Észrevétlenül múlt el nyár
elején Szomory Dezső születési évfordulója, mint ahogy talán későbbi
évfordulóin sem fognak megemlékezni róla.
Szomory Dezső a modern magyar
irodalom egy különös, társtalan írója. Jelentős írója, teszem hozzá,
évfordulóktól függetlenül. Érettségi nélkül az 1890-es évek nagy pesti
napilapjainak ifjú újságírója, sikeres „dandy”, mint akkor mondták, pózos
fotókon Oscar Wilde-re akar hasonlítani – amit ír, abban senkire.
Szomory Dezső (1869-1944) |
Ekkor épp születőben van a
modern magyar irodalom. Adyt megelőzve Bródy Sándor, majd Molnár Ferenc a
legérdekesebb író. Szomory mégsem indul velük együtt: váratlanul Párizsba
szökik, lehet, hogy francia szerző szeretne lenni. De mégsem: nyomorult
padlásszobájában vaskos magyar regényt komponál, pesti témára. Ez (a Tudósok),
soha nem jelenik meg életében, csak első fejezetei... Amikor, másfél évtized
múltán hazatér, alig ismerik írásait. Hamar nagyon sikeres lesz, de nagyon
magányos marad. Sikerei egészen a negyvenes évekig kitartanak, ekkor
nyilas-szívű irodalmárok és verőlegények rontanak színházaira.
Az 1960-as évek végéig,
hetvenesek elejéig ismét csak alig jelent meg tőle valami. Királydrámáit épp
ekkoriban ismét műsorra tűzik: nagy szerepek jó színészeknek. Engem a Habsburg
királydrámák szenvedelmei és Szomory patetikus „zengő tumultusai” egyáltalán
nem érdekeltek. Kezembe került azonban (antikváriumból, vagy új kiadásban?) a Párizsi
regény; ennek rajongója lettem, és havonta újraolvastam. (Magam is laktam
ott, padlásszobák párizsi nyomorultjaként, de én többször, és újból, hamar
hazatértem). Szomory nekem azóta és végleg a Párizsi regény írója, nagy
Habsburg-drámáit tán csodálom, ámde nem szeretem. Stílusbravúr ugyan majd
minden darabja és majd minden novellája, de máshol nem tud magához láncolni
bravúrokkal sem. (Különös nyelvezetéből Karinthy kreált ragyogó paródiákat.)
Nagy érdeme az utóbbi időkben
Kőbányai János Múlt és Jövő könyvkiadójának a Tudósok újra kiadása.
Jobban mondva első edíciója. Először is hatalmas kutatómunkával (Zsoldos Sándor
segítségével) könyvtárak mélyéről, kéziratok rejtek-dzsungeléből rekonstruálni
kellett a majdnem teljes, alig hiányos eredeti kéziratot. Ezt az első (máig
egyetlen?) Szomory-monográfia szerzője, Réz Pál sem ismerte (1973). Kőbányai teljes Szomory életmű-sorozatot
tervezett, ennek eddigi legnagyobb eredménye a Tudósok. „Rejtély” -
kezdi a nagy regényhez írt hosszú tanulmányát a Múlt és Jövő
szerkesztője. Arra a különös jelenségre utal, hogy Szomory nem tette közzé, kis
túlzással „elfelejtette” az opust. Meg arra, hogy az irodalomtörténet sem volt
rá kíváncsi, nem kutatták.
Kőbányai sem gondolta volna
talán, hogy az élet (?) vagy Szomory utókora utánozza önmagát. A rekonstruált
különleges nagyregény, ugyanis nemrégi megjelenésekor sem keltett feltűnést,
visszhangja nem lett, fogadtatásáról nem is beszélhetünk: az irodalmi
közvélemény egyáltalán nem vett tudomást róla. Réz Pál sem (a Holmi
főszerkesztőjeként), és más folyóirat vagy irodalmi hetilap sem. Ilyen gazdag a
magyar irodalom? Ilyen szegény vagy lustán tunya a mai magyar
irodalomtörténet?.
… Mi mást tehetne a Szomoryt
csodáló, a Tudósokat tán nem „szerető”, de jelentőségét fennen valló
olvasó (magam). Megismétli Kőbányai
János csodálkozó szavát: rejtély.
Rauscher György: Szomory Dezső |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése