Úgy tűnt, hogy az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált az előző évekhez képest nagyobb érdeklődés
kísérte. Kérdés, hogy ez a Verzió Fesztivál népszerűségének, vagy az emberi
jogok iránti érdeklődés növekedésének tudható be. Bármi legyen is az oka, mindenképp
örömteli fejlemény. Egyébként sem válik senkinek kárára, ha időnként belekukkant
a világ kirakaton kívüli zugaiba is.
A filmkínálatból én most azt a dokumentumfilmet
említem, ami egy színházi társulatról szól. A Veszedelmes játékokban
azonban nem az ilyenkor megszokott próbafolyamat, előadás, társulati élet bemutatása
a fontos, hanem a fenyegetettség, a bujkálás, menekülés, az ellenállás és a
szembenállás.
Ez a színház ugyanis
Belorussziában (Fehéroroszország) működik, a társulat tagjai szerint, Európa
utolsó diktatúrájában. Tegyük hozzá, nekik legyen igazuk. Legyen az utolsó, és
tűnjön el végre ez is.
Bepillantást nyerhetünk abba,
milyen az a hatalom, ami beleragadt a bársonyszékbe és semmiképpen nem akar
onnan kikecmeregni, milyen is a diktatúra lélektana. A világban sok helyen van diktatúra,
számos variációban, de közös bennük, hogy az eltérő véleményt ős- és
közellenségként kezelik és - bevallva vagy tagadva – egyre inkább
elszigetelődnek széles e világtól, leszámítva a kétes hírű „baráti országokat”.
Ahogy Claude Lévi-Strauss írta: „Az emberek különféle csoportjait csupán egyetlen
balvégzet fenyegeti, csupán egyetlen hibát követhetnek el, amely akadályozhatja
kibontakozásukat: ha egyedül maradnak.”
Akinek eddig fenntartásai voltak
a diktatúrával kapcsolatban, azt rögtön a film elején „megnyugtatja” a színházi
társulat egyik tagja. A diktatúra ugyanis rendkívül kényelmes, mert nem kell az
állampolgároknak gondolkozni, mérlegelni, dönteni, saját véleményt formálni és
a többiek véleményére odafigyelni. A diktatúrában mindezek a terhek nem húzzák
az ember vállát, tálcán kínálják a világmagyarázatot. Csak feltétel nélkül
engedelmeskedni kell, hiba nélkül végrehajtani az utasításokat, vita nélkül
elfogadni az útmutatásokat. Akkor senkinek nem esik bántódása.
A film azonban azt mutatja be,
hogy mindezen „kényelmi szolgáltatások” ellenére mégis mindig vannak olyanok, akik
holmi emberi szabadsághoz és önrendelkezéshez ragaszkodva vállalják magukért és
másokért, hogy munkahelyéről kirúgják, magánéletébe betolakodnak, netán véresre
verik, bebörtönzik és száműzik.
Ahogy az ellenálló színházi
társulat egyik előadásán elhangzik, úgy látszik, Belorusszia nem szexi, ezért a
világon senki nem törődik vele. Kontrollját vesztett diktátori ambíciók szabad
prédája lett.
Fehéroroszorzág a hosszú és rendkívül
elnyomó Szovjetunió után egy másik diktatúrába lépett át. Lukasenko 1994 óta
megszakítás nélkül vezeti az országot. Az egyik színész mondta a kamerába, hogy
vajha mit szólnának hozzá az USA lakosai, ha a megválasztott elnök egész hátralevő
életére az ország vezetőjévé akarna válni. Ezt bizony bárhol a világon hervasztó
eseményként élik meg a honpolgárok. Egyrészt simán ráunnak, ha pedig túltengővé
és félelmet keltővé válik, akkor iszonyodnak is tőle.
A dokumentumfilmet 2013-ban mutatták
be, és központi eleme a 2010-es belorusz elnökválasztás, ami természetesen
Lukasenko győzelmét hozta. A világsajtót is bejárta a nem különösebben
leplezett választási csalás, a tüntetések és megtorlások híre. A politikai
elemzéseknél is szemléletesebb lehet ez a filmben elhangzott vicc: A választási
bizottság vezetője jelenti Lukasenkónak: - Van egy jó és egy rossz hírem. A jó,
hogy győzött a választáson. A rossz hír, hogy senki nem szavazott önre.
A Free Theatre színházi társulat 2005 óta működik Minszkben –
folyamatos veszélyben, megfigyelések, zaklatások és betiltások mellett. Titkos
csatornákon lehet bejutni az előadásaikra, ahol mindazt nyíltan kimondják,
kibeszélik, amit a mindennapokban szóba sem hozhatnak egymás között az emberek.
Valamiféle öntisztító folyamat ez, ahol a hazugság posványát időről időre
lecsapolhatják, és friss értelemmel tölthetik fel. A mindenkit nyomasztó témák
felszínre hozása katartikus hatást vált ki nézőkből és színészekből egyaránt.
A társulat tagjai közül többen családos
emberek. A diktatúraellenes fellépésük fenyegeti egzisztenciális biztonságukat,
de mégis mindennél fontosabbnak tartják, hogy gyerekeiket ne a megalkuvó,
földön csúszó boldogulásra, hanem a szabad véleménynyilvánításra neveljék.
Képesek legyenek saját vélemény kialakítására és kinyilvánítására.
Az elnökválasztás előtt az állami
híradóban különleges szenzációként jelentették be, hogy a választáson ellenzéki
pártok jelöltjei is indulnak. Más kérdés, hogy a választás utáni tüntetéseket
követően börtönbüntetésre ítélték őket.
Egy sajátos tüntetés képeit is
látjuk a filmben, amikor a tömeg némán, zászlók és transzparensek nélkül vonult
az utcán. Csak tapsoltak. Válaszul Lukasenko haladéktalanul betiltotta a nyílt
színi tapsot. Abszurd.
A színházi társulat több tagját
is letartóztatták, akinek volt rá ideje és lehetősége külföldre menekült. A
film második fele az USA-ban és Nagy-Britanniában politikai menekültként élő
társulati tagok honvágyát, skype-on fenntartott családi kapcsolatait, az otthon
maradottakért aggódó nemzetközi színtérre kivitt szervezkedést mutatja be.
Kezdetben láttunk tragikomikus
pillanatokat, amikor hazaszerető és otthonért aggódó fájdalmukat kivitték a New
York-i és londoni utcákra, ahol transzparenseik mellett minden érdeklődés
nélkül siettek el az emberek. Aztán direktebben folytatják kampányukat,
odamennek a járókelőkhöz aláírást gyűjteni a politikai foglyok szabadon
bocsátásáért. Egy hölgy semmit nem tud Belorussziáról:
mi az, hogy börtönbe zárják az ellenzék vezetőit, hiszen ez törvényellenes. Nehezen
érti meg.
A társulat emigrációban élő
tagjai összekapaszkodnak, és visszatérnek ahhoz, ami a leghatásosabb kifejezési
formájuk: színházat csinálnak. Eljutnak neves és nagy hírverésű nemzetközi
színházi fesztiválokra, ahol rendületlen művészi hitelességgel és
kreativitással viszik a publikum elé hazájuk kilátástalan helyzetét. Ez végre
áttöri az érdektelenség falát.
A nemzetközi színtéren felfigyelnek
rájuk, világhírességek biggyesztik nevüket az ügy mellé, ahogy nyilván sok más
ügy mellé is odabiggyesztik. A társulat tagjai kétségbeesve próbálják ébren
tartani a nemzetközi közvélemény figyelmét.
A Free Theatre küzd tovább, otthon titokban és a nagyvilágban a
nyilvánosságot kutatva, hogy végre megszabaduljanak a diktatúra (k)egyetlen
valóságától, ami sorvasztja, rágja az országukat. Félni, hallgatni nem akarnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése