Bejegyezte: Inkabringa
Aranytollú Gergely. Szabad szellem és szabadgondolkodó. Azt mondta, a blogban ne építsünk szobortalapzatot, mert ő ott nem szeret álldogálni. Mostanra sikerült meggyőzni, hogy ez nem szobortalapzat, hanem híradás.
Gergely megkapta a Magyar Újságírók Szövetsége (MÚOSZ) Aranytoll Életmű-díját, amit azok kapnak, akik több évtizedes újságírói pályafutásuk alatt kiemelkedő munkát végeztek.
Báron György laudációja:
Bikácsy Gergely filmkritikus, filmesztéta, filmtörténész, író,
újságíró, szerkesztő, dramaturg, karakterszínész. Műfaja: Bikácsy.
Szerteágazó tevékenységei közül azokban, amelyeket sajnálatos módon már alig
művel, s amelyeket közelebbről ismerek, például a filmkritikában, Esterházyt
parafrazeálva: önmaga jéghegyének csúcsa. Nála a filmről senki nem tud többet e
honban. Nem azokat a fölösleges nem-tudnivalókat, amelyek megtöltik a nagyképű
– az ő szavával – „eszme-kritikusok” tonnányi közleményeit. A „film szelleme”
az, amit mindenkinél jobban ért és érez. Olyan forró szerelmi viszony fűzi a
mozgóképhez, hogy aki őt olvassa, maga is belezúg a szerelme tárgyába. A magyar
filmkritika java Bikácsy ballonkabátjából bújt ki. Miként ő Bazin és a francia
új hullámosok sálja mögül. A szabadságot tanulta meg tőlük, amit, ha az élet
fukarul kínál, föllelhetünk a mozik álom-sötétjében. Bikácsy szabad filmekről
ír, szabadon, megteremtve a filmkritika új, csak rá jellemző, érzékeny nyelvét.
Talán ezért is burkolódzik mostanában hallgatásba, s vonul digitális
remete-létbe. Mert az aranykornak, melynek krónikása volt, vége, kevés mozgókép
akad, amelyik a tollára méltó.
Most, hogy aranytollat nyújtunk át neki, bízom benne, hogy
buzdításnak veszi. Nem hagyja a polcon heverni, hanem a régi szenvedéllyel
forgatja majd, aranytollal írja tovább az ólomidők filmkrónikáját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése