Írta: Inkabringa
Átlagos kisvárosi általános iskolába jártam. Akkoriban nem volt még
olyan határtalan lehetősége a társadalmi csoportok gyermekkortól kezdődő
elhatárolódásának, mint manapság. Az osztályban szegény, jómódú, roma, melós,
értelmiségi, alul képzett és diplomás, befolyásos és peremre szorított, széteső
és összetartó családok gyermekei találkoztak. Az egyik vasúti kalauz, a másik
orvos akart lenni. Van, akiből traktoros lett, van, akiből a nemzetközi jog
doktora. Voltak, akik idegen nyelvi és zenei különórákra jártak iskola után, mások
tehenet fejni és kapálni. Ez a kontrollálatlan keveredés ijesztő lehet sokaknak, de helytelenül berzenkednek. Mi jól megfértünk egymással, ismertük és értettük egymást.
Természetesen ez az osztályközösség nem az inkluzív nevelési módszerek és pláne nem az inkluzív társadalom megalapozása érdekében jött létre, hisz ilyesféle célok manapság sem vezetik a sikerlistákat e honban, akkoriban meg még ki sem tudták mondani. Egyszerűen azért történt így, mert a városka illetékesei másként nem tudták megoldani az általános és kötelező beiskolázást. Összetereltek minket, aztán lesz, ahogy lesz.
Természetesen ez az osztályközösség nem az inkluzív nevelési módszerek és pláne nem az inkluzív társadalom megalapozása érdekében jött létre, hisz ilyesféle célok manapság sem vezetik a sikerlistákat e honban, akkoriban meg még ki sem tudták mondani. Egyszerűen azért történt így, mert a városka illetékesei másként nem tudták megoldani az általános és kötelező beiskolázást. Összetereltek minket, aztán lesz, ahogy lesz.
Az Igazgyöngy Alapítvány tanulójának alkotása |
Az egymás iránti empátia felkeltése és az ún. társadalmi érzékenyítés
nyilvánvalóan véletlenül sem szerepelt a döntéshozók céljai között, de a mi
osztályunkban mégis ez lett az eredménye. Ha követtük volna a mindig is meglévő
társadalmi divatot, soha az életben nem kerülünk egymással valós kapcsolatba. Eltölthettük
volna ezt a nyolc évet párhuzamos univerzumainkban is, de nem így történt. Ennek
az osztálynak nem az volt az erénye, hogy azonos „kasztból” válogatott
gyerekekből állt, vagy a vezető kaszthoz teljesen hasonulni képes lelkekből, hanem
az, hogy a mindenhonnaniságunkat erénnyé tudtuk kovácsolni.
Gyerekként valahogy ösztönösen ráéreztünk arra, amiről felnőttként csak társadalomtudományi tanulmányokban olvasok. Az inkluzív társadalmi modell akár működőképes is lehetne, ha a hangadó csoportok elengednék azt a tévképzetet, hogy szoros kapcsolatban állnak a spanyolviasszal, és valamennyi társadalmi csoport elengedné egymás iránti bizalmatlanságát és megvetését. Hiszen nem is ismerik egymást. Amikor azt mondják omnipotens felnőtt emberek, hogy az inkluzív társadalom egy fikció, akkor az általános iskolai osztályomra gondolok, és arra, hogy aki csak egyféleképpen akarja látni a világot, legalább ne kényszerítsen erre másokat is. Hatalma lehet, de igaza nem.
Gyerekként valahogy ösztönösen ráéreztünk arra, amiről felnőttként csak társadalomtudományi tanulmányokban olvasok. Az inkluzív társadalmi modell akár működőképes is lehetne, ha a hangadó csoportok elengednék azt a tévképzetet, hogy szoros kapcsolatban állnak a spanyolviasszal, és valamennyi társadalmi csoport elengedné egymás iránti bizalmatlanságát és megvetését. Hiszen nem is ismerik egymást. Amikor azt mondják omnipotens felnőtt emberek, hogy az inkluzív társadalom egy fikció, akkor az általános iskolai osztályomra gondolok, és arra, hogy aki csak egyféleképpen akarja látni a világot, legalább ne kényszerítsen erre másokat is. Hatalma lehet, de igaza nem.
Az Igazgyöngy Alapítvány tanulójának alkotása |
Ez a társadalom most nem ismeri egymást. Lehet, hogy nem is akarja. Minél
tovább így marad, annál nagyobbak lesznek az egymás közötti szakadékok,
melyeket buta sztereotípiákkal kitölteni udvariatlanságnak számítana egy
normális társadalomban. Belterjes, mások bajai, örömei és gondolatai iránt
érzéketlen csoportok halmazaiból sosem lesz pulzáló és progresszív társadalom. „Én
jól vagyok és nem értem, a többinek mi a baja”: ez nem a megoldás kulcsa. Hisz
az egyik csoport ebben jártasabb, a másik meg abban, az egyik ezt bírta ki, a
másik meg azt. Csak tanulhatunk egymástól. A tapasztalatok összeadódnak. Olyan
ez, mint a többszólamú énekkar, aki próbálta már, tudja, micsoda élményt ad.
Mindenki a saját szólamát ismeri a legjobban, de a közös cél a szólamok
összehangolása. Mindegyszerűen a harmónia. A világ és még ez az ország is nagyon
sokféle. Ha valaki társadalmi kérdésekről gondolkodik, e sokféleség valós
megismeréséért tegye, és ne azért, hogy három és fél hangadó ember holdudvarába
kerülhessen. Ha nem az egymással szembeni elégtétel lankadatlan keresése, hanem
egymás meg- és elismerése válna legfőbb örömforrássá, virágba borulna ez az
ország.
Példaként egy régi emlékem jutott eszembe, egy semmicske történet a
honi közoktatásról és a létezni nem engedett inkluzív társadalomról. Annak
idején az osztályunknak egy varázsige segített az általános iskolai
lélekidomítást elviselni. Első tanító néninktől kaptuk azt a varázsigét, ami
aztán általános iskola végéig megóvott minket attól, hogy szétzilálja
gyermekközösségünket a felnőttek ostobasága. Megtanultunk egy köszöntőt és ezzel
ünnepeltük a születésnaposokat. Afféle közösségkovácsolásra szánta a tanító
nénink. Ő adta az ötletet (bár maga sem gondolta, hogy ez lesz belőle), de végül
is mi, gyerekek tettük közösségerősítő hagyományunkká.
Az Igazgyöngy Alapítvány tanulójának alkotása |
A köszöntés így zajlott. Az első óra elején a hetes jelentette a
tanárnak, ha valakinek aznap születésnapja volt. Az ünnepelt kiment a tanári
asztalhoz és megállt az osztállyal szemben. Az osztály felállt, majd együtt
elmondtuk a köszöntőt, amire álmomból felébresztve és utolsó pillanatomban is
emlékezni fogok: „Ünnepelni jöttünk, szép
szóval köszöntünk, örömökben, vidámságban, élj soká közöttünk!” Az ünnepelt
megköszönte, végigsétált a padsorok között, mindenkit megkínált valami
édességgel, majd a helyünkre ültünk. Pár perc volt az egész, sosem éltünk
vissza ezzel. Később, már felnőttként, mind megvallottuk egymásnak, hogy
boldogító érzés volt ott állni a többiek előtt, és hallgatni a köszöntést,
ahogy boldogító érzés volt együtt köszönteni az előttünk állókat. A köszöntés mindenkinek
kijárt. Az eminenst, a bukdácsolót, a nagyszájút, a visszahúzódót, a nincstelent,
a jómódút, az innen is meg az onnan jöttet is egyformán köszöntöttük. Örömmel
tettük. Természetes része volt az életünknek.
Az Igazgyöngy Alapítvány tanulójának alkotása |
A születésnapi ünneplés oly igen szeretett hagyományunk lett, hogy felső
tagozatban is ragaszkodtunk hozzá. Ez már végképp a mi döntésünk volt. A
tanáraink egy része ugyanis kifejezetten ellenezte. Voltak, akik elismerően
dicsérték és a tantestületben is védték közösségerősítő magánhagyományunkat. Másokból
azonban teljes megütközést váltott ki. Hogy jövünk mi ehhez? Ilyet még soha
senki nem csinált. Tessék abbahagyni! Erre nekünk nincs engedélyünk. Feltartjuk
az órát. Ez dedós szokás, mi már felsősök vagyunk, viselkedjünk is úgy. Egy
tanár megkérdezte, miért állunk fel a köszöntéskor. „Tiszteletből”, válaszoltuk. „Tisztelet csak a tanárnak
jár”, mondta felhorkanva. Nem győzött meg minket.
Később megértettük, a magányhagyományunkat ellenző tanáraink a saját
befolyásukat akarták erősíteni azzal, hogy a közöttünk levő összetartást
meggyengítik. Ez a spontán közösségi megnyilvánulás szokatlan volt nekik és megzavarta
őket. Ez már csak így van e honban, az alulról jövő kezdeményezések rémítik meg
leginkább a lépést diktálni akarókat. A tanárainknak (már aki szeretett élni
ezzel) minden hatalmuk megvolt hozzá, hogy büntessenek és alázzanak minket, de
a varázsige mégsem engedte, hogy manipulálhatóvá váljunk.
Nyolc évig köszöntöttük egymást. Ha engedték, ha nem. Rendületlenül. Egymásnak rendületlenül légy híve, ó magyar… Ártatlan gyermeki dolog volt ez, egy semmiség, mégis csendes ellenállássá vált az iskolai évek alatt. Nem engedtük elvenni a közös örömünket.
Nyolc évig köszöntöttük egymást. Ha engedték, ha nem. Rendületlenül. Egymásnak rendületlenül légy híve, ó magyar… Ártatlan gyermeki dolog volt ez, egy semmiség, mégis csendes ellenállássá vált az iskolai évek alatt. Nem engedtük elvenni a közös örömünket.
Az Igazgyöngy Alapítvány tanulójának alkotása |
Sem ez az ország, sem az iskolarendszere nem egyszerű eset. Azért az
jó, ha van mibe kapaszkodni, hogy kibírjuk a lélekgyalulást. Felnőttként napról
napra többre értékelem egykori „dedós” osztályomat. Azt az élményt keresem
mindmáig ebben az országban, amit ez a szedett-vedett gyermekközösség adott
nekem hat és tizennégy éves korom között. A társadalmi kirakatban nem sok nyomát
látom ennek. Ámde a nép- és véleményvezérektől távol, a társadalom alig látható
csoportjaiban felbukkan olykor az egymással kedvvel és érdeklődéssel keveredő
sokféleség öröme. A nagy
egészben egyelőre még nem látni a kapcsot. Kéne egy varázsige.
Az Igazgyöngy Alapítvány tanulójának alkotása |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése