Írta: Inkabringa
Hagyományos újévi koncertünk következik három tételben, egy ráadással.
Hagyományos újévi koncertünk következik három tételben, egy ráadással.
Tegnap véget ért az
óév, új esztendő következik. Egyébként meg vasárnap után
hétfő. Egy évtől semmit nem lehet várni, mert az csak egy
időszámítási kreálmány, várni és remélni csak magunktól és
embertársainktól lehet. Ha így vesszük, akkor egyetlen
jókívánságunk van erre az évre: tegyünk egy lépést afelé,
amiről Kurt Vonnegut alábbi sorai szólnak. Ha nem lehet, akkor is.
„A Föld hátán
több milliárd boldogan kiegyensúlyozott ember éldegélt.
Boldogságuknak pedig az volt a forrása, hogy immár senki sem élt
vissza a helyzetével.”
Újévi koncertünkön
elsőként egy olasz dalnok lép a porondra. Vinicio Caposseláról
mondják, hogy az olasz Tom Waits, a legokosabb és legkülöncebb
itáliai zenész. Jellemezték már mitológiai lényként, aki félig
farkas, félig Proust. Leleményes Odüsszeuszként vitorlázik az
olasz és más kultúrák zenéjében, (meg)értő iróniával és
kreativitással. A legkülönbözőbb zenei műfajok ötvözésével
eredeti hangzást és egyben rendkívül szimpatikus világra nyitott
életszemléletet ad hallgatóinak. A barokk, reneszánsz, szürreális
színházi hagyományok, a kabaré orfeum és a vásári farce-ok
keverednek benne egyedivé. Mondták már róla azt is, hogy dalai
antropológiai értekezések az emberi viselkedés két- (vagy
inkább) sokarcúságáról. Egymagában többet tett az olasz
kultúráért, mint a mindenkori fontoskodó kultúradöntnökök
együttvéve. Korábban mi is írtunk már róla a
blogban, nagy kedvencünk. Hamarosan végre Budapesten is koncertezik. Ebben a tekintetben elmondhatjuk, hogy ez az év
jól kezdődik.
A most következő,
Vinicio Capossela verziójában előadott dal
eredetileg Matteo Salvatore szerzeménye, az olasz városi folklór
máig nevezetes darabja, egyes elemzők szerint egy
„egzisztencialista remekmű”. Ecco.
Idén sem fogjuk a zenét műfaji besorolások alapján hallgatni. Ez is
egyfajta diszkrimináció, aki ilyesmit nem szívesen tesz, az sem a
zenében, sem egyéb tekintetben nem a felcímkézett hovatartozást
méricskéli. (Lehet, hogy idén ez már nem lesz trendi, de mi maradunk ilyen trendetlenek.) Újévi koncertünk második darabjaként a kortárs
zene egyik mesterműve következik.
John Cage Solo for Sliding Trombone című műve több
mint ötven éves. Meglepő, szórakoztató, játékos,
megunhatatlanul variálható műremek. A harsonaművészek aranyba
foglalták Cage nevét, és valósággal megújította az akadémiákon a hangszer oktatását. Szeretik koncerteken elővezetni, bár kivételes hangszerismeretet,
előadói képességeket és humorérzéket kíván. Cage nem óhajtott tótumfaktummá válni, sem a
zenészekre, sem a hallgatókra nem akarta szigorúan ráerőltetni
saját elképzeléseit. Nála az esetlegességnek, az előadói és
befogadói szabadságnak is fontos szerepe volt, ráadásul nem félt
zeneként kezelni a csendet.
A
világot sokan káoszosnak látják, amiben feltűrt ingujjal rendet
kell vágni. Pedig talán nem is káosz ez, csak sokszínűség,
sokhangúság, egyszerre jelen levőség. A Bixiga 70 fiatalokból
álló brazil zenekar, akiket már citáltunk a blogban. Az újévi
koncert harmadik részeként ők fogják megmutatni csodás zenei
példázatukon keresztül, hogyan lesz a látszólagos kakofón
káoszból felszabadító összhang és ritmus. Mi lenne, ha a
világot nem az egyszerre menetelés, hanem a szamba ritmusa
irányítaná? Egyszer ki kellene próbálni.
Újévi
koncertünk ráadásaként egy francia jazzénekest idézünk ide
ismét, volt már ő is a blogban. André Minvielle ül egy
karosszékben és énekel. Hangszere egy üres nejlonzacskó, amiből annyi,
de annyi van, most már valamit kezdeni kell velük, amíg
az örökkévalóság után jó sokkal egyszer csak elbomlanak.
Legyen belőlük addig is hangszer.
Köszönjük
határokon innen és túl „trendetlen” blogunk olvasóinak kedves
figyelmét!
BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNUNK!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése