Írta: Inkabringa
A Szimbiózis Napokon évről-évre a világ közepén érezzük magunkat. Idén nekem
csak egy nap volt a világ, mert az egyszerre két, sőt három helyen levés
problémáját lehetetlen megoldani. Ámde a Szimbiózison annyi impulzus és tudás
gomolyodott fel a világról egy nap alatt is, ami érdemes a figyelmére azoknak
is, akik antropológusok, és azoknak is, akik nem. Elvégre mindenki
társadalomban él, és mindenki ezen a bolygón él, ezért nem árt olykor körbenézni
magunk körül, sőt még azon is túl.
Az idei Szimbiózis Napok pénteki beszélgetésein átjárt
ez a megnyugtató érzés: kételkednek. De a kétely nem a cselekvőképességben, a
tetterőben, a problémalátásban, az együttműködési készségben nyilvánult meg. Ez
hiánytalanul megvolt. A résztvevők a saját nézőpont önmagában ingatag bizonytalanságát
ismerték el készséggel és nyitottan, és ehhez adott támaszt mások másféle
nézőpontja, problémaértelmezése.
Milyen biztonságossá és megnyugtatóvá tud tenni egy
teret ennyi szkepszis.
A pénteki napon - az alábbiakban részletesebben tárgyalt témákon kívül - a közép-ázsiai, szibériai népekről, a
kulturális sokszínűséget feltérképező antropológiai kutatásokról, az
antropológia és az üzleti világ kapcsolatáról, Oroszország, Erdély és Kína
antropológiai kutatásairól is hallhattak előadást az érdeklődők.
A Humántudomány akcióban. Tudós a faluban
szekcióban szó esett az akcióantropológia és alkalmazott antropológia hazai
lehetőségeiről. Aki ilyesmire adja a fejét e honban, vállalja ennek minden
nyűgét s nyilait. Céljuk nem kevés: társadalmi aktivitás generálása egy közösségen belül. Szó
esett a kistelepülések bizalmának megszerzéséről, a változtatás igényének
felkeltéséről, a terepre jutás és a terepen létezés nehézségeiről, és a
különböző tudományágak képviselőivel való együttműködés fontosságáról. Egy
építész és egy társadalomtudós egészen más szempontok szerint néz egy
közösségre és e két szemlélet egymást kiegészítve a településen
élők javát szolgálja. Bár abban egyetértettek a résztvevők, hogy hibátlanul
ideális esetek a tudomány-hatalom-kistelepülések relációjában nehezen
megvalósíthatók a jelenlegi Magyarországon, de törekedni rá töretlenül érdemes.
Ökotájház - Kóspallag |
A Kisvilágok I. szekcióban mutatták be Biczó Gábor és Szabó Henriett Kisköréről
szóló filmjét. A filmben megszólalók között van, aki el sem tudja képzelni máshol az életét, van, aki
elvágyódik. A közmunkán kívül jóformán nincs munkahely, nincs szórakozási, kikapcsolódási
lehetőség, de van szegénység és irigység, a fiatalok elmennek, a cigányokra
minden baj okozóiként tekintenek, a tágasabb társadalmi problémák hálózatát nem
látják át, rájuk meg nem figyel a társadalom, elnémulnak lassan. Általános
problémája ez a vidéki kistelepüléseknek: elfelejtették őket.
A film utáni disputa szintén a tudósi munka
nehézségeit feszegette. Hogyan lehet mindenki számára hiánytalan szemszögből
bemutatni egy közösséget? Csupa kérdés, amely segíti a sok szempontúság
fenntartását.
Az önreflexióra késztető jótékony szkepszis
jellemezte az A hiány vizuális reprezentációi kutatási és művészeti szempontból című szekciót. Az
előzetesen meghirdetett résztvevők köre némiképp módosult, a PAD csapatát
Berecz Diána képviselte, a beszélgetésben résztvevő képzőművészek voltak még Bubla
Éva, Erdei Krisztina, Kovács Budha Tamás és Tábori András.
A művészek társadalmi felelősségvállalásának nehézségeit firtatták a beszélgetés folyamán. A résztvevők valamennyien aktívan közreműködtek
peremre szorult csoportok életének művészi feldolgozásában, és valamennyien
beszámoltak morális és praktikus kételyeikről. Rendkívül szimpatikus volt ez az
önreflexió. Talán nem is hiszik, hogy a vívódásuk és kételyeik milyen frissítő
és felszabadító légkört teremtenek egy kétely nélküli, egyoldalú és belterjes igazságokra
épülő világban.
Felvezetésként dr. Varga Tünde, a Képzőművészeti Egyetem
docense vázolta a holland Renzo Martens Kongóban végzett társadalmi projektjeit. Martens Episode 3 – Enjoy poverty című dokumentumfilmjében
sarkosan bírálta a nyugati világot és az afrikai viszonyokat. Filmjében provokatívan
azt tanácsolja a kongóiaknak, hogy ha a nemesfém és ásványi anyag lelőhelyeik hasznát a profitéhes nyugati országok fölözik le, akkor nekik nem marad más, adják el a saját nyomorukat. Például tanfolyamot szervezett kongói
fiataloknak, ahol megtanultak hatásos fotókat készíteni az éhező afrikai
gyerekekről. Hiszen a jómódú nyugati világban van erre fizetőképes kereslet az újságoktól a galériákon át a jótékonykodással kereskedőkig bezárólag. Martens dokumentumfilmje rengeteg
vitát ösztönzött az elmúlt években. Kérdés, hogy globális szinten megold-e ez
valamit, vagy csak provokatív felkiáltójel marad. Az egyén keveset tehet addig,
amíg a fogyasztói társadalom divatja és önfelmentése nem válik globálisan vállalhatatlanná, de a globális is egyénekből áll. Tehát mégis mindenki tegye meg, amit megtehet. Martens társadalmi kísérletbe fogott, évek óta Institute for Human Activities néven saját projekten
dolgozik, ahol kongóiakkal együttműködve próbál hatékony és hasznot hozó
gazdálkodást kialakítani.
Renzo Martens: Episode 3 - Enjoy poverty |
Bubla Éva vizuális művészként külföldi
tapasztalatairól számolt be. Indonéziában és Indiában az ökológia és a
fenntartható gazdálkodás közösségi lehetőségeit ötvözte művészi kísérleteivel.
A környezettudatosság központi témája művészetének és közösségépítő társadalmi
aktivitásainak. Több projekt katalizátora és működtetője (Green Root Lab,
ÉrTEM). Indiában a drasztikus nagyüzemi gazdálkodási módszerek bevezetése és a
klimatikus katasztrófák teljes létbizonytalanságba sodorták a gazdálkodókat.
Indiában évente 15 ezer gazdálkodó lesz öngyilkos, mert egy aszályos év minden
megtakarításukat elviszi, és egyedül maradnak a problémáikkal. Ennek
orvoslására környezettudatos, a közösségi önsegítésre, egymás tapasztalataira
és a projektbe bevont szaktudósok és művészek közreműködésére építve kreatív, kísérletező,
önérvényesítő és szolidáris közösségeket hoznak létre.
Gram Art Project (Bubla Éva mint résztvevő): Grow in India |
A Green Root Lab keretében megvalósított Bearth című projekt Indiában a
művészeti önkifejezésen túllépve valós társadalmi aktivitást generált. Egy
vetőmag bankot hoztak létre a Pune városában élő gazdálkodók számára, ami a létrehozó
művészek távozása után is mindmáig működik a helyi közösségben. Van-e olyan
társadalomtudós vagy társadalmi aktivista, akinek ne ez lenne a legnagyobb vágya?
Bubla Éva és Lilli Tölp (Green Root Lab): Bearth |
Erdei
Krisztina a Város peremén
civil csoport tagjaként találkozott évekkel ezelőtt Budapest 9. kerületében az
Illatos úton lebontásra ítélt háztömbök lakóival. Ezt az elhíresült és nyomorba
süllyedt lakótömböt nevezte el a köznyelv Dzsumbujnak. A Város peremén aktivistái
hozzáláttak az itt élők emlékezetének megőrzéséhez. Fotók, képek, írott és
hangzó anyagok, életút interjúk őrzik azoknak az embereknek történeteit, akikről
máskülönben semmit nem tudhatna a szélesebb közvélemény. Ők a társadalom
elfeledettjei. A Dzsumbuj történetét az ott élők szemszögéből dolgozták fel és
ezzel nevet, arcot, személyiséget és hangot adtak nekik.
Erdei Krisztina a felszámolt Dzsumbuj lakóinak
további életét követte nyomon 2017-ben készült fotósorozatával, melynek anyagát
idén év elején a Capa Központban a Vénusz születése és más történetek című kiállításon mutatta be. Beszélt arról,
milyen nehéz munka ezt a kettős küldetést megvalósítani: felrázni és
aktivizálni a reménytelenségbe és tehetetlenségbe süllyedteket, és egyúttal
felébreszteni a többségi társadalom figyelmét és érdeklődését.
Erdei Krisztina: Vénusz születése és más történetek |
A PAD csoport A hiány vizuális
reprezentációi címen indított társadalomtudományi kutatómunkával
egybekötött művészeti projektje a szegregátumokban élők vízhez jutásának
nehézségeit vizsgálja. A 21. század egyik nagy feladványa, hogy az ivóvízhez
jutást ne piaci tényezőként, hanem alapvető emberi jogként kezeljük. A víz birtoklása
egyre inkább a társadalmi egyenlőtlenségek mélyüléséhez vezet, amelynek
társadalmi és globális szinten is beláthatatlan következményei lesznek. Nem
csupán biológiai, higiéniai szükséglet kielégítését akadályozza a vízhiány,
hanem hozzájárul az emberi méltóságtól való megfosztáshoz is.
PAD: A hiány vizuális reprezentációi |
A PAD csoport szegregátumokban készült fotói a
művészet eszközeivel ábrázolják a vízforrásokból való kirekesztettség
állapotát. A képeken fürdőszoba berendezéseket és felszereléseket látunk
különféle művészi koncepciók alapján elrendezve. A trendkövető termékfogyasztók
talán a csúcstechnológiás márkajelzéseket hiányolják ezen artisztikus
fürdőszobákból. De valójában a legfontosabb dolog hiányzik az elénk tárt
fürdőszoba enteriőrökből: a víz.
PAD: A hiány vizuális reprezentációi |
A Gruppo Tökmag
művészcsoport 2010-ben alakult. Kovács Budha Tamás és Tábori András véletlenül
akadtak rá egy sűrűn telerajzolt füzetre, melyet a nyolcvanas években egy
cigány fiú, Kolompár István írt és rajzolt tele Pécs utcáit járva. Az ő élete a
peremre szorítottak reménytelenségében telt, de az általa megálmodott képregény
hőse, Sárkány Lee, az egész világot meghódítja.
Sárkány Lee |
A képregényt a két képzőművész feldolgozta, 2016-ban
a Trafóban bábjátékként bemutatta, és egy
év múlva a Ludwig Múzeum pályázata révén, Komlón, egy projekt keretében, hátrányos helyzetű komlói és
középosztálybeli pécsi fiatalok közreműködésével kollektív színházi előadást
mutattak be. A messzelátó céljaik között szerepelt az önértékelés, az
önérvényesítési képesség növelése, a közösségi felelősség és a kritikus
gondolkodás kialakítása. Bizonyos eredményeket elértek, a peremlétre
kényszerült fiatalokat egy közösségi célért aktivizálni tudták. Ez önmagában
nagy eredmény. Ugyanakkor azt is megtapasztalták, hogy egy behatárolt idejű
projekt kereteibe nem fér bele a hosszú távú társadalomjobbító szándék. Ahogy
az alkotópáros elmondta, a komlói hátrányos helyzetű fiatalok megfogalmazták a Szimbiózis-beszélgetésben
résztvevő valamennyi művész problémáját is: ti elmentek, mi itt maradunk, és
semmi nem fog változni. Ez a legnagyobb dilemmája minden társadalmi
felelősséget vállaló művésznek: megteremteni a formáját a hatékony és hosszú távú
segítségnek.
Gruppo Tökmag: Sárkány Lee (Trafó) |
A társadalmi problémák felszínen tartása és a
mainstream társadalmi sablonok kritikája a társadalmi felelősséget vállaló
művészet elsőrendű feladata. Egyfajta közvetítők ők a némaságra
ítélt társadalmi csoportok és a meglehetősen szűkre szabott társadalmi
nyilvánosság között. A művészet generálni képes
és kreatív keretbe tud foglalni olyan aktivitásokat és kezdeményezéseket,
melyek pozitív változást hozhatnak az egyének életszemléletében és egy közösség
életében.
A felelősségvállalás a 21. században már túlmutat az
országhatárokon, sőt az emberi társadalmakon is. Az Antropocén antropológia – a globális klímaváltozás kihívásai az antropológiában című előadásában Mészáros Csaba áttekintését adta annak,
hogy ember és ember, valamint ember és természet kapcsolata miként változott az
elmúlt évszázadokban. A természettudósok által meghatározott antropocén egy
olyan földtörténeti korszak, melyben az ember tevékenysége alapvetően
befolyásolja a bolygó állapotát. A tudomány valamennyi területén kutatják ezt a
korszakot, mert az ember túltengése a Földön mára ön- és bolygóveszélyessé
vált. Van, aki bevallja, van, aki tagadja, de a 24. órában van a megoldás megtalálása.
A megoldáshoz pedig elkerülhetetlenül - globális és egyéni szinten is - szemléletváltásra
van szükség.
Mészáros Csaba jakutföldi terepmunkájának
tapasztalatai alapján beszélt arról, milyen segítséget adhatnak a természeti
népek a világigazgató nyugati civilizációnak a bolygómentő szemléletváltáshoz. Ők
ugyanis a természethez élőlényként viszonyulnak. Ezt a nyelv jelzi a legjobban.
Például a jakutoknál a ’tó’ (ehe) egyben azt is jelenti ’nagymama’, és a
’medve’ (ebe) jelentése egyenlő azzal, hogy ’nagyapa’. A Szovjetunióhoz
tartozás évtizedei Jakutföldön is a természeti erőforrások mohó kizsigerelését
hozták, mely a természetet és a jakutokat is megviselte.
Jakutföld |
A maorik, az amerikai őslakosok, a jakutok és más -
korábban civilizálatlannak bélyegzett – népek természetszemléletét egyre inkább
átveszik a nyugati civilizáció globális felelősséget vállaló képviselői. Például
Ausztráliában és Új-Zélandon törvénybe iktatták a természeti területek
védelmét. Nem csupán a szólamok szintjén.
A törvény lehetőséget ad arra, hogy ügyvédi irodák folyó, erdő, egyéb
természeti terület és élőhely képviseletében, mintha csak ember lenne, pert
indítsanak profitéhes vállalatok, vagy akár az állam ellen. És ezeket a pereket
meg is nyerhetik.
Egyszer valaki azt mondta, a kulturális antropológia a
21. század tudománya. A világ jelenlegi állapotát elnézve, lesz itt dolog bőven.
A Szimbiózis egynapos világutazása után mit is kívánhatnánk? Adassék meg
mindenkinek az érdek- és véleményburokból kimenekítő kétely öröme, ami elvezet a
sok szempontú, világra nyitott gondolkodásig.
Nem állítom, hogy ez a legkényelmesebb út, de mégis
az egyetlen, ami felszabadító.
Interjúk, honlapok - a teljesség igénye nélkül:
Gruppo Tökmag és Sárkány Lee - interjú Kovács Budha Tamással és Tábori Andrással
(Kortárs Online)
Vénusz (újjá)születése - Interjú Erdei Krisztinával
(Absolut.Budapest blog)
A művészet mint katalizátor - Interjú Bubla Évával
(Prae)
Kóspallagi Ökotájház
Open History
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése