Írta: Inkabringa
Ezen az adventi vasárnapon egy szociodrámáról írok. Elfogadom, ha
valaki úgy érzi, nem illik bele az advent társadalmi elvárás szerinti
megközelítésébe. Pedig ebből az előadásból az ilyenkor oly sokat emlegetett
felebaráti szeretet iránti mély sóhaj szakad fel. Felkiáltójel e gyakran
elsikkadó mondat után: az egymásra figyelés, az empátia mindennél fontosabb
társadalmi kötőelem. Az lenne a legjobb, ha a kirakatban állók engednék végre elfogulatlanul
egymásra figyelni ezt a társadalmat. Hisz akit még nem bódítottak el teljesen a
véleményvezérek, az látja, milyen rohamos mértékben nő a társadalom
kiszolgáltatottsága. A rajongás és a közöny, az odaadás és a kegyetlenség kéz a
kézben jár e honban. A legalul lévők már konkrét életveszélyben vannak, és
mindig újabb és újabb társadalmi csoportok billenek ki az egyensúlyukból, érzik
fenyegetve magukat.
A Proton Színház Látszatélet
című előadását Mundruczó Kornél rendezte. Tavaly mutatták be a Trafóban, aztán
végigjárták vele Európát, kapott díjakat, elismerő kritikákat, és itthon jövőre
is látható lesz a Trafóban. Mundruczó filmrendezőként és színházrendezőként is
jelen van, mert a színpadon zajló eseményeket időről időre színezik vászonra
vetített filmjelenetek. A darab eleji filmbejátszás, akár filmként, akár
színházként tekintünk rá, zseniális. Hatalmas része van ebben Monori Lili és
Rába Roland kiváló összjátékának. A Látszatélet
nem tökéletes előadás és mégis katartikus. Olyan élményt adott nekem, ami valószínűleg
még a rendező terveiben sem szerepelt, de egy művészeti alkotás befogadójának
nem az a dolga, hogy kitalálja, mire gondolt az alkotó, hanem, hogy rátaláljon a saját válaszára, a saját ráismerésére.
A Látszatélet megmutat
árnyalataival és sokszólamúságával együtt egy mélyszegény nagyvárosi közeget,
ahol a társadalom zabrálóinak kiszolgáltatottak az életük méltóságáért folytatott
küzdelemben eleve bukásra ítéltek. Mert senkit nem érdekel a sorsuk. Ők a
söpredék, a slum, a kirekesztettek és megvetettek a társadalom mértékadó
zömének szemében. Egy közönyös társadalom színvak: nem látja a dolgok és életek
sokszínűségét, szivárványos összetettségét. Egy ilyen társadalomban csak
sablonok vannak és abból még sosem született invenciózus megoldás. Ez az
előadás a sablonoktól szabadulást szolgálja, a társadalmi érzékenyítés fontos
eszköze lehetne.
Adott egy bérlakás a főváros vadmélyén. A
darab első felében egy idős cigány asszony végóráit láthatjuk, a szociografikus
társadalomkritikát és helyzetelemzést a legmegrázóbb drámaisággal elegyítve.
Csak egy minden cselekvést nélkülöző jelenetet említek meg, ahol Monori Lili,
mint cigány asszony fekszik az ágyon betegen, számkivetve, akit származása elől
menekülve megtagadott a fia, és akinek utolsó támaszát az életében a
végrehajtója jelenti. Fekszik az ágyon magányosan, és közben szól Nina
Simonétól az I’m feeling good. A
színpadon semmi, de semmi nem történik - csak a katarzis. Nyeltem a könnyeimet.
Nem tudom, Monori Lili hogy csinálja, hogy nem csinál semmit és mégis a föld az
éggel összeszakad és belerendülünk és megvilágosodunk. Mindig erre jutok, akár
filmen, akár színpadon látom. Talán nem mondtuk el még elégszer, hogy mennyire
fontos ő a magyar színjátszásban.
Nina Simone dala később többször visszatért az előadásban trendi
remixként és halkan dúdolt altatóként, meg a legeslegvégén, de erről majd később.
Monori Lilinek tökéletes partnere volt a gyanús hátterű behajtó és
zugingatlanos cég alkalmazottját alakító Rába Roland. Flegma közönnyel végzi a
munkáját. Belesimul a rámért társadalmi sablonokba szenvtelenül. A magányos és
méltóságáért küzdő idős cigány asszony mégis megpendíti benne az emberi
együttérzést, ami aligha vállalható az ő társadalmi sablonjai szerint.
Az előadás második felében egy fiatal nő veszi ki a lakást. Rába
Roland és Láng Annamária az abszurd tragikomédia netovábbját nyújtották. Parádés
színháztörténeti pillanat a beugró tollhegy esete. A fiatal nő története sötét drámába fordul. Mi más is lehetne a létállapota mint a kiszolgáltatottság? Kisfiával menekül agresszív párja
elől, de szabadulni mégsem tud tőle. Riadt madárkaként szalad a végzetébe.
A társadalmak legkiszolgáltatottabbjai az idősek, a nők és a gyerekek,
és ez az ősrégi axióma sehogyan sem akar változni. A darab végén két anyját
kereső gyermek találkozik a lakásban. A kisfiú, akinek édesanyja nem tud ellenállni
agresszív párja hívásának és ez vélhetően az életébe kerül. A másik gyermek a
cigány asszony ifjúvá serdült fia, aki megtagadta cigány származásával együtt az
anyját is („csak a takarítónő”) és aki most mégis az anyjához futna. Hiába. Meghalt
ő is, egyedül, számkivetve. Két elárvult fiú találkozása a darab vége.
Az előadást szünet nélkül játsszák. Szünet helyett a lakásé lesz a
főszerep. Sosem láttam még előadást, ahol ekkora súlya volt a díszletnek.
Antropomorfizált érzéseket ébresztett bennünk ez a lakás. Szinte
ragaszkodni kezdtünk hozzá. Az egyetlen menedék, az emberi méltóság
megőrzésének helye. A darab közepén kíméletlen lassúsággal 360 fokban megfordul
előttünk ez a lakás. Megbillen, lassan a feje tetejére áll, majd visszatér a
kiindulópontjára. A felhalmozott tárgyak, amik a legnyomorultabb életet is elengedhetetlennek
tartott díszletként kísérik, a fogyasztói társadalom sallangjai borzalmas
dübörgéssel ömlenek egyik sarokból a másikba. Leszakad a hűtő ajtaja, repülnek a poharak, lábasok, kicsúsznak a fiókok. Hosszan nézzük, ahogy minden szétesik
és összeomlik. Aztán csak a romok maradnak.
Itt éreztem meg, hogy ez az előadás sokkal több és sokkal mélyebbre
látó, mint egy szociográfiai anomália bemutatása. Mindenki kiszolgáltatottja
lehet egy megmagyarázatlan kilétű hivatali személynek, mindenkinek elvehetik az
emberi méltóságát, a nyugalmát, a biztonságát. A mindenkori hatalmi fenyegetéstől
összeroppanó életek szimbólumává vált a romos lakás.
A darab legvégén a vászonra vetített, napihírből faragott tanulság
deklarálása számomra érthetetlen melléfogás volt. Lehet, hogy bennem van a
hiba, de ezt a befejezést zsurnaliszta-didaktikus esetlenségnek éreztem egy
olyan előadás végén, ahol Szophoklész, Brecht és Beckett adta egymásnak a
kilincset.
Aztán jött a tapsrend, amiről már nem is szokás írni, de ebben az
esetben kell. Kijöttek a színészek, nem hajoltak meg, csak álltak a közönséggel
szemben egy teljesen szétvert otthon romjai között. Néztük egymást szelíd
mosollyal vagy megrendült arccal. És közben szólt a Feeling good. Nyeltem a könnyeimet.
Az ilyen egymásra figyelő, egymást észrevevő katarzisra mindennél nagyobb szüksége lenne ennek a társadalomnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése