Írta: Inkabringa
Vannak helyek, ahol garantáltan megnyugszunk. Ilyen hely a Szimbiózis Napok is. Ami nem is hely, hanem egy rendezvény, ami olykor változtatja a helyét. Idén ismét az Auróra adta a helyszínét és ez most is határozottan jó választásnak tűnt.
Vannak helyek, ahol garantáltan megnyugszunk. Ilyen hely a Szimbiózis Napok is. Ami nem is hely, hanem egy rendezvény, ami olykor változtatja a helyét. Idén ismét az Auróra adta a helyszínét és ez most is határozottan jó választásnak tűnt.
Ha valaki nem tudná, a 'szimbiózis'
jelentését az Idegen szavak szótára így magyarázza: 1. két
vagy több különböző szervezet kölcsönösen hasznos együttélése
2. két v. több különböző népnek közös társadalmat alkotó
együttélése 3. két v. több jelenség szoros kapcsolata,
összefonódása. Nem is kérdés, hogy miért lett egy
kulturális antropológiai találkozónak ez a neve. Ironikusan
mondhatnám, hogy legalább egy hétvégére szimbiózis volt e a
honban. A Szimbiózis Napokon lenni olyan, mintha nem is itt élnénk,
vagy inkább úgy mondom, mintha az itt élés egy másik formáját
látnánk. Szó se róla, ez sokkal vonzóbb kedélyű, mint a
túlzottá vált rosszkedv- s indulat.
Pedig borúra,
lamentálásra a kulturális antropológiának is van oka mostanság.
Nagyobb lére nem eresztve, az egyetemi képzés megszüntetése fenyegeti. Sokszor eszembe jut Esterházy Péternek
ez a mondata: „Félek, hogy elhatalmasodik a legyintés”.
Aki a Szimbiózis Napokra betévedt az Aurórába, nem ezt
tapasztalta. Pezsgő eszmecserék, ezer irányban érdeklődő
értékes kutatások, élni és tenni akarás látszott. Már csak ezért is érdemes ide bekukkantani.
Annyi
idea, eszme, mánia kering a világban. Az ember könnyen bezárul a
maga kis világmagyarázatába. A valóság is relatív, az
antropológia pedig mást sem tesz, mint ezeket a relációkat, sok
szempontúságokat felfejti és értelmezi, oldja a különbözők
találkozásából adódó feszültséget. Nehezen hiszem, hogy erre
épp ebben az országban nincs szükség, hisz mindig e
feszültségekkel viaskodtunk.
Az idei Szimbiózis Napok
tematikáját a test és lélek kapcsolata határozta meg. E kettő
egymást kizáró végleteit kipróbálta már az emberiség a
történelme folyamán: katasztrofális következményekkel. Az
előadások körbejárták, ki mit ért test és lélek pozitív vagy
negatív kapcsolatán, hogyan érzékelik a „másikat” a
különböző kultúrákban, az eltérő közösségekben.
A Közélet Iskolája szervezésében az Önállóan lakni- közösségben élni programcsoport műhelyfoglalkozásán
az érdeklődők szembesültek azzal, hogy ami az egyiknek evidencia
(járok, írok, fordulok), a másiknak, egy mozgássérültnek, átgondolt szervezést igénylő
feladat. A kezdeti félszegség, hogyan működjenek együtt ennyire
különböző testérzékelésekkel, a foglalkozás végére
barátságos szövetséggé vált.
Az emberiség örök
kérdése lélek és a test különválasztása és egybefonódása.
Voltak, akik a sámánizmus különféle fajtáit elemezték.
Vizsgálták az egyén, a közösség és az univerzum közötti
harmónia megtalálásának módozatait és hiteit. Mások a
táncházak testképét, vagy az elektronikus zene transzélményét
kutatták. Az aikido a harcból fejlődött a másikra figyelés és
egymással együttműködés mozdulatrendszerévé. A családon
belüli erőszak épp ellenkező példa, ott a másik lélekben és
testben leigázása a cél. A
népirtásokat antropológus szemmel vizsgálva az emberi test
túlélésének és mások felett uralkodásának döbbenetes
példáival találkozhatunk. Csak megemlítem a libériai Joshua
Milton Blahyi (General Butt Naked) és a náci Eva Justin nevét.
Az egész Földet
bejárták az előadások témái: albánok, hantik, totonákok,
székelyek, a Kaukázus és Afrika népei, vagy Kuba, ahol a nyomor
salsa ritmusú. Bemutatkozott a csíkszeredai KAM –Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
A 21. században a Másik már nemcsak egy ember lehet, hanem a
számítógép is. Az antropológiai kutatások a szoftverek és
emberek egymásra hatásának módozatait is vizsgálják. Ahogy a kerékpár történetéről, tárgyi szimbolikájáról is hallhattunk. Csak
töredékek, amiket megemlítettem, abból a bő és igényes
programsorozatból, ami két napig zajlott az Aurórában.
A beszámoló végére
egy filmet hagytam, ami reflektál a kulturális antropológia
lényegére is. Ilyés Zoltán kulturális antropológus, kutató,
tanár, tudós 2015 decemberében halt meg 47 évesen. (A blogban
megemlékeztünk róla.) Akik ismerték, még most sem
tudják elfogadni az elvesztését. Elképesztő tudása volt. Ami
igazán különlegessé tette, hogy ez a hatalmas tudás szerénységgel és szelíd
megértéssel párosult. A tudomány képviselői és a tanítványok
számtalan módon és formában tisztelegnek az emléke előtt.
Ennek a gyászmunkának
egyik fontos állomása a „mi fiunk...” című
dokumentumfilm. Biczó Gábor és Szabó Henriett elment a terepre,
ahol Ilyés Zoltán majd' negyedszázadig kutatott: ez a Gyimes.
Varázsos táj, kölyöklányként én is csavarogtam ott
barátaimmal. Akkor éreztem először, hogy micsoda szerencse, hogy
a Föld nevű bolygón élhetünk. Ilyés Zoltán azonban a kutató
tudatosságával ment a Gyimesbe és járt oda vissza haláláig.
Óriási és értékes tudásanyagot hagyott örökül. A filmben gyimesi emberek
emlékeztek Ilyés Zoltánra. Olyanok, akik szinte fiukként
siratták, olyanok, akik együtt váltak vele ifjúból meglett
emberré, és olyanok, akik gyerekként ismerték meg és nem is
tudták eddig, milyen a világ nélküle. Meghitt, fájdalmas
szeretettel beszéltek róla, mint egy barátról, családtagról. Ha
van csúcsa a társadalomkutatói létnek, akkor ez az. Az egyik
gyimesi emlékező mondata mindenki szívéből szól, aki ismerte
őt: „Nem mindegy, hogy kit veszítünk el”. A film nem
szentimentális, nem is objektíven távolságtartó. Épp olyan, amilyennek
lennie kell: szeretetteli. Épp ezért minden fájdalma ellenére
vigasztaló is. Kaptunk egy példát a világban való létezésre és
immáron nélküle kell követnünk.
![]() |
Ilyés Zoltán (1968-2015) |
Izgalmas folyamat az
antropológia történetében, ahogy a szobatudós létből a kutató
kilépett a világba. Először magához rendelte a megfigyelt
közösség tagjait, aztán jött a nagy fordulat, odament közéjük
élni. Majd a kutatott terepek lakói közül is egyre többen
tudósokká váltak. A legutóbbi nagy vívmány, hogy mindenkit
bevonnak az adott közösség életének elemzésébe és
alakításába. Megvalósult az akadémiai tudás és a helyi tudás
szimbiózisa, ami a tudomány demokratizálódását és egyben
konkrét gyakorlati használhatóságát jelzi. Olyan szép ív ez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése