Keresés ebben a blogban

2020. szeptember 9., szerda

Jiří Menzel

Írta: BikassyGergely


Menzel nagy értéke, adománya volt Közép-Európának. Nem halála után döbbenünk rá, tudta ezt rég minden mozi- és színházszerető néző. Az én korombeli nézőnek nagyon régi ismerős. Bámultam (bámultuk) a cseh filmet a hatvanas évek közepétől. 

Jiří Menzel (1938-2020)

Forman-Menzel-Chytilová-Passer-Schorm és a többiek. Hirtelen néhány valamivel idősebb, és addig nem jeleskedő rendező is kiváló filmeket kezdett csinálni. Zdenek Brynych (Ötödik lovas a félelem) vagy Vojtech Jasny (Amikor a macska jön). Karel Kachyna (Éljen a Köztársaság, Szekérrel Bécsbe). A váratlan megújuláshoz egy nem teljesen ismeretlen, de sokáig hallgató író hatalmas sikere kellett: Hrabal. Bohumil Hrabal. Ma mindenki tudja a nevét, és minden könyve, majdnem minden sora megjelent magyarul. Akinek a hatvanas-hetvenes években nem volt könyve a polcán, szégyenkezhetett. A fent említett fiatal rendezők, nagyrészük akkor végezte a főiskolát, közös vizsgafilmet rendeztek novelláiból. Ha jól emlékszem, öten öt novellát. "Gyöngyök a mélyben" - ez lett a címe. Forman nem volt köztük, mert már végzett, és saját nagyfilmjén dolgozott. Menzel a Baltazár úr halála c. epizóddal remekelt. Aztán hamar egy Hrabal kisregényből nagyfilmmé kívánkozó opuszt vitt filmre: Szigorúan ellenőrzött vonatok. (A kisregény pozsonyi kiadásban már előbb megjelent, "Élesen követett vonatok" címmel.)

Menzel és Hrabal

Menzel első filmje hamar legenda lett (hogyan mondanám másképp?) Minden idők legfiatalabb cannes-i nagydíjasa? Nem ellenőrzöm, de igaz. Azok az idők kedveztek az "emberarcú szocializmus" utópiájában tiszta szívvel hívő kelet- és nyugat-európai tehetségeknek. Színházban, mozivásznon, költészeti pódiumon. Csak a nagyhatalmak zárt politikusi szobáiban nem kedveztek. Ez döntött végül, persze harckocsik segítségével. Forman, majd sok fontos és jó cseh filmrendező Nyugatra ment (menekült, vagy 'kint ragadt', vagy tán engedéllyel - többféle módja volt). A legfiatalabb tehetséget (Jan Němec) erőszakkal telepítették ki... Van, aki csak a hetvenes évek elején-közepén távozott, a Nyugaton legismertebb Kundera például... (Nagy vitatársa, a drámaíró Václav Havel viszont börtönbe került...)

Szigorúan ellenőrzött vonatok 

Menzel, mint a mesterének is tartott Hrabal, maradt szülőhazájában. Hrabalt el sem lehet képzelni emigráns íróként, én legalábbis nem tudom. Menzelt illetően bizonytalan vagyok. Nyilván jó rendező lett volna máshol is, de soha sehol máskor nem lett volna Menzel, a Szigorúan ellenőrzött vonatok, majd a Szeszélyes nyár alkotója. A szemüveges, kisdiákos, halkszavú igazi tehetség, aki eredeti nyelven olvassa a cseh irodalom remekműveit. Mert nemcsak Hrabalt értette és érezte anyanyelvi erővel. A Sörgyári capriccio is Hrabal-film. A Szeszélyes nyár viszont, ez a csendes, fanyar remekmű egy másik kiváló író, Vancura regénye nyomán készült. Vancurát máig nem értékelik értékéhez méltóan - csak otthon. Nézzük újra a Szeszélyes nyarat... 

Szeszélyes nyár 

Az egyik fontos mellékszerepet maga a rendező játssza. A filmet egyébként 1968 vagy '69 nyarán forgatta. Kevesen emlékeznek talán, hogy a prágai tavasz a szovjet megszállás első félévében még létezett - vegetálva, utóvédharcokkal. Menzel következő filmjét (Pacsirták cérnaszálon), no, még azt is leforgathatta (talán '69 nyarán), de bemutatni már nem lehetett.  A pacsirták húsz  évre elhallgattak.

Szerencsére Menzel néhány év múltán ismét rendezhetett. Jelentéktelennek látszó "kis témákról", falusi kis mindennapokról, "politikamentesen". Az idézőjelbe tett szó a kor ostobasága. Minden remekmű politikamentes és politikai - együtt. Kis téma? Élethalál-téma? Mindegy. Nézzük újra Menzel összes filmjét.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése