Írta: Inkabringa
A földhözragadt általában pejoratív jelző, negatív jelentéstartalma van. Azonban egészen más oldalról nézve ezt a kifejezést én egyre inkább szeretek a földön maradni, ha kell, oda is ragasztom magam. Szeretem azt látni, ami van és nem azt, amit eszmék, szellemvilágok, ideológiák és pláne ezeket hirdető emberek láttatni akarnak velem. Ijeszt is, untat is már az „allegorikus hevülés”.
A földhözragadt általában pejoratív jelző, negatív jelentéstartalma van. Azonban egészen más oldalról nézve ezt a kifejezést én egyre inkább szeretek a földön maradni, ha kell, oda is ragasztom magam. Szeretem azt látni, ami van és nem azt, amit eszmék, szellemvilágok, ideológiák és pláne ezeket hirdető emberek láttatni akarnak velem. Ijeszt is, untat is már az „allegorikus hevülés”.
Most, amikor a "Brangelina
páros" válik és a hazai közélet legnagyobb szélhámossága
zajlik, vagyok olyan szemtelen és kegyet nem kereső, hogy e
felfokozott érzelmi állapotban olyan csekély érdeklődésre számot tartó témáról írjak, mint a
társadalmi integráció. Mindennél nagyobb szükségünk lenne rá,
miközben egyre mélyebbre tapossuk a porba.
A társadalmi integráció
a legnagyobb és legszebb feladata egy ország népének, sokkal
fontosabb, mint a nagybetűs hazafias jelszavak. Egyetlen nagy gond
van a megvalósításával: melós. A társadalmi integrációhoz
mindenkitől aktív közreműködés kívántatik meg: párbeszéd a
legkülönbözőbb társadalmi csoportok között, intelligens vita,
nézőpontok kreatív és megegyezésre törekvő okos szembesítése.
Ha össztársadalmilag nézem, nem tudok olyan pontot megnevezni az
űrben, amitől messzebb lennénk, mint ettől a szemléletmódtól.
Ez ugyanis nehéznek tűnik, és akkor ugye jobb bele sem kezdeni. Ha
valami nem tetszik, csak előkapjuk az aktuális bűnbakokat és már
fel is mentettük magunkat a gondolkodás és felelősség alól.
Mennyivel egyszerűbb így élni.
A társadalmi integráció
nagyon is korszerű fogalom. A társadalomtudósok szerint a 21.
század nagy feladványa és nagy megoldása lehet. Még egy megoldás: másik bolygóra költözik, akinek van rávalója,
egyébként meg hadd hulljon a férgese.
A társadalmi integráció
a társadalom különféle csoportjai közötti
nyitott és aktív interakciót, ebből fakadóan egymás iránti
szolidaritást teremt. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a társadalomban
élők érzete pozitív, és egymás és a közösen működtetett
intézményi rend iránt bizalommal teljes legyen. A prosperitást és
fejlődést ez mindennél jobban elősegíti.
Az amerikai szociológus, Gerhard Lenski szerint a társadalom alsó csoportjainak semmibe
vétele és kizsigerelése nem léphet túl egy határt, mert az
bizonyosan a társadalom működésképtelenségéhez vezet. A
társadalom mindenkori vezető csoportjainak mindenkori felelőssége, hogy a társadalmi integráció
elérésére törekedjenek, máskülönben vesztét okozzák az
általuk vezetett társadalomnak.
A korszerű elitnek ezért nem a
társadalom egyéb csoportjaitól való elkülönülés, hanem épp
ellenkezőleg, a társadalom integrálása a legfontosabb feladata.
Amennyiben az elit nem tudja e szerepét betölteni, az súlyos
zavarokhoz vezet a társadalmon belül. Az elit ebben a korszerű
értelemben tehát nem kiváltságot, hanem felelősséget jelent. Az
elit értelmezheti úgy feladatát, hogy a saját nézőpontját, domináns szerepe révén, rákényszeríti a társadalom többi
tagjára. Ezzel a többi társadalmi csoport tapasztalatait és
tudását marginalizálja és láthatatlanná teszi, a széles
társadalmi térben nincs lehetőségük megmutatkozni.
Ha a társadalom bizonyos
csoportjai némaságra ítéltettek, ez táptalaja a
sztereotípiának. Külsődleges, felszínes megfigyelések vannak
csak e csoportokról, mint a származás, bőrszín, nemi irányultság, vagyoni helyzet
stb. A sztereotípia legfőbb veszélye: nem engedi, hogy bizonyos csoportok tagjai egyénként jelenjenek meg a társadalom
színterén, ez csak a kiválasztott csoportok tagjainak adatik meg. Ezt hívja a
társadalomtudomány kulturális imperializmusnak.
A legfélelmetesebb
következménye, hogy a sztereotipizált csoportok tagjai „magukra
veszik” (interiorizálják) a róluk alkotott külsődleges és
gyakorta ellenséges képet. Önkéntelenül szégyellni kezdik
magukat azért, hogy egy sztereotipizált csoportba tartoznak. Magukra veszik a keresztet, hiszen minden ellenkezésük hiábavaló,
nem hallatszik a hangjuk a társadalmi térben. Az elkényelmesedett
társadalmi közeg jól felismerhető ismérve a bűnbak-csoportok
készenlétben tartása, a sztereotip álvalósághoz ragaszkodás. A
sztereotipizált csoportok tagjaiban ez frusztrációt, feszültséget
és szégyent vált ki. Vagy menekülnek e szerepből és mindent
felégetve maguk mögött asszimilálódnak, vagy önmaguk ellen
irányuló, netán másokkal szembeni agresszióban vezetik le meg
nem értettségüket. Ez természetesen újabb „bizonyítékot”
ad a sztereotípiák lelkes és ellentmondást nem tűrő hívei
kezébe.
Kevesekhez jut el az a
vélemény, hogy ez következménye és nem oka a sztereotípiáknak.
Ebben az értelemben az
elit akkor szolgálhatja eredményesen a társadalmi integrációt,
ha domináns szerepe révén valamennyi társadalmi csoport normáit
és tapasztalatait integrálja egy össztársadalmi tudásba, ami
hatékony együttműködést eredményez, mely nem önfeladáson, hanem rugalmas és nyitott interakción alapul.
A társadalmi integráció
a társadalmi béke alapja, ami a prosperitást hozza meg egy
országnak. Mivel megvalósításához az egyéni önérdeket a
másokra figyeléssel kell felváltani, a diktátumok helyett az
aktív párbeszédre kell figyelni, a polarizálódás helyett a
bizalomra kell építeni, manapság szinte lehetetlennek tűnik a
megvalósítása. Ugyanakkor magam is találkoztam olyanokkal, akik
magától értetődően tudják ezt művelni, rá se fütyülve a
közéleti divatokra. A legkülönfélébb (iskolázottsági, vagyoni, származási stb.) társadalmi csoportok tagjai tudnak hatékonyan együttműködni. Nagy szerencse, hogy ha egyelőre csak a
periférián is, de létezik ez a szemléletmód.
Az integráció fogalmát
sokan félreértelmezik, miszerint a domináns csoport elvárásaihoz
kell igazodnia a sztereotipizált csoportnak: mert
akkor béke van. Ennek köze nincs az integrációhoz, ez a „tedd,
amit mondok” hatalmi szava. Az viszont igaz, hogy sokkal
kényelmesebb ezt az utat választani. Az eredménye siralmas, de
megvan az a kibúvó, hogy a sztereotipizált csoportokat
lehet hibáztatni. Világszerte ez
a legnagyobb buktatója a társadalmi integrációs kísérleteknek. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy bizonyos esetekben a kisebbségi elit buzdítja az őket követő csoportjuk tagjait a többségi társadalomtól elzárkózásra, mely általában saját önös érdekükből történik ugyan, de káros hatását nem csupán a befolyás alatt tartott közösség, hanem az egész társadalom megérzi. Ilyen esetekben a nyitott és párbeszédre kész többségi társadalom segíthet a kapcsolat kialakításában.
Egy kisebbségi/sztereotipizált csoport számára a társadalmi térben való létezésnek legrosszabb és legkilátástalanabb verziója a kulturális asszimiláció és a társadalmi szegregáció párosa. Sajnos van rá példa szép számmal.
Egy kisebbségi/sztereotipizált csoport számára a társadalmi térben való létezésnek legrosszabb és legkilátástalanabb verziója a kulturális asszimiláció és a társadalmi szegregáció párosa. Sajnos van rá példa szép számmal.
Az integrációt lehetetlen úgy elérni, hogy egy domináns/befogadó/többségi/stb. csoport csak követel és elvárásokat támaszt, míg ő maga lépést sem tesz a kisebbségi/sztereotipizált/stb. csoport felé: sem megismerésük, sem a velük való – kölcsönös interakciókon keresztül történő - csiszolódást nem tartják a maguk számára kötelezőnek. Ez egy erősen egyoldalú hatalmi viszony, amely soha nem lesz alapja egy sikeres társadalmi integrációnak. Az integráció a kölcsönösségen alapul, amely minden társadalmi csoportra aktív szerepet oszt. Nem követelhet senki anélkül, hogy ő maga ne tenne valamit a sikeres integrációért: a többségi és kisebbségi csoporttól is önkorlátozást és nyitottságot igényel.
Edward C. Banfield az
1950-es években egy dél-olasz kisvárosban folytatott kutatást,
ahol feltűnő volt a közéleti részvétlenség, a gazdasági
hanyatlás és az emberek egymás iránti bizalmatlansága. Ezt
Banfield amorális familizmusnak nevezte, mely szerint senki nem érzi
fontosnak, hogy előremozdítsa a közösség helyzetét, kivéve, ha
az saját előnyére is válik. Ha ugyanis egy társadalom tagjai nem
bíznak egymásban és intézményeikben, akkor ez hajlamosabbá
teheti őket az önérdek követésre: akkor cselekszem, ha ebből
előnyöm származik.
Ez a mentalitás merőben
ellenkező a társadalmi integrációval. Ahhoz ugyanis nagyon
fontos, hogy a társadalmon belül a legkülönbözőbb csoportok
bizalommal legyenek egymás iránt. Egy végletesen hiszterizált és
tudatosan polarizált társadalomban a legelső dolog, ami eltűnik,
a bizalom.
A társadalmi
integrációnak és vele együtt az egészséges demokráciának alapja a civil társadalom. A mindenkori
elit és a társadalom többi csoportja között kapcsolatot
teremt. Termékeny, aktív interakción alapuló, valós
kapcsolatot. A civil önszerveződések egészséges sokféleséget,
sok szempontúságot visznek a társadalomba: bizalmat és
párbeszédet, aktív közéleti részvételt tudnak elérni.
A társadalmi integráció
tehát munkás dolog. Nem elég parancsolni, nem elég egy domináns
csoport tagjának lenni, nem elég egymás mellett, párhuzamosan élni. A társadalmi integráció folyamatos, élénk,
egymásra figyelő párbeszéd, egymáshoz csiszolódó érték- és
érdekegyeztetés, az önbírálat sem úszható meg, és a tőlünk
teljesen eltérő csoportokkal való szóba állás sem. Utálkozva,
gőggel, bizalmatlansággal nem lesz integráció.
E sok-sok betű merőben
eltérő a bevett kommunikációs sémáktól. A társadalmi integráció sem lázas lelkesültségű jelszó-rengeteg. Csak hosszú, figyelmes
értelmezése a másiknak, akit nem ellenségünkké, hanem
szövetségesünkké kell tenni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése