetett rendezvények és az iskolai jelmezbálok szépen kezelhető mederben tartják ezt a frivol és szókimondó közösségi megnyilvánulást. Szerencsére – fejtegette - a farsang kívánása olyan régen eltűnt már a magyar néplélekből, hogy ilyen „maszk mögé bújt hazug szökdécselésre” senkinek nincs már igénye. Ebben sajnos igaza lehet. Közbevetettem, hogy a kritikátlan tekintélytisztelet sok bajt okozott már ebben az országban és védelmembe vettem a farsangi maskarázást. Ezt ő magából kikelve a nemzeti kultúrát lábbal tipró szemtelenségnek minősítette. Kurt Vonnegut nevezetes mondata jut eszembe: „Így megy ez.”
A farsangi időszak fontos attribútuma a maszk. Szép is lenne, ha maskarás vidám emberek özönlenék el az utcákat. Megértem én azt az ellenvetést is, mely szerint most nem ennek van itt az ideje. Csak ne váljunk a korlátlan tehetetlenségek hazájává. Egy ismerősöm a minap kifejtette nekem véleményét a maskarás felvonulás mély immorálitásáról. Véleménye szerint a maszk elfedi viselője kilétét, alattomosságra, galádságra, a tekintéllyel szembeni tiszteletlenségre ösztönöz. Szerinte a farsangi jelzővel illetett rendezvények és az iskolai jelmezbálok szépen kezelhető mederben tartják ezt a frivol és szókimondó közösségi megnyilvánulást. Szerencsére – fejtegette - a farsang kívánása olyan régen eltűnt már a magyar néplélekből, hogy ilyen „maszk mögé bújt hazug szökdécselésre” senkinek nincs már igénye. Ebben sajnos igaza lehet. Közbevetettem, hogy a kritikátlan tekintélytisztelet sok bajt okozott már ebben az országban és védelmembe vettem a farsangi maskarázást. Ezt ő magából kikelve a nemzeti kultúrát lábbal tipró szemtelenségnek minősítette. Kurt Vonnegut nevezetes mondata jut eszembe: „Így megy ez.”
Csakhogy a farsangi
maskarázás nemhogy elrejti, hanem épp ellenkezőleg, fényes
napvilágra hozza és leleplezi a hazug, pökhendi, hatalmaskodó
képmutatásokat. A maszk tehát egyáltalán nem csak a bűnös
takargatnivalók eszköze, hanem nagyon is fontos és pozitív
szerepe volt mindig az emberi közösségek egészséges
életműködésében.
Amikor látszólag maszk
nélküli emberek szemrebbenés nélkül hazudnak a közösséget
érintő kérdésekben, arra a következtetésre kell jutnom, hogy a
maszkok száműzése tágas teret nyitott a sima képű hipokrita
viselkedésnek. Erről szólnak a belga festőművész, James Ensor
képei is, aki egész sorozatot szentelt a maszkoknak. Általuk a
nyárspolgári öntelt és álszent korlátoltságot tette nevetség
tárgyává.
A maszk a kezdetektől
kísérője az emberi kultúrának. Eltakar, ez igaz, de csöppet sem
aljas szándékok szolgálata miatt. A maszknak a különféle
kultúrákban védelmező és erőt adó szerepe volt. Úgy hitték,
viselőjét megvédi a gonosz, ördögi erők fenyegetésétől, s
egyben képessé válik a közössége védelmére. A farsangnak - a
télűzés és jó termés kívánása mellett - fontos a gonosz
erőket távol tartó, közösségóvó szerepe is. A farsang célja
egy adott közösség egész évi jólétének és jóllétének
biztosítása. Mivel közösségi ünnepeink egyre inkább a
kenetteljes feszengés és bamba bámészkodás mélaságába
fulladnak, talán mégis felszabadító ereje lenne a
körülményeskedéstől mentes, álságos tekintélyeket fricskázó,
a közösség minden tagját egyenrangúan aktivizáló, felszabadult
farsangi kavalkádnak.
A karneválok mellett a
maszk másik fontos szerepe szerte e földön a vallási-rituális
szertartásokhoz köthető. Számtalan helyen megfigyelhető az a
hit, hogy a maszk viselője átlényegül, időlegesen az állati
totemősök vagy a szellemvilág tudásának birtokosává válik.
Rituálisan tehát képes hatást gyakorolni a köz javára.
A maszk nem csupán a
karneválok és a vallási-rituális szertartások kísérője, hanem a
színháznak is elengedhetetlen kelléke. Akárhogy is nézzük, az
emberi kultúra története azt bizonyítja, hogy a maszk nagyon is fontos a
valósággal való szembenézéshez.
Néhány példát hozok a
világ különféle pontjairól arra, hogy a maszkok milyen fontos
szolgálatot tesznek az emberi közösségeknek. Olyan helyeket és
kultúrákat választottam, amelyek kellő messzeségben vannak
belterjes köldöknézésre hajlamosító létközegünktől.
Kezdjük az északi
sarkkör közelében élő inuitokkal. Időszámításunk előtt
kezdődött meghitt kapcsolatuk a maszkokkal. Vadászó-zsákmányoló
életmódjukhoz alakultak rituális szertartásaik. A tánc mellett a
maszkoknak is kiemelt szerep jutott a közösségi ünnepeiken. Egyes
maszkok az ősök szellemét jelképezik, hitük szerint viselésével
az elődök közösségmegtartó bölcsességének birtokába jutnak.
Az állatmaszkok a sikeres vadászatokat hivatottak elősegíteni,
ugyanakkor a zsákmányolt állatok szellemét is megkövetik
általuk. Köszönetet mondanak azért, hogy hozzájárulnak a
közösségük fennmaradásához.
![]() |
Inuit maszk |
Indonézia legfontosabb
jelmezes ünnepe a topeng.
Főként Bali és Java őrzi ezt a hagyományt. Az évszázadok alatt
az ősi rítusokat átszőtte a hinduizmus, buddhizmus és még
számos kulturális hatás. A topeng célja, hogy a közösség
nevében és érdekében üzeneteket küldjenek az isteni erőknek.
Mellesleg a napi perpatvarok, túlkapások, bumfordiságok közösség
általi vidám feloldását is adja burleszkszerű improvizációival.
A topeng főként templomi évfordulós szertartásokhoz köthető,
de előfordul esküvőkön vagy születésnapokon, egyéb közösségi
eseményeken is. (Példa ITT)
A topeng jelmezei és
maszkjai rendkívül gazdagon díszítettek és mély jelentést
hordoznak. Vannak közöttük istenségeket és démonokat
szimbolizálók, uralkodói és hősi, de groteszk humorforrásként
használatos maszkok is. A maszkot viselőket bátornak tartják,
hisz úgy gondolják, a maszkkal ábrázolt erők átjárják a
lényüket, különféle életeket engednek magukba, kapcsolatot
teremtenek a szellemi erőkkel. A topengnek a maszkok mellett a
mozdulatok és a zene is fontos része. Az indonéziai gamelán
zene a 20. században a nyugati kultúrán nevelkedett olyan
zeneszerzőket is megihletett mint Bartók Béla, John Cage, Eric
Satie, Pierre Boulez vagy Steve Reich.
A japán no
színházat az UNESCO a világörökség részévé
nyilvánította. A no ősi hagyomány, a 15. századig csak vallási
célokat szolgált, azt követően az emberi jellemábrázolás is
részévé vált. A no színház meghatározó teoretikusa a 15.
században élt Zeami, aki bevezette a yugen (vagy jugen)
fogalmát. Ez a no színház alapvető esztétikai eszményét, a
titokzatosság, sejtetés, elvágyódás kifejezését foglalja
magába. A no színházra jellemzőek a lassú mozdulatok, a költői
nyelvezet, a gazdagon díszített jelmezek, mozdulat, maszk és zene
egysége. (Példa ITT) A no maszkokhoz személyes
viszony fűzi a készítőket és a színészeket is. Maszkkészítő
generációk alakítják ki a szabott kereteken belüli egyéni
stílusukat. A színészek gondos mérlegelés alapján választják
ki maszkjukat, amit aztán szintén generációkon át féltve
őriznek. Különleges pillanatként tartják számon, amikor a
színész magára ölti a maszkot, tükörbe néz és átlényegül,
saját lelke vendégül látja a maszk által szimbolizált erőt. A
no maszkok érzelemmentesnek tűnnek, de mégis a
legárnyaltabb lelki rezdülések kifejezésére képesek.
Visszatérve
kulturális bölcsőnkhöz, az Európa egyik pillérének tartott
ókori görög mitológia egyik nevezetes maszkját is megemlítem,
ama híres medúzafejet. Mint minden mítosznak, számos változata
létezik. Medúza a három Gorgó egyike volt, akik félelmetes
külsejükkel megrémítették a halandókat. Egyes verziók szerint
a Gorgókat Pallasz Athéné büntetésből változtatta gyönyörű
lányokból szörnyekké. Medúzát ember meg nem ölhette, mert aki
ránézett, kővé dermedt. Perszeusznak isteni segítséggel mégis
sikerült végeznie vele. A mítosz nyomán a medúzafejet a katonák
pajzsukra festették, hogy megbénítsák az ellenfelet, s a gonosz
erők távol tartására szent helyeikre is kitették.
Medúza
mítosza számos remekművet inspirált az európai művészetben. A
kanonizált példák sorolása helyett egy sajátos dalművet ajánlok
a lista bővítésére, talán senki nem veszi szemtelenségnek. A honi kultúránkba kevésbé beékelt különc
olasz dalnok (ideillő típusmondat: „hazai percepciója még várat
magára”) énekel groteszk csacsacsát a görög mítoszról,
amerikai barátja gitárjátékával, egy Svédországból kapott
medúzamaszk ihletésére.
Éljen
a farsang! Ha van, ha nincs.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése