Keresés ebben a blogban

2022. április 12., kedd

Vad Mecsek, 1944 (regényrészletek)

 Írta: BikassyGergely


A Múlt és Jövő folyóirat 2022/1. számában Bikácsy Gergely "Vad Mecsek, 1944" c. készülő cserépregényéből részletek jelentek meg. Ebből az összeállításból közöljük az egyik cserepet.


Vakondirtás


Maga, Noémi kisasszony, úgy látom, városi lány, és fogalma sincs a vakondokról. Fogadok, azt sem tudja, mi a különbség a vakond és az ürge között. Jól mondom?

Én mohácsi lány vagyok, és nagyon jól ismerem a Mohács-Szigetet. Az például nem éppen városiaknak való.

Jobb, ha nem ellenkezik velem. Egyet mondok jó előre, kedves kisasszony: mindkét fajzatot agyon kell ütni.

Milyen két fajzatot?

Tudja azt maga jól.

Nem tudom.

Majd meglátja. Máma, legkésőbb holnap vakondirtást fogunk végezni. Ehhez nem kell más, mint egy jó erőben levő ásó, kapa, meg a kapa nyele. Nézze csak meg: úgy látja,jó erőben van az ásóm, kapám meg a nyele? Jól markolom?

Nem tudnám megmondani.

Majd megtanulja, ha kelletik.

 

Én madarakat és lepkéket szoktam nézegetni.

Hát most nézegessen mást. A vakondirtást.

Nem szeretném nézni a vakondirtást.

Pedig nagyon tanulságos. Tanulságos, hogy menekülnek a kártékony vakondok. És hiába menekülnek. Ugye érti, amit mondok?

Nem értem.

Nemsokára meg fogja érteni. Addig is, akár érti, akár nem, részt kell vennie a vakondirtásban. Azért, hogy lássa.

Nem veszek részt a vakondirtásban.

Hát pedig magának is ez a dolga. Itt a zárdában mindenki dolgozik. A vendégek is.

Hogy kinek mi a munkája, azt Margit anya szabja meg és dönti el. Én a virágpiacon dolgozom. Erre kért. És én csak azt csinálom, amit ő kér és engedélyez.

 

Még hogy kér és engedélyez? Kicsoda, a Margit anya? Nem röhögök, mosolyogni meg nem tudok, de magácskának fogalma sincs arról, hogy már mások, egészen mások engedélyeznek, mint eddig? Margit anya nincs itt, és ha van esze, vissza sem jön. Akik most rendelkeznek, azok elég durva emberek, és fejre tudják állítani a babákat. Hogy így mondjam. Ért engem.

 

Mondtam már, hogy nem értem. És nem is akarom.

Kár. Én meg tudnám védeni magát.

 

Megvédem magam.

 

Meglátjuk. A kertek revitalizációja a legfontosabb. Mindenki szereti a kiscicákat. De nagyon jól tudja, és ha nem, akkor most elárulom, hogy a túlszaporodott macskákat is kiirtom. Én, a megbízott főkertész irtom ki. Az embereknek sincs elég táplálékuk háborús időkben, sok gyerek éhezik. Fölös számú macskára nincs szükségünk, csak az egérirtó macskákra. A macskakölyköket likvidáljuk, vízbefojtás által. Az élővilágnak, beleértve az embereket, törvényei vannak. Én és társaim a törvényeket teljesítjük.

 

Napokon belül az egész országban megkezdődik a vakondirtás. A vakond kártékony állat. Elrágja a növények és virágok gyökerét, elrágja az élet gyökerét. Minden földjét szerető magyar embernek kötelessége a vakondok kiirtása. Nálam okosabb emberek, szakértők és tudósok már összeírták a községek és városok, termőföldek, erdők, mezők, kertek és puszták vakondjait. Szám szerint, jegyzőkönyv szerint. Vannak erre megfelelő számítások, valamint akadnak már vakondok elszállítására szolgáló eszközök.

 

Én ennek a kertnek vagyok a felelőse, vagyis az ebben a kertben megbúvó vakondokok felderítésével, megsemmisítésével bíztak meg hivatalosan. Néha segít ebben Franyó, a bolond Franyó, aki mindig vigyorog. Én komoly arccal, mert komolyan véve végzem a munkát, értsd a szakszerű likvidálásukat, míg a bolond Franyó vigyorogva és nyálcsorgatva teszi ugyanezt. Hiszen azért bolond, áldja meg őt a mi Istenünk. Elegendő munkatárs híján az elpusztult vakondok elszállítását is mi ketten végezzük. Én és a Franyó. Meg még egy vasúti szolga. Aki az életadó és életmentő munkában segít, az az életet segíti. Aki ebben akadályoz, az az életet akadályozza.

Szökni nem érdemes: egy gettóból szökött hölgyet, aki segítséggel egy éjszaka alatt észak felé átment a Mecseken, a dombóvári vasútállomáson elkapták. Kihallgatáskor nem bántalmazták a hatóságok, csak a segítőjének a nevére voltak kíváncsiak. Figyeljen ide, kisasszony: magát elnézve biztos, hogy lennének segítői. Ne bóknak vegye, hanem figyelmeztetésnek.

 

Fenyegetés, mégis köszönöm.

 

Ne köszönje. A széleskörű, országos vakondirtásról kormányhatósági és városvezetői rendelet van. Írásos, városi, rendőrhatósági és polgármesteri rendelet, tanácsnoki rendelet a megfelelő pecséttel. Nincs nálam, mert még titkos, Viszont már ma sem titkos támogatni. Sőt, ajánlatos támogatni. Vagy, még egyszer mondom, és lassan, hogy mindenki értse: holnap fejre állítjuk a babákat.

 

Ezt nem köszönöm meg.

 

És most dolgom van kis kisasszony. A többit beszélje meg a Franyóval, épp itt jön. Csak vigyázzon, mert ő sem szent ember. Dadog, de nem ez az igazi probléma. Ha nyáladzik, akkor nőt akar. Természetes dolog egy férfi esetében, még ha bolond is. A bolond is csak ember. De mondtam, én magát megvédem, legalábbis, ha úgy alakul. Ha majd kérni fogja, és csakis akkor, ha kérni fogja.









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése