Írta: Inkabringa
Magyarország egyik legszebb bringaútja a
Dunakanyarban van. Számtalanszor végigkerekeztem már rajta. Maga az út persze számos
kívánnivalót hagy maga után (hol sár-, hol portenger szórakoztat), de a vén
Duna látványa mindenért kárpótol.
Pár éve augusztus 20. körül épp arra bringáztam. Gyönyörű nyári nap
volt. A Duna-part egyik kies pontján a bringaút egy pikniken vezetett át. Zavarba ejtő élmény
volt. Kétezer-tizenakárhányat írtunk a naptárban, de itt, ezen a dunakanyari
plázson úgy éreztem magam, mintha beletekertem volna egy időgépbe.
Strandszéken és hokedlin ültek atlétás, otthonkás meg fürdőruhás nők és férfiak, sorsukkal
elégedetten, sörrel és fasírttal a kezükben. Egy
hangszóróból az 1960-as években divatos táncdalok szóltak original változatban. Talán filmforgatás? Teljesen elhűltem. Ötven évvel ezelőtt is épp
ilyen lehetett, számos filmet láttam erről a korszakról. Állítom, még a ruháik is korabeliek voltak. Erre mondják, hogy „békebeli”,
de én inkább gyorsan eltekertem onnan. A hatvanas évek a társadalmi amnézia jegyében telt. Nem tudni és nem akarni tudni semmiről - a túlélés érdekében.
Sára Sándor: Holnap lesz fácán (1974) |
Kérdésem, hogy mit ünnepel? Gyerekkorom óta ezt firtatom. Minek van ez az ünnepnap?
Persze mindig kaptam valamilyen magyarázatot a történelemórán meg a hírekből: az alkotmány ünnepe, az új kenyér ünnepe, az államalapítás ünnepe, Szent István ünnepe. Egyik sem volt meggyőző. Mostanra eljutottam addig, hogy egyszerű társadalomlélektani oka van, mert akár szocialista, akár keresztény ország épül itt, az aktuális hatalomgyakorlók nem merik eltörölni a nyári fizetett munkaszüneti napot. Más okát nem találtam soha. Ilyenkor még süt a nap, a dolgozó/keresztény stb. nép egy kicsit lazít, sörözik, bográcsozik, füvet nyír, befőz, strandol. Ezt jól is teszi. Ezen kívül kap országszerte tűzijátékot, vízi és légi parádét, lovas bemutatót meg kézműves vásárt, és így a karácsonyi szünetig már elvan. Ebben sincs, úgy önmagában, semmi kivetnivaló. Kellenek a közösségi élmények. Más kérdés, hogy ez az-e. Valahogy hamis az egész. Mindig is az volt.
Gombrowicz nyomán mondhatjuk, hogy a mindenkori - és e honban mindig mindenható - hatalom birtokosai ilyenkor "integetésben részesítik a népet". Érje be ennyivel. Beérjük.
Persze mindig kaptam valamilyen magyarázatot a történelemórán meg a hírekből: az alkotmány ünnepe, az új kenyér ünnepe, az államalapítás ünnepe, Szent István ünnepe. Egyik sem volt meggyőző. Mostanra eljutottam addig, hogy egyszerű társadalomlélektani oka van, mert akár szocialista, akár keresztény ország épül itt, az aktuális hatalomgyakorlók nem merik eltörölni a nyári fizetett munkaszüneti napot. Más okát nem találtam soha. Ilyenkor még süt a nap, a dolgozó/keresztény stb. nép egy kicsit lazít, sörözik, bográcsozik, füvet nyír, befőz, strandol. Ezt jól is teszi. Ezen kívül kap országszerte tűzijátékot, vízi és légi parádét, lovas bemutatót meg kézműves vásárt, és így a karácsonyi szünetig már elvan. Ebben sincs, úgy önmagában, semmi kivetnivaló. Kellenek a közösségi élmények. Más kérdés, hogy ez az-e. Valahogy hamis az egész. Mindig is az volt.
Gombrowicz nyomán mondhatjuk, hogy a mindenkori - és e honban mindig mindenható - hatalom birtokosai ilyenkor "integetésben részesítik a népet". Érje be ennyivel. Beérjük.
Az egyetlen valódi és mindenki számára elfogadható ünnep augusztus
20-án az István-nap. Ez legalább személyes, lélektől-lélekig tartó ünnep. Emberek százezrei élnek még ezen a néven, közülük nagyon
sokan épp augusztus 20-án ünneplik névnapjukat.
S ha már végre megvan a valós társadalmi helye ennek az ünnepnapnak,
akkor emlékezzünk meg arról is, hogy ötven évvel ezelőtt, 1969-ben jelent meg
Örkény István drámája, a Pisti a
vérzivatarban. Nem a főműve, de mégis része az életműnek. Groteszk dráma. Főszereplője Pisti, a mindenkori magyar ember (mi mind e honban), aki a 20. századi történelem viharaiban él-hal és feltámad, aki áldozat, hős és
hóhér egy személyben. Vagyontárgyak, pozíciók, társadalmi kapcsolatok
határozzák meg. Ő maga csak egy vákuum, nincs is, személytelen, bármivé átalakul,
attól függően, hogy épp milyen rezsim ül a nyakára.
Rizi, a darab groteszk divina machinája mondja Pistinek: „Magának csak szerepei voltak, amiket
ráosztottak magára. És ha most, még egyszer, utoljára, felkínálnám a választás
jogát?”
Mi lenne, ha a közelgő, teljesen üres nemzeti ünnepünkön Rizi kérdésén elgondolkodnánk? Egyáltalán, ha
gondolkodnánk. Bár az igazsághoz hozzátartozik, ez is a Pisti-ben hangzik el: „- Én
ezen úgy elgondolkodtam. - Mire való
az, mondja? Nem tesz vele jót senkinek.”
Meg annak is igaza van, aki azt mondja, rossz belegondolni, ami itt van.
Meg annak is igaza van, aki azt mondja, rossz belegondolni, ami itt van.
Az bizonyos, hogy a „telek,
autó, téli szalámi, van kit utálni” életstratégia régi túlélési technikája a
magyar embernek. Mi mást lehetne tenni? Nincs hova bújni. Ennek legalább látszatja van. A társadalmi aktivitás, együttműködés és felelősségvállalás pedig nem, vagy alig ismert tartomány még e honban. Ezt a tudást mindig hét lakattal zárták el előlünk. Majd... mondja az egyszeri optimista.
Ugyanakkor Nádas Péter mondatai is eszembe jutnak: „Élni tanítani a felnövekvő generációt vagy túlélésre nevelni, ez két teljesen különböző felfogás. Akit túlélésre szocializálnak, később is csak nagy megpróbáltatások árán tud kibújni szolgasága bábjából.”
Az eddigi nemzedékeket csak túlélni tanították. Meg is látszik az országon.
Azonban vannak dolgok, amit nem tanítottak soha ebben a honban. Illetve kis műhelyekben igen, de azok már mind felszámolás alatt vannak. Ezek olyasmik, mint a kooperáció, kritikus gondolkodás, vitakultúra, asszertivitás, tudásvágy, a provincializmusból és belterjességből kitörés igénye, nyitottság a sokszempontúságra és sokféleségre, társadalmi felelősségvállalás, empátia és szolidaritás. Ezekre nem tanították meg ezt a serény népet: sem az elitjét, sem a peremre szorítottjait. És a most felnövekvő generációknak sincs rá semmi esélye.
Mit hagyunk majd örökül az utókornak? Hát ezt meg a műanyagot.
Azonban vannak dolgok, amit nem tanítottak soha ebben a honban. Illetve kis műhelyekben igen, de azok már mind felszámolás alatt vannak. Ezek olyasmik, mint a kooperáció, kritikus gondolkodás, vitakultúra, asszertivitás, tudásvágy, a provincializmusból és belterjességből kitörés igénye, nyitottság a sokszempontúságra és sokféleségre, társadalmi felelősségvállalás, empátia és szolidaritás. Ezekre nem tanították meg ezt a serény népet: sem az elitjét, sem a peremre szorítottjait. És a most felnövekvő generációknak sincs rá semmi esélye.
Mit hagyunk majd örökül az utókornak? Hát ezt meg a műanyagot.
Talán felháborító, de augusztus 20., e kiüresedett és értelmetlen nemzeti ünnep előtt ilyesmik jutnak eszembe.
Mindezek tetejébe nyár van, az élet szép és élni jó. Ez az igazi paradoxon.
Mindezek tetejébe nyár van, az élet szép és élni jó. Ez az igazi paradoxon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése