Írta: Inkabringa
A nyár egy másik nézőpont, sőt, több nézőpont, ami nekem nagyon tetszetős, még ha a világtrendek most ellene is mennek. Ha ugyanis többféle nézőpontot is figyelembe veszünk, fennáll egymás elfogadásának a lehetősége. Újabb módi szerint ez veszélyes.
A nyár egy másik nézőpont, sőt, több nézőpont, ami nekem nagyon tetszetős, még ha a világtrendek most ellene is mennek. Ha ugyanis többféle nézőpontot is figyelembe veszünk, fennáll egymás elfogadásának a lehetősége. Újabb módi szerint ez veszélyes.
A nyár izgalmas
olvasmányát adták barátaink mikor-honnan küldött üzenetei.
Wales-ből jöttek látogatóba Magyarországra, annak is a
legkeletibb csücskébe. Kalandot az vitt a dologba, hogy autóval
jöttek. No, ez még nem lenne olyan nagy kunszt. Ámde ők
villanyautóval szelték át Európát, s ami a legnagyobb kaland,
Magyarországot is. Tették mindezt három gyerekkel, akik közül a
legkisebb még óvodás és ebből következik, hogy a másik kettő
sem sokkal nagyobb. Nem féltek elindulni. Komolyabb nehézségekbe
csak a határainkat átlépve ütköztek, mert majd' annyi ideig
tartott az út, míg átszelték az országot, mint amíg egész
Európán átjöttek. Fennállt a veszélye, hogy az őket váró
családtagoknak épp csak köszönni lesz idejük, s már
fordulhatnak is vissza, hogy időben hazaérjenek. A szabadságuk bő
kétharmadát elvitte az utazás, amit nem épp így terveztek, de jó
képet vágtak hozzá.
![]() |
Fotó: Jacques Henri Lartigue |
Történt ugyanis, hogy
tavasszal (még a Brexit előtt) pályázat útján az ottani nép egyszerű gyermekeiként
villanyautót vásárolhattak kedvező feltételekkel. Ez a lehetőség
tehát nem csupán az egyébként is javakban dúskálók tovább
kényeztetését szolgálta (hova vezet ez a helyzetbe hozás?). Néhány évtizeden belül meg
akarnak szabadulni az országban a pöfögő benzines motoroktól és
az avval járó légszennyezettségtől. Ez más európai országokban
is terv, hogy nálunk mi a terv, arról fogalmam sincs, de valószínűleg az egyszerű mezőn
legelő állampolgárok utoljára fogják megtudni, hozzájutni meg csak a
használthoz fognak először, ami úgy villanyos, hogy még benzinnel megy. Ha híven követjük hagyományainkat.
Egyáltalán nem
érdekelnek az autók, meg sem tudom különböztetni őket, de a
villanyautó mégis szimpatikus lett. Első ránézésre (legalábbis
nekem) olyan, mint az összes többi új járgány. Ámde amikor
beültem és nekilódultunk, ahogy siklott, suhant elegánsan, szinte
éreztem, ahogy eloszlik a füst híres fővárosunkban. Gondjai
persze akadtak barátainknak, mint minden új és fejlesztés alatt
álló találmány bátor első felhasználóinak. Ezt átélhették
száz évvel ezelőtt az első autók vezetői, vagy Vermes Lajos,
aki Palicson először ült biciklire, vagy Karinthy, amikor
repülőgépre szállt. Ezek az első kísérletek mindennél
nagyobb élményt adnak. Karinthyék még bíztak a jövőben, ma a kényelemben unatkozva mindenki a világvégét sápítozza.
Mondjuk annyival beljebb vagyunk már, hogy nem mondhatjuk ábrándos
hárítással, hogy a gyerekek felnőve majd jobban csinálják.
Annyi idő már nincs, nekünk is el kell kezdeni.
![]() |
Fotó: Robert Doineau |
Újdonságra fogékony
barátainknak nagyjából 130 km-enként tölteniük kellett az
autót, ami félórás várakozás, aztán megint suhantak, megint
megálltak. Mint a gyerekmondókában, „sétáltak, sétáltak, egy
kis dombra lecsücsültek, csüccs”. Kis hazánkban ez a folyamat
még inkább lelassult, mert töltőhely itt nem terem minden
bokorban. A nagyobb városokban csak-csak akad, de az autópályák mentén már
kevésbé. Így nem is nagyon merték használni sztrádáinkat,
úttalan utakon - olyik alkalommal 40 km/órával - döcögtek végig
az országon, hogy bírják szuflával az üveghegyen is túl levő
következő töltőállomásig. Visszafelé délután indultak a
keleti határvidékről és éjfél körül értek Budapestre.
Barátainknak kalandos
volt tehát az útjuk, ámde végiggyönyörködték Európát, hol innen, hol onnan küldtek üzenetet. A gyerekekkel kevesebb baj volt,
mint otthon. Élvezték az utazást, a kalandot, hogy most valami
olyanban van részük, amiben még a felnőttek közül is
keveseknek. Sokakkal megismerkedtek, vadidegen helybeliek segítettek,
mindenhol jó szívvel és kézzel-lábbal útbaigazították
őket, miközben a fejüket vakarták Nancy-ban és Szolnokon is:
„villannyal hogy?”
Végül épségben és
időben hazaértek, itt a vége, fuss el véle.
![]() |
Fotó: Jacques Henri Lartigue |
Epilógus
Elmeséltem barátaim
történetét egy ismerősömnek, aki autó-és motormániás.
Szerinte a benzingőz és a felbőgő motor hangja fontos kelléke a férfiasságnak.
Szerintem az erek épségben tartása fontosabb. Mégis megértem,
hogy az „easy rider” romantikától nehezen szabadul. A
villanyautónak még nincs romantikája és ebben az országban
anélkül semmi nem megy. Majd ha Rózsa Sándor ciccent a
töltőállomásoknál, vagy egy hollywoodi sztár, akkor
belerévülünk. Vagy ha nem léphetjük már át autóinkkal a
határt: ez józanabb, de hatásos érv szokott lenni. Benzinpárti
ismerősöm szerint sosem lesznek villanyautók mifelénk, mert nincs
is áram, meg semmi sincs, de honnan is lenne, mi egy kis ország vagyunk. A
légszennyezés meg különben sem igaz, csak bebeszélték a hiszékeny
embereknek. Eszembe jutott egy régi gyerekfilm, az Égigérő fű.
A film végén lovas szekérrel költözködnek Budapest kellős közepén
(a film 1979-ben készült!) és az egyik lakó elhűlve kérdezi:
Teherautó nem volt? Mire a házmester imígyen replikázott:
Autóval, mikor ló is van?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése